• Anonym (LillaJag)

Olika stora rum-vem ska ha vilket?

Ska flytta till en 3:a (pga separation) och har två barn, 6 år och 15 år.

Barnen får ta rummen och jag delar av vardagsrummet.

Dock är rummen så olika stora så har lite funderingar fram o tillbaka om vem som har störst behov av vilket.

6åringen: största för han leker mer och behöver större yta när han är med kompisar.

Å andra sidan är han inte speciellt mkt på sitt rum just nu, sett till hur mkt tid som spenderas där. Men har minsta rummet nu så vet inte om det spelar in.

15 åringen: största för hon är ofta på sitt rum och har då o då kompisar som sover över.

Men hon ligger å andra sidan mest i sängen eller sitter vid skrivbordet.

Fler tankar o idéer?

• Svar på tråden Olika stora rum-vem ska ha vilket?
  • Anonym (Kajsa)

Svårt.

Men jag hade nog gett det stora till flickan. När hon flyttar tar pojken det stora och du tar det lilla.

• Carambolan

Eftersom ingen har ett uppenbart större behov än den andra så hade jag låtit dem dra lott, om det inte är så att de själva kan komma överens sinsemellan.

• lövet2

Hos oss har tonåringarna haft de minsta rummen, eftersom de inte gjort något annat i sina rum än att sitta stilla. 6-åringar har många och i bland stora grejor och de rör sig hela tiden. Då behövs ett större rum.

• Melissenta
    Anonym (LillaJag) skrev 2016-08-04 23:13:30 följande:

Ska flytta till en 3:a (pga separation) och har två barn, 6 år och 15 år.

Barnen får ta rummen och jag delar av vardagsrummet.

Dock är rummen så olika stora så har lite funderingar fram o tillbaka om vem som har störst behov av vilket.

6åringen: största för han leker mer och behöver större yta när han är med kompisar.

Å andra sidan är han inte speciellt mkt på sitt rum just nu, sett till hur mkt tid som spenderas där. Men har minsta rummet nu så vet inte om det spelar in.

15 åringen: största för hon är ofta på sitt rum och har då o då kompisar som sover över.

Men hon ligger å andra sidan mest i sängen eller sitter vid skrivbordet.

Fler tankar o idéer?

Hur tänker du att sova i ett vardagsrum?

Jag bor i en tvåa med en 8-åring, och får ofta frågan om vi har var sitt rum, vilket gör mig smått irriterad..då vi sover i ett sovrum och har vardagsrum för båda oss, fattar inte varför och hur jag ska bo i ett vardagsrum, sova där, ta emot gäster, ha TVn och dator..allt i samma rum, medan min son ska ha ett helt rum för sig själv och ta plats mest för sina leksaker..

Så om jag hade en trea och två barn skulle de sbsolut få bo i ett stort rum tillsammans.
  • Gizmo

Vad säger barnen själva? Jag skulle ge 6-åringen det stora rummet, eftersom barn leker mera och behöver större utrymme. Men vad säger barnen själva?

• Anonym (Ensam mamma)
    Melissenta skrev 2016-08-05 07:13:21 följande:
    Hur tänker du att sova i ett vardagsrum?

Jag bor i en tvåa med en 8-åring, och får ofta frågan om vi har var sitt rum, vilket gör mig smått irriterad..då vi sover i ett sovrum och har vardagsrum för båda oss, fattar inte varför och hur jag ska bo i ett vardagsrum, sova där, ta emot gäster, ha TVn och dator..allt i samma rum, medan min son ska ha ett helt rum för sig själv och ta plats mest för sina leksaker..

Så om jag hade en trea och två barn skulle de sbsolut få bo i ett stort rum tillsammans.
    Nej nej, en tonårstjej vill absolut inte dela rum med lillebror! Därför bör hon få det lilla rummet och pojken det stora rummet! 
  • Maddi

Jag hade gett de minsta rummet till 15 åringen. Lilla barnet leker i rummet när tonåringarna brukar slappa dvs ligga på sängen, prata, spela och spel osv.

• Friedan

Jag hade delat det stora rummet med det yngre barnet och låtit tonåringen ta det mindre rummet. Mina tonåringar har små rum, men vad gör det när de ändå bara sitter i sängen eller vid datorn. Yngre barn behöver mer utrymme för lek osv. 

Men som sagt, jag tycker det verkar trevligare för alla om föräldern delar ett av sovrummen. Man kan ställa en låg säng mot en vägg och lägga kuddar mot väggen, blir bara extra mysigt. Och om det äldre barnet har kompisar hemma som tex vill hänga i soffan och kolla film är det kanske inte så kul om mamma sover i samma rum.....

• Anonym (Yngst barn, störst rum)

Yngsta barnet har oftast störst behov av ett större rum. Framförallt om det yngre barnet är en pojke, då pojkar tenderar att använda mycket golvyta i sina lekar i större utsträckning än flickor. (Jag har arbetat både inom förskola och fritids och det slår aldrig fel).

• Rainbow Dash

Skulle också ge det lilla rummet till tonåringen och dela det större med 6-åringen. Antingen ha en säng och en dagbädd eller en familjesäng (våningssäng). Mycket trevligare för alla om du slipper sova i vardagsrummet.

Svar på tråden Olika stora rum-vem ska ha vilket?