• Hejaamanda

Måste få 0,75 på högskoleprovet, första gången jag skriver det! Snälla ge råd!

Hej. Jag behöver 0,75 minst för en utbildning som jag ska söka till Hösten. Jag gick tyvärr på en folkhögskola, där jag hamnar i en helt annan urvalsgrupp. Jag fick 3,5 i Omdöme av 4 Max. Tyvärr är kvoten så pass liten att det krävs 4 för samtliga program (om man inte vill bli lärare förstås).

Därför måste jag mot min vilja göra Högskoleprovet. Jag har bra kunskap, bra ambition och jag har redan börjat att plugga till högskoleprovet. Jag kommer att plugga iallafall 3 månader tills provet. Men, problemet är att jag själv känner mig väldigt kass. Jag skulle må väldigt dåligt om jag skulle prestera ett lågt resultat, ett resultat som inte skulle göra så att jag tog mig in på utbildningen. Jag känner även att när jag pluggar på gamla högskoleprov så blir jag "lurad", på orddelen tex så kan det vara endel ord som jag känner att flera synonymer passar in på. När jag läser läsförståelsen så kan flera svar vara rätta... Jag vet inte hur jag ska tänka ÖHT. Det som är bra är väll att jag har hyfsad koll på mattedelen, men jag kommer absolut inte få alla rätt där.

Snälla berätta hur ni har pluggat till högskoleprovet, har ni kollat svaren samtidigt och jämfört eller bara skrivit proven och sedan rättat?

Snälla jag behöver all hjälp jag kan få just nu!

Sedan undrar jag hur troligt det är att få 0,75 på sitt första prov.

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Måste få 0,75 på högskoleprovet, första gången jag skriver det! Snälla ge råd!
  • Carambolan

0,75 är en bra bit under genomsnittet så det är absolut troligt att du får högre än så om du tidigare hade 3,5 av 4 i studieomdöme.

• MammAmma

0,75 är väldigt lågt så det kommer nog inte vara några problem för dig att uppnå det. Jag fick 1,2 första och enda gången jag gjorde provet och då hade jag bara 7 rätt på matematikdelen dessutom (alla rätt på de andra delproven dock). Är du hyfsat bra på matte, svenska och engelska (eller väldigt bra på ett eller två av ämnena), kommer du få minst 0,75.

• Pomonella

Klokt av dig att vara ute i så god tid! Gå till biblioteket och låna böcker om högskoleprovet. När jag skrev så hette en bok "Stora guiden till högskoleprovet". I den fanns en del tips och "facit" till hur en del uppgifter kan genomskådas. 

Om du är orolig för att misslyckas så får du fokusera på att det inte är ett resultat som definierar dig. Provet är något du GÖR, det är inget som påverkar vem du faktiskt ÄR. Sedan kan man behöva skriva flera gånger för att få det resultat man behöver. Jag skrev tre gånger innan jag kom in på psykologprogrammet t.ex. Det gör mig inte till en sämre psykolog än de som skrev 2.0 i trean på gymnasiet. Det är så mycket mer än ett resultat och betyg som avgör i ett yrkesliv. Lycka till!

• Aniiee

0,75 poäng tar du i sömnen, TS. Det räcker att ha fått godkänt i 9an för att få det....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Alexi

Grejen med orddelen är att man måste kunna härleda ord och sätta in dem i en mening, på det viset kan man förstå dem fast man inte är säker på dem från början. Jag tycker ofta när jag gör orddelen i tex DN dagen efter provet att jag först när jag läser orden inte ser absolut skillnad på tre av alternativen men så funderar jag lite, vränger orden, sätter in dem i mening osv, sen har jag oftast alla rätt på orddelen.

• Grande Rock

Nja, vet inte om jag vill säga att det är väldigt lågt. Om jag inte är helt ute och cyklar ligger väl medel runt 0,9.

Se till att öva på formatet, inte bara frågetyperna. Skriv de gamla proven under samma tidsram du har på provdagen och utan hjälpmedel för att få ett hum om hur du ligger till.

Första gången jag skrev hade jag inte förberett mig alls och det gick därefter (0,6 fast jag ansåg mig själv ha bra förutsättningar). Andra och sista gången hade jag fortfarande inte pluggat, men bara genom att vara förberedd på hur det gick till och hur provdelarna var uppbyggda lyckades jag dubbla mitt resultat.
    Nu skrev jag iofs mina prov långt innan allt fanns lättillgängligt på nätet så det var inte lika lätt att förbereda sig.

Born to lose, live to win!
  • Voluptuous Shalimar

Jag skrev 1,8 utan att förbereda mig. Var då 17 år. Jag tror inte att du kommer att ha problem med att komma över 0,75, ts. 

Svar på tråden Måste få 0,75 på högskoleprovet, första gången jag skriver det! Snälla ge råd!