• Linutis

Sover inte . Tips? Snälla hjälp mig

Hej. Kan jag få tips på hur man kan komma till ro o sova? Är nu 5 dagar kvar till bf. Har inte sovit klokt sen vecka 36-37. Ser förstörd ut...lägger jag mig kl 23.00, vaknar jag 23.45 kissa - försöker kolla till ro, 00.50 kanske jag somnar till o vaknar igen 01.15 kissa.. det går sådär hela tiden. Till o från. Jag orkar inte! Fick sömntabletter av en läkare men jag har ej tagit de. Trots hon da det va okej så gör jag ej det. Står på fass.se att det rekommenderas ej till gravida. Väldigt mysko. Jag vill ha tips på att få komma till ro! Snälla fina ni! Hjälp!

• Svar på tråden Sover inte . Tips? Snälla hjälp mig
  • Kerubmamman

Vad har du fått för sömntabletter?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Linutis
    Kerubmamman skrev 2016-08-07 01:12:53 följande:

Vad har du fått för sömntabletter?

Hej! Imovane 5 mg
  • Aupendi

Det finns ASMR-videor på youtube som är till för avslappning bla. Det finns förklarat av olika människo vad det är också på youtube.

Kanske inte är tillräckligt för dig, men skulle kunna va värt att testa.

• katrinp

Jag har lite samma problem. Har börjat att försöka att inte dricka något efter kl 20.. än så länge fungerat hyggligt. Går nu bara upp ett par gånger varje natt för att kissa.

• Galenlängtan

Jag har haft så med båda mina graviditeter, då har läkare och barnmorska sagt att det är ett sätt för kroppen att förbereda sig för att bebisen snart är här och att då kommer jag behöva vakna ofta. Jag vet inte om det ligger någon sanning i det.

• Linutis
    Galenlängtan skrev 2016-08-07 07:18:12 följande:

Jag har haft så med båda mina graviditeter, då har läkare och barnmorska sagt att det är ett sätt för kroppen att förbereda sig för att bebisen snart är här och att då kommer jag behöva vakna ofta. Jag vet inte om det ligger någon sanning i det.

Ja det fick jag också höra haha! Detta är min första graviditet :)
  • mammalovis
    Linutis skrev 2016-08-07 11:12:25 följande:
    Ja det fick jag också höra haha! Detta är min första graviditet :)
    Ja, dålig sömn som gravid är en förberedelse. Försök sova lite extra på dagen/kvällen istället. Det är mycket möjligt att du kan få en bebis som vill äta varannan timma dygnet runt, men det fixar man med hjälp av hormonerna. Värst kan vara att komma till ro efter förlossningen, då en snäll bebis kan välja att sova uppåt ett dygn innan de måste äta. Det är tyngre med dålig sömn när de är ett halvår eller äldre.

Så som någon skrev drick inte för sent. Lägg dig tidigare, kanske redan vid 20/21 så du inte behöver känna samma stress med antalet timmar. Vila på lunchrasten om du jobbar, de flesta företag har ett vilrum.
  • Linutis
    mammalovis skrev 2016-08-07 11:18:03 följande:

Ja, dålig sömn som gravid är en förberedelse. Försök sova lite extra på dagen/kvällen istället. Det är mycket möjligt att du kan få en bebis som vill äta varannan timma dygnet runt, men det fixar man med hjälp av hormonerna. Värst kan vara att komma till ro efter förlossningen, då en snäll bebis kan välja att sova uppåt ett dygn innan de måste äta. Det är tyngre med dålig sömn när de är ett halvår eller äldre.

Så som någon skrev drick inte för sent. Lägg dig tidigare, kanske redan vid 20/21 så du inte behöver känna samma stress med antalet timmar. Vila på lunchrasten om du jobbar, de flesta företag har ett vilrum.

Tack för tipsen :)
  • Linutis
    Aupendi skrev 2016-08-07 02:53:44 följande:

Det finns ASMR-videor på youtube som är till för avslappning bla. Det finns förklarat av olika människo vad det är också på youtube.

Kanske inte är tillräckligt för dig, men skulle kunna va värt att testa.

Tack! Ska testa :)
Svar på tråden Sover inte . Tips? Snälla hjälp mig