• zZzZz

    Spricka i ruta, frågor----

    bara besöka en glasmästare som är ansluten till ditt försäkringsbolag, betala självrisken på plats, och dom byter ruta, dom sköter all kontakt med ditt försäkringsbolag :)

  • zZzZz

    Det är så man brukar se det, när en ruta är sliten är den ganska hemsk att köra med i direkt solsken... :)

    typ 6-10000 utan försäkring, därför man ska ha minst halv så man har glas och kommer undan med självrisk :)

  • zZzZz
    kesapesa skrev 2016-08-15 23:04:02 följande:
    Den har nog varit så här ett tag. Trodde först det var dåliga torkarblad och sen spolarvätska, allt bytt, inte mycket skillnad. Allt lägger sig väl i groparna.... Blev okej när jag körde bilen i tvätten men sen sprack det ännu mer. Tur i oturen....

    Alltså, lär inte försäkringsbolagen förlora multum på att folk åker runt och byter ruta för nån liten spricka? Iofs så vet man aldrig var sprickan letar sig vidare, och hur fort. Den flyttade sig typ 2-3 dm från botten efter tvätten... Tvättar jag igen då kan jag ju bara ana hur det ser ut...
    Det är trafikfarligt att åka runt med en sliten / sprucken ruta, och ett försäkringsbolag finns där för att hjälpa när olyckan är framme, både vid skada/brand eller sprucken framruta, sen om dom förlorar multum (stämmer inte) dom tjänar mer på allas inbetalningar än vad dom betalar ut på rutor och skador, annars skulle dom lagt ner för länge sen...

    vad man förlorar på gungorna tas igen på karusellerna...

    Jag bytte ruta på min V70 förra året, den var inte ens sprucken bara sjukt sliten (orginalruta sen 2001) var inga problem alls att få den bytt, bokade tid hos volvo, lämnade in bilen dom fixade alla papper, jag betalade självrisken vid avhämtning, färdigt.. behövde inte ens ringa mitt försäkringsbolag :)
  • zZzZz
    kesapesa skrev 2016-08-17 10:36:14 följande:
    Då är det nån som lurat mig isf. Det jag fick höra vad att rutan måste vara sprucken för att de ska vilja byta den. Samma person körde runt med en trasig så läenge att inte ens jag kunde köra den på hösten.... Jag har bokat tid nu iaf. Om en vecka är dem bytt.
    Säkert någon okunnig, du kan få nerslag på besiktningen om rutan är sliten men ej sprucken och därmed utgör en trafikfara, då byts den utan problem, att en ruta helst ska vara sprucken är väl att efterönska... men klart glasmästare/bilhandlare gärna byter rutor, dom tjänar ju pengar på detta, samt du som bilägare vill ju ha en ny fin ruta så du ser bra..

    Bra det, du kommer älska att köra med en klar ny ruta =)
  • zZzZz
    kesapesa skrev 2016-08-17 22:20:54 följande:
    Jag kanske ska flytta på besiktningen i så fall. Så jag hinner få rutan bytt menar jag.

    Hur kinkiga är de med torkarbladen förresten? Står att de ska fungera + spolaren. Vilket de gör men blir inte helt rent. Fartränder blir kvar. I hällregn är det väl detsamma, men då saktar man ju ner per definition.

    Såg att min högra backspegel, alltså inte själva spegeln men hållaren runt har fått en spricka eller dylikt. Spegeln är ju ren och fin så känns onödigt att lägga ut 1300 på en helt ny backspegelanordning, med rätt färg. Limma?...
    Ja kanske, bättre och besikta med fin ny ruta än att få nerslag och behöva
    ombesikta pga det..

    torkarbladen bryr dom sig inte om, dom kollar bara så det spolar och torkar, sen är det ditt problem så säga :)

    Om du kan leva med att det är en limmad spricka så limma, annars byt ut den :)
Svar på tråden Spricka i ruta, frågor----