Anonym (Tröttsamt) skrev 2016-08-08 19:40:11 följande:
Men det är ju det jag säger så gissa hur mycket du vill. Det var ENBART för att han var rökare och precis som jag skrev tidigare så rökade han max 2 om dagen! Och ja det är mycket märkligt att personen ens fick börja från start då chefen visste att han var rökare.
Och att det finns lagar om att inte diskriminera muslimer, religon osv men är man rökare, snusare så är det helt plötsligt okej. Nej det är inte rimligt.
Hur vet du att det var den enda anledningen till att han fick sluta? Att arbetsgivaren angav det som anledning betyder inte att det endast handlade om det. Det kanske handlar om en arbetsgivare som använder provanställningar för att ta in tillfällig arbetskraft och att det är den egentliga anledningen till att personer inte går över till tillsvidareanställning.
Det är ju som du skriver märkligt att han ens fick börja när det redan var känt att han var rökare. Alltså bör det vara någon annan anledning hur mycket än arbetsgivaren säger att det berodde till 100% på rökningen.
Det är ju den naturliga frågan till arbetsgivaren: "Varför anställde du mig när du redan innan visste att jag röker?"
Jag har själv rökt i 14 år och slutade helt för 9 år sedan. Jag är helt för att man ska jaga bort alla rökare. Vill man röka får man gömma sig någonstans och göra det i smyg. Höj åldersgränsen för tobaksköp med 1 år varje år och dubblera priset på tobak.