• Anonym (ts)

Mirtazapin

Finns det någon här som ätit mirtazapin?
    jag har fått det utskrivet på grund av min sömn. Jag är otroligt trött och vaknar flera gånger per natt.

Efter 2 dagar med dom här tabletterna så hatar jag dom. Min sömn är precis som vanligt, jag vaknar flera gånger per natt men jag är så sjukt trött! Vaknar inte när sambon försöker väcka mig på morgonen..lyckas bara vara vaken 1 timme åt gången, totalt 2timmmar per dygn. Orkar inte ens kliva upp för att värma på matlåda..

Skulle fokusera på att skapa rutiner, men jag klarar ju för sjutton inte ens av att ha kvar dom jag väl hade innan..

Någon som ätit detta? hur lång tid tog det innan dom började hjälpa? ska det vara så här i början?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Anonym (Smultron)

Min man hatar den här medicinen, han önskar att han aldrig börjat med den. Han fick dem först pga sömnbrist (pga panikångest).

Nu var det länge sedan han hade panikångest, men han upplever det som att medicinen gjort så hans vanliga sömnförmåga försvunnit. Dvs han upplever aldrig någon djupsömn längre.

Han har försökt sluta flertal gånger under sista åren men då kan han inte sova alls. Det räcker att han tar typ en tredjedels tablett för att han ska sova bättre, men han gillar inte beroendet. + som sagt att sömnkvaliten är lättare och oftast drömlös. Han känner sig aldrig 100% utvilad.

Negativt svar det här men enligt läkarna ska medicinen inte vara beroendeframkallande, men enligt min man så är den det...

• Anonym (ts)
    Anonym (Smultron) skrev 2016-08-05 16:59:10 följande:
    Min man hatar den här medicinen, han önskar att han aldrig börjat med den. Han fick dem först pga sömnbrist (pga panikångest).

Nu var det länge sedan han hade panikångest, men han upplever det som att medicinen gjort så hans vanliga sömnförmåga försvunnit. Dvs han upplever aldrig någon djupsömn längre.

Han har försökt sluta flertal gånger under sista åren men då kan han inte sova alls. Det räcker att han tar typ en tredjedels tablett för att han ska sova bättre, men han gillar inte beroendet. + som sagt att sömnkvaliten är lättare och oftast drömlös. Han känner sig aldrig 100% utvilad.

Negativt svar det här men enligt läkarna ska medicinen inte vara beroendeframkallande, men enligt min man så är den det...
    Oj, det låter ju jättehemskt =/ vad säger läkarna om det?
    hur länge åt han den innan han blev beroende?
  • Anonym (Plupp)

Kommer ihåg de där tabletterna. Blev helt däckad kvällstid. Dock ej dagtid som tur var. Gick dock upp 10kg på drygt en månad innan jag bytte.

• Anonym (ts)
    Anonym (Plupp) skrev 2016-08-05 17:14:55 följande:
    Kommer ihåg de där tabletterna. Blev helt däckad kvällstid. Dock ej dagtid som tur var. Gick dock upp 10kg på drygt en månad innan jag bytte.
    När på dygnet tog du dom?
    jag tar dom innan jag går och lägger mig och igår var jag fortfarande helt däckad på kvällen så fr sömnens skull hade jag hade inte behövt ta..
    Oj! Det vill jag inte göra... känns dock som liten risk eftersom jag typ inte äter något...
  • Anonym (B)

Fick också M pga sömnproblem. Tog tbl en timme innan läggdags och man blev helt däckad. Så trött det var sjukt! Ändå vakna flera ggr per natt. Mardrömmar, svettades som en gris, gick upp en 8 kilo, tyckte det var svårt koncentrera sig vid bilkörning i mörker. Helt mossig i huvudet.

Slutade då dom stjälpte mer än hjälpte.

• Anonym (ts)
    Anonym (B) skrev 2016-08-05 17:19:40 följande:
    Fick också M pga sömnproblem. Tog tbl en timme innan läggdags och man blev helt däckad. Så trött det var sjukt! Ändå vakna flera ggr per natt. Mardrömmar, svettades som en gris, gick upp en 8 kilo, tyckte det var svårt koncentrera sig vid bilkörning i mörker. Helt mossig i huvudet.

Slutade då dom stjälpte mer än hjälpte.
    förstår vad du menar med mossig i huvudet.... hatar det..
    själv skulle jag aldrig sätta mig framföra ratten på en bil nu..somnar så fort jag sätter mig ner...
    försökte gå ut och gå. känner mig typ full...är så väck att jag nästan blev påkörd av en bil + blev skriken på för att jag gick på cykelbanan inom loppet av mindre än 10 min... blev en kort promenad..
  • Anonym (ts)

ni som gått upp i vikt, har ni ändrat era matvanor eller ätit precis som innan?

• Anonym (Plupp)
    Anonym (ts) skrev 2016-08-05 17:18:13 följande:

När på dygnet tog du dom?

jag tar dom innan jag går och lägger mig och igår var jag fortfarande helt däckad på kvällen så fr sömnens skull hade jag hade inte behövt ta..

Oj! Det vill jag inte göra... känns dock som liten risk eftersom jag typ inte äter något...

Om jag minns rätt tog jag dem rätt tidigt på kvällen för att inte känna mig helt däckad dagen efter. Var istället helt borta på kvällarna.

Minns en gång utomlands. Glömde bort att jag käkade mirtazapin och råkade dricka ett halvt glas vin. Trodde jag skulle hamna i koma. Så dåsig blev jag :)
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (ts) skrev 2016-08-05 17:30:32 följande:

ni som gått upp i vikt, har ni ändrat era matvanor eller ätit precis som innan?

Försökte hålla koll på maten och tränade varje dag men det hjälpte inte för maten smakade så jävla bra och hade världens sug. Dessutom blev jag hungrig minst varannan timme så att magen kurrade ihjäl sig.
Svar på tråden Mirtazapin