• Anonym (ts)

Mirtazapin

Finns det någon här som ätit mirtazapin?
    jag har fått det utskrivet på grund av min sömn. Jag är otroligt trött och vaknar flera gånger per natt.

Efter 2 dagar med dom här tabletterna så hatar jag dom. Min sömn är precis som vanligt, jag vaknar flera gånger per natt men jag är så sjukt trött! Vaknar inte när sambon försöker väcka mig på morgonen..lyckas bara vara vaken 1 timme åt gången, totalt 2timmmar per dygn. Orkar inte ens kliva upp för att värma på matlåda..

Skulle fokusera på att skapa rutiner, men jag klarar ju för sjutton inte ens av att ha kvar dom jag väl hade innan..

Någon som ätit detta? hur lång tid tog det innan dom började hjälpa? ska det vara så här i början?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Anonym (B)
    Anonym (ts) skrev 2016-08-05 17:30:32 följande:

ni som gått upp i vikt, har ni ändrat era matvanor eller ätit precis som innan?

Lusten till mat ändrade sig. Tyckte sånt jag inte brukade äta helt plötsligt var lockande och gott. Man åt, kände sig hungrig strax efter igen. Blev helt tvärtemot mitt vanliga jag.
  • IsDimma

Jag har ätit dom många år nu. Och för mig fungerar dom rätt okej. Kan inte ta dom senare än 9.30 annars är jag trött hela nästa dag. Och det är inte kul att vara vaken senare än en timme efter att jag tagit dom för då börjar det krypa i benen och ibland i armarna. Det går dock tack och lov över när jag väl lagt mig! Ingen idé att försöka somna förrän det gått minst en halvtimme dock för det går inte.
    Sover nästan alltid drömlöst numer, och är ibland orolig att jag inte skulle vakna om jag behövde det timmarna efter jag precis somnat. Dom har lite samma tendenser jag får av mina insomningstabletter, att jag sover väldigt djupt (är orolig att jag skulle missa brandlarm och sånt). Men i övrigt så funkar dom bra på mig.

• Anonym (Plupp)
    Anonym (B) skrev 2016-08-05 17:44:52 följande:

Lusten till mat ändrade sig. Tyckte sånt jag inte brukade äta helt plötsligt var lockande och gott. Man åt, kände sig hungrig strax efter igen. Blev helt tvärtemot mitt vanliga jag.

Håller helt med om det där. Aptiten och hungern ändrade sig totalt.
  • Anonym (ts)

okej,men vad bra. då vet jag iaf att det handlar om vad man stoppar i sig och attman inte bara går upp av tabletten.
    Konstigt  nog har jag typ tappat den matlust jag väl hade.. vill bara sova....som tur är så har jag gått upp lite dom senaste månaderna så jag har iaf lite att ta av..

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Plupp) skrev 2016-08-05 17:47:38 följande:
    Håller helt med om det där. Aptiten och hungern ändrade sig totalt.
    Jag blev enormt hungrig av dom men ingen vanlig hunger utan ett omättligt sug som inte hade koppling till faktisk hunger/mättnad på en normalt sätt. Jag kan mycket väl tänka mig att de kan ha motsatt effekt också -att man tappar aptiten. 

Jag tog dom också för sömnen men vid behov - tur det för jag hade inte stått ut annars. Jag tog dom kl. 19 för att somna typ 22.30 
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (ts) skrev 2016-08-05 16:40:11 följande:

Finns det någon här som ätit mirtazapin?
    jag har fått det utskrivet på grund av min sömn. Jag är otroligt trött och vaknar flera gånger per natt.

Efter 2 dagar med dom här tabletterna så hatar jag dom. Min sömn är precis som vanligt, jag vaknar flera gånger per natt men jag är så sjukt trött! Vaknar inte när sambon försöker väcka mig på morgonen..lyckas bara vara vaken 1 timme åt gången, totalt 2timmmar per dygn. Orkar inte ens kliva upp för att värma på matlåda..

Skulle fokusera på att skapa rutiner, men jag klarar ju för sjutton inte ens av att ha kvar dom jag väl hade innan..

Någon som ätit detta? hur lång tid tog det innan dom började hjälpa? ska det vara så här i början?

Vilken dos tar du?
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-08-05 18:01:39 följande:

Jag blev enormt hungrig av dom men ingen vanlig hunger utan ett omättligt sug som inte hade koppling till faktisk hunger/mättnad på en normalt sätt. Jag kan mycket väl tänka mig att de kan ha motsatt effekt också -att man tappar aptiten. 

Jag tog dom också för sömnen men vid behov - tur det för jag hade inte stått ut annars. Jag tog dom kl. 19 för att somna typ 22.30 

Jag fick både ock. Ett helt sjukligt sug efter mat. Och precis allting smakade så himla gott. Men var också konstant vrålhungrig. Plötsligt så kurrade magen och jag var tvungen att ha mat på en gång fast jag käkat en timme senare.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-08-05 18:07:10 följande:
    Vilken dos tar du?
    15 mg
  • Anonym (ts)

borde jag börjat med mindre?

• Anonym (Usch)

Jag fick dem också av en idiotläkare, när jag hade svår anorexia. Jag sov minst 20 timmar varje dygn, fick fruktansvärda ångest- och raserianfall och ett sånt enormt sug efter allt jag kunde stoppa i mig under den korta tid jag var vaken varje dygn. Jag gick upp 15 kg på en månad och var millimeter från att ta mitt liv när min sambo tog medicinen ifrån mig och körde mig till psykakuten igen.

• Antagonisten

Ett riktigt gift som jag haft i 8 år och som är omöjligt att sluta med pga utsättningssymptom. Den har hjälpt mig med sömnen lite grann men i det stora hela tror jag att den förstört min naturliga sömn.

Den kan fylla en god funktion en begränsad tid mot sömnbesvär men då bör man ha den i låga doser. 7,5 mg räcker faktiskt och göra att man inte får tolerans som man annars får. Histaminreceptorerna vänjer sig snabbt i högre doser och man blir mindre trött av tabletten, Den är även uppiggande i högre doser pga den andra farmakologin medicinen besitter. En del tar 45-60 mg på morgonen pga detta.

Jag hade kört mirtazapin i 3,75 eller 7,5 mg en kort tid. Helst vid behov. Går även att köra zopiklon oregelbundet vilket är ganska harmlöst.
    SSRI:et paroxetin kan även hjälpa vissa med sömnproblem då den stillar hjärnan och man blir trött. Melatonin går också att se vilken effekt man får av.

Bästa är att rida ut stormen och försöka få bukt med sömnproblemen istället innan man börjar med psykofarmaka. Man kommer till en punkt i framtiden när man vill sluta ändå pga biverkningar. Då önskar man att man testat KBT, sömnhygien och meditation istället. Tänk på att kroppen även använder kostens näring till att tillverka signalsubstanser som funkar för sömnen. Var även uppmärksam på att det blå ljuset från LCD-skärmar (TV och smartphones) i princip helt hämmar kroppens melatoninproduktion och stör sömnfas och insomning.

• Anonym (Smultron)
    Antagonisten skrev 2016-08-07 11:01:58 följande:

Ett riktigt gift som jag haft i 8 år och som är omöjligt att sluta med pga utsättningssymptom. Den har hjälpt mig med sömnen lite grann men i det stora hela tror jag att den förstört min naturliga sömn.

Den kan fylla en god funktion en begränsad tid mot sömnbesvär men då bör man ha den i låga doser. 7,5 mg räcker faktiskt och göra att man inte får tolerans som man annars får. Histaminreceptorerna vänjer sig snabbt i högre doser och man blir mindre trött av tabletten, Den är även uppiggande i högre doser pga den andra farmakologin medicinen besitter. En del tar 45-60 mg på morgonen pga detta.

Jag hade kört mirtazapin i 3,75 eller 7,5 mg en kort tid. Helst vid behov. Går även att köra zopiklon oregelbundet vilket är ganska harmlöst.

SSRI:et paroxetin kan även hjälpa vissa med sömnproblem då den stillar hjärnan och man blir trött. Melatonin går också att se vilken effekt man får av.

Bästa är att rida ut stormen och försöka få bukt med sömnproblemen istället innan man börjar med psykofarmaka. Man kommer till en punkt i framtiden när man vill sluta ändå pga biverkningar. Då önskar man att man testat KBT, sömnhygien och meditation istället. Tänk på att kroppen även använder kostens näring till att tillverka signalsubstanser som funkar för sömnen. Var även uppmärksam på att det blå ljuset från LCD-skärmar (TV och smartphones) i princip helt hämmar kroppens melatoninproduktion och stör sömnfas och insomning.

Ts, det här är lite som med min man också (jag som skrev första svaret till dig). Svårt att avsätta medicinen och förstörd naturlig sömn. Fast min man har kanske hållit på 5 år. Försökt sluta flera gånger. Men då sover han inte alls. Äter idag 1/3 tablett på kvällen. Läkarna tycker att eftersom dosen är så liten så spelar det inte så stor roll. Men han vill ju ha den vanliga sömnkvaliten tillbaka.

Tyvärr har min man förmodligen fått hjärtproblem pga dålig sömn, därför han avskyr medicinen. Han hade den först för att han sov dåligt en del nätter pga panikångest. Men i övrigt sov han bra. Nu sover han alltid ytligt och aldrig en hel natts sömn. Tar han inte mirtazapin så sover han knappt alls, med ökad flimmer som följd... Han sitter då som i en rävsax.

Idag yogar och mediterar han vilket hjälper lite, men är den naturliga sömnförmågan borta så är det som att kroppen glömt vad det är för något. Tyvärr.
Svar på tråden Mirtazapin