Inlägg från: Upprepade missfall |Visa alla inlägg
  • Upprepade missfall

Utredning på gång, stötta varandra?

AnonymAlicia111 skrev 2017-12-03 15:59:23 följande:

Tack för ditt svar Hormonkarusellen.

Då vet jag iaf att det är provera och troligen ingen plötslig ägglossning som gett höjningen. Får inaktivera dessa 10 dagar med provera och kanske perioden fram till mens.

Förstår inte riktigt om ägglossningen fortsätter köra på sina dagar även om jag får provera-mens? Enligt NC skulle miN ÄL komma vid jul, dag 35, men frågan är om det blir en ny cykel nu med proveramensen? Eller är den mensen ?äkta? liksom?

Hoppas din läkare kan komma på bättre tankar angående vikten. Kanske värt att söka hjälp på annat håll om möjligt?

Hälsningar

Lisa

Jag blir lite förvirrad kring vart du får att jul skulle vara cd 35. Proveran ska ju ge mens efter ca 10 dagar som jag förstått, och då börjar ju en ny cykel. Äl på julafton skulle isf bli runt cd 18 om vi utgår ifrån att du får blödningen på den 10e dagen, och kan stämma ganska bra isf om du inte har en regelbunden menstruation. Eller hade du mens naturligt bara nån vecka innan du börja me provera o de är därför NC kallar de cd 35? :S

Om du inte ska ta några äl-test under cykeln, ska ni istället göra vul för att kontrollera äl? Eller hur ska ni få nån hint om när det är dags? :S

Ska du inte göra något vul så hade ja nog ändå kört äl-test. Eftersom du tempar oxå så märker du ju nån dag efter positivt test om tempen stiger, o då vet du ju om de va ett ägg som släppt.
  • Upprepade missfall
    Aurora1988 skrev 2017-12-03 13:32:27 följande:

Utredningen börjar tära väldigt mycket på mig..

vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Inga barn sedan tidigare. Blev gravid i aug, tyvärr slutade det i ett tidigt missfall.

Påbörjade utredningen på sjukhuset men pga. Okunniga läkare samt otroligt lång väntetid på nästa besök vände jag mig till en privat klinik där jag fick veta att jag har pcos.

Läkaren såg även något annat men ville utföra en spolning av livmoder och äggledare innan han kunde berätta mer.

Hade spolningen i torsdags. Den visade bra genomströmning ut i höger äggledare dock inget på vänster. Utifrån vad han kunde se så misstänker han att jag har en ?unicornuate uterus?, alltså en halv livmoder. Den högra delen är helt normal,dock verkar min vänstra del av livmodern inte utvecklats som den ska. Jag verkar dock ha vänster äggstock, men ingen äggledare, iallfall inte med passage, förmodligen är den inte connectad till livmodern över huvudtaget..

Jag ha fått en remiss för röntgen för att säkerställa detta. Jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan jag får röntgas, men tills dess lever jag i ovissheten.

Mår otroligt dåligt över detta, då jag inte vet hur detta kommer påverka mig. Jag har googlat på detta och det verkar vara ett väldigt ovanligt tillstånd. Det kommer inte vara en omöjlighet för mig att bli gravid (har ju varit gravid en gång tidigare), men det kommer ta tid, speciellt med tanke på att jag har pcos. Men det verkar också öka risken för missfall och förtidig födsel vid en graviditet. Kommer förmodligen inte kunna föda vaginalt heller.

Min värld har vänts upponer totalt! hade aldrig kunnat gissa att det var så här illa.

Är ändå glad att jag valde att vända mig till en privat klinik. Läkarna på sjukhuset såg ingenting av detta och tyckte att vi skulle fortsätta försöka som vanligt då jag ändå blivit gravid 1 gång tidigare...

Är det någon som har erfarenhet av något liknande??

Usch vilket jobbigt besked att få! :( Hoppas dom kan hitta nån lösning som kan hjälpa er lite på traven iaf. Håller alla tummar och tår att det ändå inte är så illa som han tror!
  • Upprepade missfall
    LA87 skrev 2017-12-04 15:56:38 följande:

Hej!

Nu har jag äntligen fixat inlogg till mitt konto igen, sorry för förvirringen detta är alltså samma som Alicia :)

Ja men precis, om min "naturliga"/gamla cykel skulle fortsätta, oavsett Provera. Jag förstår inte riktigt om proveran liksom startar en ny cykel eller egentligen bara skapar en blödning. Om proveran bara skapar en blödning och inte räknas som en ny cykel - så har jag ÄL vid jul, annars blir det ännu längre fram antar jag eftersom jag har så långa cykler. Men vem vet, de kanske också blir kortare nu efter proveran. De kommer ju garanterat bli kortare om jag får börja med Letrozol eller liknande ägglossningstimulerande så småningom.

Jag vet faktiskt inte vad för typ av tester vi kommer ta för att bekräfta ÄL. Jag får höra med läkaren nästa gång vi ska dit när vi fått provsvaren. Jag har ju fortfarande inte fått ta de initiala blodproverna, ska göra det på mensdag 3 så hoppas proveran kickar igång allt snart :) Men kanske är det som så att jag kan ta ÄL-test när jag går på Letrozol, trots att jag har PCO. Men såklart bäst om det blir VUL och man får det bekräftat på "riktigt".

Okej då hänger jag med lite bättre :) När blödningen kommer så startar en ny cykel, det är därför du ska ta blodproverna på dag 3 för att hormonerna ska vara runt en viss nivå cd 3.

Angående äl-testerna har jag tyvärr inget bra svar. Men i kombination med tempning så märker du ju om det var en riktig äl eller bara en ökning utan att släppa ägg så jag tänker att då kan det ju vara en bra hint ändå med äl-test. Alltså att det inte funkar bra med pcos är ju för att testet kan bli positivt även när ingen äl sker. Så att ligga varje gång det blir positivt skadar ju inte. Sen bekräftar du med tempningen nån dag efter om äl har skett eller inte. Förstår du min tanke? :)
  • Upprepade missfall
    LA87 skrev 2017-12-05 21:48:35 följande:

Tack för svar! Ja men precis, har ju inget att förlora på att prova ÄLtest och sen får jag det bekräftat med NC om inte annat.

Blödningen kom imorse så nu påbörjas en ny (förhoppningsvis kortare) cykel, ska ta blodprover i övermorgon. Och på måndag blir det spolning och sedan ska vi träffas igen och gå genom alla provsvar. Så skönt att allting är igång nu.

:)

Vad skönt, hoppas cykeln blir kortare för dig den här månaden så de blir en äl runt ledigheten ändå :)
  • Upprepade missfall
    My102 skrev 2017-12-11 06:41:16 följande:

Då var första omgången av letrozol och otrivelle över. Dessvärre kom mensen ändå i lördags. Några fler som har fått biverkningar? Jag har känt mig som en tonåring pä nytt, det var PMS gånger två, riktigt jobbigt. Både för mig och sambo. Jag var på väg att packa väskorna och dra typ men så fort mensen hade kommit igång så var som all irriteration som bortblåst. Nu får jag ta hand om sambon lite extra de kommande veckorna. Ska enbart ta letrozol den här månaden pga att julhelgen kommer ivägen. Hoppas biverkningar blir färre utan spruta.

Tråkigt att det inte fungerade denna gången heller :/ Hoppas nästa gång fungerar bättre. Verkar du inte lossa ägg alls själv eller är sprutan mer för säkerhets skull?

Själv sitter jag och hoppas mensen ska komma nån gång, så jag kan dra igång första kuren letrozole. Hade bim idag och tvärblanka gravtest så jag vet att den ska komma, och då vill man ju bara att den ska göra det direkt så man får gå vidare till nästa försök nån gång! :-P Har testat letrozole 2 månader tidigare men minns inte att jag upplevde någon biverkning då. Men jag får ganska ordentlig pms med små depressioner inför varje mens även utan letrozole, så det kan vara därför jag inte märker nån sån biverkning.

Hur långt efter mens brukar du få äl? Kommer min imorgon så borde äl bli runt 25-26. Perfekt vid ledigheten ;)
  • Upprepade missfall
    My102 skrev 2017-12-11 22:39:04 följande:

Hej! Jag tror sprutan var för säkerhetsskull för läkaren trodde att ÄL redan hade skett vid UL. Jag är osäker vad felet är..tror inte ens läkaren vet :S. Kanske att jag ägglossar sällan, har oregelbunden mens, och har tidihare fått jobbiga PMS så kanske är det att ägglossning utbeblir ibland eftersom det är sällan har det nu för tiden. Vem vet. Vi testar med gonal F i februari sen kör vi med IVF i mars om det inte blir nåt.

Jag tror att jag har ÄL på cykeldag 18-21 på ett ungefär.

Okej, hoppas du ägglossar utan sprutan då nu när du inte kommer kunna ta den den här cykeln.

Får du mer regelbunden mens med letrozole eller är den ändå oregelbunden? Hur många månader har du använt det förresten?

Okej då har vi nog äl runt samma dag nästa gång, vi får hålla tummarna åt varandra när det närmar sig bim då ;)
  • Upprepade missfall

Hej alla, längesen man hörde något i tråden nu. Hur går det för er alla? Nu är julledigheten nästan över och klinikerna öppnar igen. Är det någon som kör igång med ivf-försök under januari?

Jag insåg inatt att om vi inte blir gravida innan mars så får vi inget barn under 2018 heller.... Men jag börjar vänja mig vid tanken på att inte få fler nu faktiskt. Vi har hållt på så länge att det nästan känns naturligt att det bara blev 1 barn. Han blir 7 om några månader, han skulle inte varit mer än 3 om vi fått behålla första missfallet så nu känns det lite som att tiden är förbi redan. Killen håller inte med alls, han är fast besluten att få ett som är hans biologiskt också. Men jag orkar inte sörja varje månad längre, jag vill börja leva ett normalt liv igen. Det låter som att jag inte bryr mig så mkt om vi får en liten eller inte. Men så är det absolut inte, jag längtar oändligt, har gråtit så många tårar och velat skrika högt när närstående bara råkat bli gravida fast dom egentligen inte ens var så sugna på bebis just nu.. Men med tiden har jag börjat acceptera situationen, och förstått att det helt enkelt inte kommer bli något. Insett att det börjar bli dags att släppa den drömmen så man kan gå vidare o sluta sörja hela tiden, sluta vara så bitter o känna sån ångest varje gång någon berättar att dom väntar smått. För min killes skull kommer vi fortsätta ett tag till, men i mitt sinne har jag redan gett upp..

Hoppas iaf 2018 blir ett bättre år för alla här inne, att det äntligen blir fina + för alla detta år!

• Upprepade missfall
    eelinh skrev 2018-01-01 13:07:10 följande:

Jag förstår vad du menar, mitt mål detta år är inte att få ett barn utan att bli gravid. Lättare att tänka så tycker jag då man har fler månader på sig att lyckas.

Vi började med våra första sprutor inför vårt ivf-försök för 3 dagar sedan. Känns skönt att vara igång och känns skönt med ett nytt år, på något konstigt vis har jag fått mer energi bara av att lämna 2017 bakom oss :)

Vad skönt att gå vidare till ett nytt steg, och inte bara traggla på med något man redan vet inte fungerar. Håller tummarna på många fina ägg när ni ska in för äggplock. Känns det ok att ta sprutorna själv för dig? Jag gillar inte sprutor så jag är lite tveksam på om jag skulle klara det ens :P
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-01 22:20:11 följande:

Heej! Jag har tagit en lång paus. Behövde det. Idag började jag med behandling nr 2. Tar både gonal f och menopur. Menopur var krånglig.. man blandar själv. Vilket var lite läskigt, men hoppas det gick bra.

Hoppas det går bra för er under 2018. Förstår hur du känner ändå. Man vill bara leva normalt igen.. den här pausen jag hade var bra. Jag mådde bra och tillät mig inte ens att tänka på ivf osv. Nu är man igång igen och ska vara mer aktiv här igen :)

Åh hoppas verkligen den här gången fungerar bättre för er!

Ja det kan jag förstå att det var lite läskigt, tänk om man gör helt fel. Måste man måtta och ha sig också när man ska blanda eller är mängden man ska blanda ihop färdigt redan?

En paus är väl behövligt ibland. Jag hade ju det i somras när jag väntade på en magundersökning. Men det fungerade inte lika bra för mig att inte tänka på det för en stund haha. Det var skönt att slippa det där schemalagda sexet för nån månad. Men jag fick ångest över tiden som vi förlorade på att vänta! Egentligen kommer nog den största ångesten över att tiden går från att min son börjar bli så stor, och jag verkligen inte vill börja om på nytt med småbarnsåren när han börjar bli stor nog att börja bli mer självständig. Det är svårt att förklara, men det blir skillnad att vara småbarnsmamma och tonårsmamma samtidigt än att övergå från en åldersgrupp till nästa ungefär samtidigt liksom. Och hur mycket jag än längtar efter barn och älskar att vara mamma, så var väl aldrig planen liksom att ägna ca 20 år åt att ta hand om barn som är så pass små att de kräver nästan ständigt en vuxen i närheten. Näe usch jag måste försöka sluta va så bitter nu! :P
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-12 10:25:57 följande:

Kan inte fatta det. Förra gången fick jag ut 6 ägg. Nu fick jag ut 20 ägg!!! Helt otroligt.. alla där var chockade. Egentligen skulle vi vänta en månad pga risk för överstimulering men då jag har lägre amh värde (1,3) så får jag tillbaka på måndag! Hade jag haft över 3 hade det varit frys direkt å sen vänta en månad! :)

Oj wow grattis!! Vad skönt med ett så bra resultat, håller alla tummar på ett guldägg imorgon och att de blir många i frysen <3

Lycka till imorgon! :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?