Inlägg från: Upprepade missfall |Visa alla inlägg
  • Upprepade missfall

Utredning på gång, stötta varandra?

Marrelita85 skrev 2017-01-19 08:11:44 följande:

I Västmanlands landsting ska man ha försökt i två år aktivt själva innan IVF blir på tapeten. Frustrerande att det ser så olika ut för olika landsting. Vi måste kämpa i ett halvår till, i höst har vi rätt till IVF. 

Jag man kan ju tycka att det borde vara samma regler som gäller över hela landet. Rätten till sjukvård borde inte vara något landsting får styra över själva. Vet man om de innan man söker hjälp får man väl krydda på att man försökt 6 månader längre än man egentligen gjort.. :/

Förstår verkligen att det är frustrerande. Men 6 månader går fort, snart är ni där.
  • Upprepade missfall
    Marrelita85 skrev 2017-01-19 08:11:44 följande:

I Västmanlands landsting ska man ha försökt i två år aktivt själva innan IVF blir på tapeten. Frustrerande att det ser så olika ut för olika landsting. Vi måste kämpa i ett halvår till, i höst har vi rätt till IVF. 

Råkade skicka förra inlägget för tidigt.

Vad jag menade att säga är att det känns såklart som en evighet just nu, men 6 månader går fortare än man tror när man längtar efter något. Speciellt under sommaren brukar ju tiden ha en förmåga att flyga iväg lite snabbare än andra tider på året. Men förhoppningsvis får ni ett pluss innan dess!
  • Upprepade missfall
    larssonc skrev 2017-01-18 19:55:31 följande:

Hej, jag går gärna med i denna tråden.

Jag och min sambo är båda 27 år. I slutet på förra året sökte jag hjälp hos gyn på grund av att jag har problem med mellanblödningar, kort lutealfas (9-11 dagar) och kort menscykel. En cykel på 21-23 dagar och mellanblödningar från ca cd 13. I måndags var jag på återbesök för att få provsvar. Min läkare berättade att jag hade ett amh värde på 0,3, små äggstockar och han hade sett på vul att jag hade få äggblåsor. Det låga amh värdet indikerar att jag har lite äggreserver kvar. Går väl att likna med en kvinna som närmar sig klimakteriet.. blev bestämt att vi så fort som möjligt ska genomföra ivf. Har första mötet den 24/1. Är fortfarande i chock och gråter till och från. Att gå från tron att jag inte har några som helst problem med att bli gravid till att jag kanske aldrig kommer bli gravid är svår. Väldigt svår. Känner mig rätt förkrossad. Men men, förhoppningsvis kommer detta gå.

Usch vad jobbigt att få ett sånt besked i så ung ålder! Då borde ni väl få frysa in några ägg inför framtiden oxå?

Ivf kommer säkert fungera för er ska ni se, jag håller alla tummar och tår för er.

Kort cykel och mycket mellanblödningar brukar väl förresten vara typiska tecken på progesteronbrist? Sa läkaren något om det också? Har man det så kan ett tillskott av progesteron även när man inte vill bli gravid va aktuellt, för att slippa blöda i tid och otid.
  • Upprepade missfall

Här har mensen oxå kommit, tidigt imorse :( Får hoppas på nått bra på återbesöket efter utredningen som vi har på onsdag, men i övrigt känns de rätt hopplöst och uppgivet just nu.. Allt såg ju bra ut har dom redan berättat. Nästan ett år sen senaste missfallet utan nån ny graviditet. Kan jag ens bli gravid igen? Verkar få svårare och svårare varje gång liksom. Så säker på att de är nått immunologiskt, men man tar ju knappt några såna tester i Sverige och utomlands har vi inte råd att åka för vård. 3,5 år har vi försökt nu och jag börjar ge upp hoppet.

• Upprepade missfall

Hon sa till mig att vi tar alla rutinprover, så vad jag vet så har jag testat allt man brukar här i Sverige. De jag vet att vi inte gjort är kromosomprover och av någon anledning progesteron. Kanske glömde hon bort de, jag vet inte.. Men sist ja va där så hade alla provsvar redan kommit och visade enligt henne inget avvikande.

Känns väl bättre snart när de närmar sig ägglossning igen!

• Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2017-01-25 11:34:41 följande:

Här går det segt.. Väntar på att få tid hos min nya läkare. Hoppas att det går snabbt.. Fick i dagarna reda på att min bästa kompis nu väntar sitt andra barn. Är självklart så glad för hennes skull samtidigt känner man: varför aldrig jag? Hon ska nu få sitt andra barn å enda sen hon fick sitt första har jag velat bli gravid.. Verkligen alla runt mig blir det å fort går det också.. Känner mig stressad å det gör ju knappast saken bättre.. Men men. Bara å kämpa på trots att det e svårt..

Förstår hur du känner.. Min bästa vän fick barn i somras. Blev såklart jätteglad för hennes skull när hon berätta att hon vänta, men de sved ju lite att ha kämpat 2 år me missfall utan att hon haft en tanke på ett till barn, o så plötsligt bara råkar hon bli gravid utan minsta problem. Fick mitt 3e missfall när hon va i mitten av graviditeten.. Och ett par månader efter hon fött berätta sambons syster att hon oxå väntar, vilket sved extra mkt. Hon har vart med mig på sjukhuset vid båda mina första missfall o då själv absolut inte velat ha barn, sen gjorde hon abort bara nån vecka efter mitt 3e missfall så de blev lite chock när hon kom ett halvår senare o berätta att hon va i 3e månaden plötsligt :/ Känner mig sjukt stressad när åren bara går, och stressen blir bara ännu starkare när alla runt om, som inte ens funderat på barn när man själv börja sina försök, börjar bli gravida o gå igenom hela graviditeter utan att nått händer för en själv.. O så känner ja mig otroligt ful när ja känner negativa känslor kring att dom får barn, för ja önskar så att ja bara kunde va glad o uppåt för deras skull :(

Va på återbesöket idag och gyn talade åter en gång om att alla provsvar såg "perfekta" ut, inget var avvikande alls, och min ägglossningshormon var verkligen jättebra tydligen. Hon lät nästan lite förvånad över hur bra de såg ut :S Jag vet att de är nått som inte stämmer, otur kan inte göra att man får 3 missfall som går till på exakt samma sätt! Ingen av alla de läkare som undersökt mig innan/i samband med att missfallet startat har kunnat svara på va de beror på att min vänstra äggstock svullnar upp så mkt och jag får vätska i buken. Alla 3 grav har sett precis ut som X-graviditeter innan dom kunnat konstatera att de är en graviditet i livmodern o den är påväg ut. Fråga om hon hade nån idé idag, men hon hade heller aldrig hört talas om det tidigare :/

Iaf så skrev hon ut lutinus o sa att ja skulle börja ta de såfort ja får ett pluss på stickan. O sen skulle ja ringa o boka tid för vul i 7e veckan "så kan vi ju följa va som händer oxå om de skulle sluta i missfall igen". Ja har inte kommit längre än nästan vecka 6 innan de konstaterat missfall så ja de va ju inte så mkt till hjälp... Får hoppas på att lutinusen hjälper, men ja tror de är för sent att börja när +et kommer, för då verkar den redan slutat växa o börjar förbereda för att stöta ut... :/

Förlåt för långt inlägg, har mkt tankar i huvudet idag :(
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2017-01-25 19:51:31 följande:

Ja gud det är verkligen inte lätt alltså.. Måste va hemskt jobbigt att få missfall gång på gång :( å så runt om en blir alla gravida..

Har haft flera vänner som nu blivit gravida under dessa två år. Fick en katt för ungefär två år sen av min sambo som blev min lilla bebis som jag älskade över allt annat.. Sen den 7e okt 2016 så vakna jag på natten av mensvärk å blev så ledsen, gick å la mig bredvid min katt som la tassen på mig och jag tänkte: jag har ju iallafall min lilla bebis här.. Samma dag på kvällen blev han påkörd å dog.. Det var och är fruktansvärt å jag tycker bara att livet e så orättvist.. Får inte bli gravid å får inte ens behålla min lilla älskling :( behövde också skriva av mig lite.. Ibland hjälper det..

Men va konstigt att allt ser perfekt ut men att du gång på gång får missfall.. Nåt tokigt måste det ju va? Vad hade du för progesteronvärde?

Åh nej vad hemskt, beklagar :( Har haft djur hela livet så ja förstår verkligen relationen man får till sina djur. Men snart är det er tur att få ett pluss, innan året är slut tror jag ni plussat!

Ingen aning om vad jag har för progesteronvärde, för jag fick inte lämna nått sånt prov :/
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2017-01-30 18:15:53 följande:

Åh va segt. Har inte fått tid till min nya gyn förrän den 28e februari.. Vill bara träffa henne nu å få letrozol.. Men men man kan ju hoppas att man får ett plus innan dess!

Men vad segt :( När ni redan gått igenom utredningen kan man ju tycka att ni borde va prioriterade ett samtal för hur ni ska gå vidare.. Att inte den som gjort er utredning kunde skriva ut de till er innan ni remitterades vidare till en ny är ju oxå lite dåligt :/ Hoppas på bra hjälp när ni väl kommer dit iaf o att hon skriver ut de trots att provsvaren såg bra ut.
  • Upprepade missfall
    Rosenblad skrev 2017-01-31 13:07:19 följande:

Hej, första gången jag skriver i "svårt att få barn" istället för "planerar barn". Vi har försökt ca 17 gånger och har nu gjort utredning med blodprover och VUL. Fick svar idag att alla prover är normala. Känns bra.. MEN han går inte vidare med vår utredning mer?! Han skrev bara att han tipsar oss att göra ivf behandling. Privat alltså. Men tanken är vell att han ska skicka remiss så vi får stå i kö via landstinget? Men han skrev bara att vi kan göra ivf tack och hej. Kan jag begära remiss eller är det han som avgör om vi ska få det eller inte även om han skrev att vi behöver ivf? :S

Som jag förstått det så ska man väl ha rätt till ivf via landstinget efter 1 år, så länge man inte är över/underviktig och inte har några gemensamma barn. Frågade ni inte varför han inte kan placera er i kö?
  • Upprepade missfall
    Rosenblad skrev 2017-01-31 19:15:45 följande:

Är de så? Vi både är normalviktiga och har inga barn. Vi har svarat på hans mail och ifrågasatt varför han inte kan sätta oss i kö och att vi vill bli satta i kö. Åh tänk om man bara kunde bli gravid naturligt och slippa detta strul :/

Men fick ni svaret via mail? :S Någon får rätta mig om jag har fel, men efter en utredning ska man väl ändå ha ett återgivningssamtal där man får träffa den ansvariga läkaren och få alla svar av denne öga mot öga. Och då även ha möjlighet att ställa alla frågor som självklart dyker upp efter en utredning oavsett vad svaren visar, samt diskutera tillsammans med läkaren hur man ska gå vidare. Jag hade nog känt mig ganska osäker o förvirrad om ja bara fått ett svar över mail med ett grattis allt ser bra ut lycka till efter en fertilitetsutredning :/
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?