Inlägg från: Ellencassandra |Visa alla inlägg
  • Ellencassandra

Utredning på gång, stötta varandra?

eelinh skrev 2017-09-22 08:05:48 följande:

Den 4/10 är det dags för vårt första möte med Ivf-kliniken i Falun, ska bli spännande. Jag hoppas vår resa snart får ett slut :)

Hur gick ert möte med ivf kliniken? :)
    Jag har inte varit aktiv på ett tag då vi fick vänta till nästa mens med att påbörja sprutorna så tog en paus å tänkte inte alls på ivf eller nånting. Men nästa helg ska jag börja å nu börjar jag tänka å så! Spännande men samtidigt skrämmande.. vågar inte hoppas för mkt..
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-10-10 10:20:41 följande:

Känns som att den här tråden är ganska död nu för tiden, är alla i en väntefas nu?

Här är vi iaf på äl+11 och bim-3 ungefär men magkänslan säger att de inte blev nått denna månad heller så väntar in mensen o hoppas på bättre lycka nästa gång bara..

Tänkte höra med er hur många av er som fick göra kromosomanalys vid utredningen? Vi fick ju som tidigare nämnt inte erbjudande att göra det, och det gnager verkligen i mig. Försöker att nå läkaren nu för att höra med henne om dom inte tar såna prover, eller om vi kan få göra det nu. Men det vore intressant att veta hur vanligt det faktiskt är att man får göra det, om hon skulle säga nej. Jag hade uppfattat det som standard innan vår utredning började så jag blev smått förvånad när vi inte fick göra det.

Jag väntar på mensen som ska komma idag eller imorgon sen börjar jag med sprutorna!! Har hämtat ut all medicin nu som väntar i kylskåpet :p vill bara vara igång..
    det här med kromosomanalys har jag ingen aning om de har tagit? Är det ett blodprov då eller? Känns ju som att det e väldigt viktigt isåfall att göra..
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-10-10 20:23:19 följande:
    Åh vad spännande att det är så nära nu, håller verkligen tummarna för att ni bara behöver en gång! Ägguttag känns inte ett dugg kul så speciellt det vill man väl slippa göra fler ggr iaf.

Ja precis det är ett vanligt blodprov. Om killen fått lämna blodprov så är det isf det provet som tagits, för det är det enda förutom spermierna dom kollar på killen.
    Jaa jag hoppas såklart att jag bara behöver göra ett eller iallafall får många ägg till frysen... men vi får se!
    Aha okej! Min kille tog bara blodprov inför ivf.. men vet inte riktigt vad de kollar på då.. mer än typ hiv å sånt?
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2017-10-10 20:40:03 följande:

Jag väntat på ägglossning efter dubbel letrozol. Om inte den blir av ska vi göra tester ihop... håll tummarna för att vi slipper!

Ägglossning borde ha varit typ igår, men ska kolla torsdag igen hos gyn, och progesteronprov om ägget vuxit tills dess... hade ett 12mm som möjligen kan bli något, men ingen slemhinna.. hoppas den växer på sig!

Hoppas det går bra :)
  • Ellencassandra
    sofie9191 skrev 2017-10-10 21:01:34 följande:

För snart 3 veckor sedan tog jag min sista letrozoltablett och nu ligger jag här med mensvärk. Klassisk menskänning så jag räknar med att få den imorgon Trots att jag sett skuggor på gravtest denna månaden.

Om mensen kommer imorgon ska jag ringa för att ställa oss i kö till Sahlgrenska.. känns otroligt tungt då jag var så inställd på att det skulle gå vägen med letrozol.

Är det någon här som nyligen ställt sig i kö till ivf på Sahlgrenska och vet vad det är för väntetider där nu?

Kämpa på alla där ute <3

Hoppas att du inte får mensen såklart. Å förstår att det känns tungt att kanske få göra ivf. Så kände jag också men efter att ha letat information om ivf (så nu kan jag allting steg för steg) å träffat läkaren å så så känns det bra. Å jag vill bara starta. Är väl första gången jag längtar efter mensen så jag kan börja med sprutor! Haha. Hoppas det går bra för dig!! Jag bor i Stockholm å här var väntetiden inte alls lång. Fick remiss i juni å eftersom det var sommaruppehåll så fick Jag vänta till september. Nu kunde vi ju inte börja då eftersom min kille var tvungen å resa bort. Men det har ändå gått fort :) vet inte hur det är vid Sahlgrenska dock.. ligger i Gbg va?
  • Ellencassandra

Det är verkligen så olika på hur man blir bemött alltså.. :/ vi hade tur i och med att min läkare ville nästan direkt skicka en remiss till ivf Medans jag var tveksam.. så vi började med letrozol några månader å sen när jag inte orkade hålla på med dom så ringde jag bara å de skickade remiss på en gång.. jag märkte inte av letrozolen alls.. så inga speciella symptom. Lycka till!

• Ellencassandra
    Wes skrev 2017-10-11 20:10:56 följande:
    Verkar vara så.Vi har inte mycket förtroende för dem vi träffat hittills. Har ni fått hjälp där nu eller står ni i kö? Läste nämligen att de kan vara riktigt lång väntetid där med. Jag hoppas de räcker med tabletterna. Tack så mycket & detsamma!
    Förstår det. Tråkigt när man känner så :(
    Vi ska börja med sprutor i helgen som kommer så om två veckor har jag gjort mitt första äggplock om allt går som det ska :)
  • Ellencassandra
    sofie9191 skrev 2017-10-12 13:13:54 följande:
    Mensen kom en timme efter att jag skrev här :-/

Idag får vi remiss för de blodprov man ska ta innan man ställer sig i kö.

Barnmorskan sa att det var 7 månaders väntetid här i Gbg... känns ju mindre roligt.. men ska kolla hur det funkar med vårdgaranti osv känns ändå skönt att snart vara inne i systemet och veta att vi står i kö snart

Vad gott att höra! Haha nä det är ju en annorlunda känsla! Vi ska läsa på allt vi kan nu om ivf. Jag är väldigt rädd för sprutor så den biten får nog min sambo hjälpa mig med!

Lycka till med allt och hoppas mensen kommer snart!
    Usch då :( tror att det kan gå snabbare ändå för står på karolinska sjukhusets hemsida att väntetiden var 7-8 månader men det gick ju väldigt fort! Så hoppas det är så för er med :)

Tips: lyssna på ivfpodden. Jätte bra. Dom går igenom allt. Steg för steg, enklare version å lite mer invecklat. Sen får man höra en embryolog också hur de arbetar osv! Superbra :)
  • Ellencassandra
    Wes skrev 2017-10-12 19:18:28 följande:
    Kanske har missat så frågar igen isf, hur länge fick ni vänta innan ni kom till ivf eller fick börja med sprutorna? 
    Hoppas allt går som det ska och att det blir en knodd snart Glad
    I slutet av maj skickades remissen in å i slutet av juni fick vi bekräftelsen att vi skulle få göra ivf! Då det var sommarstängt fick vi vänta till augusti för första läkarbesöket! Skulle egentligen börjat i mitten av september men min pojkvän skulle resa bort med jobbet typ precis då vi skulle göra äggplock isåfall så vi väntade en månad! Nu är min mens här och ska börja med sprutorna i helgen :D känns skönt att äntligen vara igång. Men tycker det har gått rätt snabbt ändå! Inte alls 7-8 månader som det står på Karolinskas hemsida :)
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-10-12 16:11:04 följande:
    En del ivf-kliniker gör iaf kromosomanalys så det kan ju hända att det är en av de grejer dom kollat på.

När jag googla runt innan vi gjorde vår utredning så fick jag uppfattningen att det var ett standardprov dom gjorde vid varje utredning, men här verkar det ju nästan inte vara nån som har gjort det så det är tydligen väldigt olika :P Har dom inte sagt något så har ju provsvaren sett bra ut för er iaf :)
    Det är möjligt.. läkarna borde nog bli bättre med att berätta exakt vad de kollar på å berätta resultaten. Iaf dom jag träffat har bara sagt att allt ser bra ut..
    vet du vad dom gör om man nu har kromosom fel? Finns det nån medicin då eller är det helt kört?
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?