Inlägg från: Ellencassandra |Visa alla inlägg
  • Ellencassandra

Utredning på gång, stötta varandra?

Hej! Har haft mitt första ul! Äggplock på tisdag! Här går det undan.. dock säger läkaren NU (?) att jag har lågt amh värde för
    Min ålder.. 1,3 hade jag. Kan det va därför som det varit svårt då? Och därför jag aldrig får positivt utslag.. på testerna

• Ellencassandra

Fick ut 6 ägg idag på ägguttaget! Vilket är helt okej. Hoppas att de ska bli befruktade å delar sig bra :)

• Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-10-24 14:24:13 följande:
    Skönt, hoppas ni får några till frysen då oxå! Hur många dagar väntar man till återföring? Hur kändes ägguttaget, var det i samma nivå som spolningen eller värre/lättare?
    Ja det hoppas jag också!! På min klinik sätter de tillbaka på dag 2! Så på torsdag!
    Hm jag tyckte nog äggplocket var värre än spolning.. men samtidigt var äggplocket lättare än vad jag trodde! Trodde det skulle göra jätteont. Men hade mensvärk som fan efteråt! Men det gick över rätt fort :)
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2017-10-30 11:08:47 följande:

Jag fick ny tid, 16e istället. Även om det bara var en vecka känns det lite skönt.

Vad väntar på första mötet och hur lång tid väntar innan man kan ställas i kö för ivf etc?

Vill veta era erfarenheter

Tror det är lite olika på alla ställen. Men första liksom mötet på utredningen så undersöktes jag först. Sedan fick min sambo en remiss för att lämna spermaprov. Det kunde han göra när som. Huddinge har öppet hus när man kan lämna. Jag fick även lämna blodprov dag 3 och dag 21 (tror jag) i min cykel för å kolla äggreserv, ägglossning osv. Efter det var det spolning å sen testade ju jag letrozol i några månader. Själva utredningen tog ca 3 månader totalt för oss. Ivf remiss kom in början av juni typ. En månad tog det tills vi fick "godkänt" å kunde höra av oss till Stockholm ivf. Nu ruvar jag :) är på ruvar dag 4 nu! Så det har gått rätt fort!
    Lycka till nu!
  • Ellencassandra
    Ellencassandra skrev 2017-10-30 11:21:27 följande:
    Tror det är lite olika på alla ställen. Men första liksom mötet på utredningen så undersöktes jag först. Sedan fick min sambo en remiss för att lämna spermaprov. Det kunde han göra när som. Huddinge har öppet hus när man kan lämna. Jag fick även lämna blodprov dag 3 och dag 21 (tror jag) i min cykel för å kolla äggreserv, ägglossning osv. Efter det var det spolning å sen testade ju jag letrozol i några månader. Själva utredningen tog ca 3 månader totalt för oss. Ivf remiss kom in början av juni typ. En månad tog det tills vi fick "godkänt" å kunde höra av oss till Stockholm ivf. Nu ruvar jag :) är på ruvar dag 4 nu! Så det har gått rätt fort!
    Lycka till nu!
    Vill tillägga att det beror ju på vad de hittar för fel. Har din sambo långsamma spermier t ex då är ju ivf givet. Kravet brukar oftast vara att man ska ha försökt själva i två år, men det beror som sagt på vad det är för fel.
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-11-03 20:20:36 följande:
    Om jag räknat rätt så är du på rd 8 nu? Jag väntar med spänning på hur det gått för er, känner du av några symptom?
    Ja precis! Du räknade rätt :) idag rd 9! Nää jag har typ inga symptom överhuvudtaget :( å de symptom jag har är ifrån progesteronet som jag tar varje dag.. men vi får se!
    Det är spännande ja men känner att det inte gått denna gång :( hur går det för dig?
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 11:53:35 följande:

Idag kom mensen :( på dag 35 (oregelbunden mens) Ingen lycka efter spolningen, den här gången kändes värst..jag trodde verkligen att spolningen skulle göra under.

Jag mailade i alla fall min läkare och meddelade att jag har fått mens och använt CB advanced fertilitetsmonitor och inte fått utslag på LH på 2 cyklar. Bara hög som mäter östrogen. Och jag frågade om vi kunde kolla upp om jag verkligen släpper ägg då jag själv tvivlar på det, jag släpper isåfall väldigt sällan. Har fått ?positivt? ÄL test allt från 15 till 11 dagar innan mens och den tiden är väl ändå samma?

I villet fall så fick jag svar att vi ska ta prov på progesteron efter förmodad ägglossning samt att han kunde skriva ut letrozol till mig. Jag skrev att det lät bra och väntar nu på recept.

Men! Ni som är kunniga :) Kan jag ta letrozol utan noggrann undersökning om ägglossning uteblir? Vad händer om jag faktiskt ägglossar och tar letrozol samtidigt? :/ en del av mig litar fullt på läkaren, att han vet vad han gör men en annan del vette sjutton :/

Åh va tråkigt :( jag tänkte också att det kanske skulle gå vägen efter spolningen för man läst om många som blivit gravida direkt efter. Men det var nog mest tur..
    ang letrozol. Jag fick aldrig utslag på mina äl tester men enligt mina blodprover som jag tog så hade jag ägglossning. Men jag fick letrozol ändå å då fick jag utslag på äl stickorna. Nu hjälpte ju letrozol inte mig ändå utan kör ju ivf. Men tror inte det är nån fara att ta letrozol även om du skulle ha ägglossning. Det var pergotime som var större chans att få tvillingar. Mindre risk med letrozol. Så det är nog ingen fara :)
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 12:31:20 följande:
    Men då tackar jag och tar emot receptet och kör på! Jag har inte berättat för sambon än att mensen är här..har en känsla av att han kommer bli riktigt besviken den här gången han med :/
    Ja det tycker jag att du ska! :)
    Åh jobbigt :( om min kille blir besviken så visar han det inte iallafall. Han är alltid hoppfull å e bombsäker att vi snart kommer bli gravida. Men försökt så länge nu så känner absolut inte likadant :(
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 14:17:19 följande:
    Jag har bara mail kontakt med min läkare..kanske inte det bästa men smidigt eftersom mottagningen bara är öppen 2 dagar i veckan. I alla fall så skrev han att jag ska börja ta tablett på tredje mens dagen i fem dagar, därefter ska jag ta progesteron prov men återkomma vid nästa mens för kontroll av äggstockar efter letrozol..låter det rimligt att kolla hur äggstockarna vid nästa mens? :/ kändes långt bort..då är ju allt ?borta? tänker jag. Vill inte fråga för mycket så läkaren inte tror att jag ifrågasätter han :|
    Hm verkar lite konstigt kanske. Isåfall borde läkaren ta progesteron prov innan du börjar med letrozol å kolla äggstockar innan också. Men som sagt det är ingen fara att du börjar med letrozol men han hade en liten konstig ordning :P men man får väl lita på att läkaren vet vad han gör. Jag tog som du på mensdag 3 i fem dagar :)
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-08 00:30:08 följande:
    Jag fick ett förtydligande från läkaren att jag ska på kontroll den 20 nov, tur att jag frågade :) så det var inte efter nästa mens :)
    Okej härligt :) hoppas att letrozol ska hjälpa er :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?