Inlägg från: Madeeleenee |Visa alla inlägg
  • Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Mjbo skrev 2016-11-14 12:47:38 följande:

OKej.. Ja de är väl lite både och, bra för då vet man ju att allt funkar, men ändå super tråkigt att den blev avbruten :(

Vad är nästa steg? 

Själv väntar ja fortfarande på tid för op.. Hoppas de blir innan jul så man får de avklarat nån gång.. så jobbigt att bara vänta.... :(

Ska på återbesök på onsdag. Ev spolning då men gissar att min förmodade avbrutna graviditet måste ut först, vet inte alls faktiskt.. usch hoppas du får tid snabbt.
  • Madeeleenee
    Marrelita85 skrev 2016-11-14 13:57:38 följande:

Ser att det går lite upp och ned i tråden. Önskar så att vi alla kan få en underbar julklapp i år, i form av ett litet plus. Inte alls mycket begärt tycker jag. 

Nykär: härligt att ÄL äntligen dök upp, hoppas att det tar sig. 

Madeeleenee: Ursch så tråkigt med ovissheten. När har du fått tid för att komma tillbaka till dem?

Mjbo: Hoppas att du får en tid snart, det suger att vänta. Allting går tyvärr på lågvarv runt jul så hoppas ni får det avklarat innan. 

Själv var vi idag på vårt första läkarbesök på ferten. Blev välkomnad av doktorn med att ja dig känner vi ju sedan förut, välkommen. Han kändes väldigt rakt på sak och pratade på i hundra och ritade en bild med alla scenarior. Kändes mer uppstrukturerat nu än när jag gick där sist, genom att man verkligen ritade upp vägen och tydliga riktlinjer vilket på ett sätt kändes skönt. Inte så mycket nu får vi se och du är ung bla bla.

Dock gick besöket super fort (15min) och det innehöll mycket information. Min sambos spermier var normala över 180 miljoner så det var sambon nöjd med. *haha*  Skönt på ett sätt att det inte var nå konstigt för då måste man ju vänta tre månader och sedan ta nytt. Mina prover visade att jag fortfarande har antikroppar mot rubella, har en fungerande ÄL (progesteron på 40), vilket då skulle vara bra. Men jag fattar fortfarande inte varför jag har spottings mellan ÄL och mens om nu mitt progesteronvärde är bra. För när jag googlar på det så verkar allt över 20 vara normalt för att kunna bli gravid och behålla ett foster? TSH värde på 2,0 så det var ju bra, särskilt med tanke på hur mycket jag nojjat över detta värde då det i februari var 2,65 och man skulle ha under 2,5 för att få fortsätta med utredning på fertiliteten. 

Frågade om endometrios då det är en dold kvinno sjukdom och de har alltid det i baktanken när de undersöker kvinnorna på ferten, men för att man ska gå in lappraskopiskt med kamera så ska man ha starka indikationer för detta. Tydligen så anses man ändå ha stor chans att bli gravid så länge livmodern ser normal ut samt att man har passage i äggledarna. Tog även upp detta med FSH och AMH, men det är tydligen inga prover de tar när man har ett bra progesteronvärde (som då indikerar ÄL), regelbunden mens samt att man då på UL ser äggblåsor. 

Nästa steg för mig är alltså äggledar spolning och VUL för att se så att inget hänt under dessa år som gått med mina äggledare och så att man ser äggblåsor och att livmodern ser bra ut. är på CD10 idag så när nästa mens dyker upp ska jag ringa och boka tid. Nu känns det iallafall som vi också är på väg någonstans. 

Har mycket molvärk i ena äggstocken idag på CD10, blir till att mysa lite varannan dag här fram över för att pricka in ÄL. 

På onsdag ska jag tillbaka. Vet inte alls vad de planerar men gissar VUL och eventuell HSS som det står i min journal. Vet dock inte om jag pallar med en förmodad bekräftelse på missfall och spolning samma dag. Får se. Och är hinnsäcken kvar antar jag att den måste ut, på ett sätt eller annat. Neg gravtest idag så utesluter en graviditet till 100 % nu.. fortfarande molvärk och vätskan bröst dock, plus lite andra symptom.. varför kan min kropp inte bara fundera!? :(
  • Madeeleenee

Hej! Nytt läkarbesök idag. De såg ingen hinnsäck idag, läkaren trodde det var ett blodkärl hon sett förra gången, jaja det såg iaf bra ut idag. Så blev spolning idag. Det var inte det skönaste jag varit med om kan jag säga. Själva spolningen kändes inte alls inte heller när hon förde in instrumentet (som jag var orolig för då det inte var direkt litet) för att föra in slangen. Dock var hon tvungen att hålla i min tapp med en tång för att få in slangen, inte skönt! Och när hon blåste upp ballongen fick jag stålsätta mig. Visade helt fri passage så det var skönt.

Hon sa att hon var imponerad att jag stod ut så bra med tanke att hon fick lov av att 'misshandla' mig mer än de brukar behöva. Som en sjuhelvetes mensvärk, men värt det nu när det är gjort. Har fått provera och letrozole utskrivet så nu är vi klara med utredningen, bara att hålla tummarna att min ägglossning kommer igång ordentligt nu.

• Madeeleenee
    Mjbo skrev 2016-11-18 13:55:34 följande:

Men va skönt att de va fri passage iallafall! Då vet du ju att de inte är nått fel? :) Jag har inte fått någon tid för operation än. så segt att vänta.. Börjar snart tappa hoppet om att de blir innan Jul.. Men men.. Bara de blir gjort sen så är de väl bra.

Hur ska ni gå vidare nu när utredningen är klar? Ska du få några mediciner eller så?

Ja det var skönt! Inga fel på nån av oss blev resultatet.. förutom att min menscykel är väldigt långt och gles ägglossning.. så kan det visst vara helt enkelt.. Ja jag äter provera nu och ska sedan börja med letrozole som jag fått utskrivet. Så nu håller vi tummarna att det ska funka! Lider med dig, tycker fortfarande det låter helt galet att de ska operera bort din ena äggledare...
  • Madeeleenee
    Marrelita85 skrev 2016-11-26 13:06:34 följande:

Åh känner som sjuk frustration idag. CD22 och haft spottings (bruna) i några dagar och idag kommer det klarrött, flera dagar för tidigt. Ledsen och nedstämd är bara förnamnet. Ska på 30års fest idag och känner bara att jag vill vara hemma.

Skulle leta efter mina tabletter in för äggledarspolningen och kan så klart inte hitta dem. Någon som kommer ihåg vad det är för antibiotikatablett man skall ta? Har för mig det var en Ipren och en antibiotika. Annars får jag väll ringa och säga att jag slarvat bort dem. Suck

Usch tråkigt! Själv väntar jag på mensen efter provera, tog sista tabletten igår. Jag fick ingen antibiotika men det rekommenderade två alvedon och en ipren!
  • Madeeleenee

Hur många dagar efter första letrozole tabletten brukar äl ske? Om den sker såklart..

Jag har inte hört något om att jag ska ta Otrivelle, vissa verkar få det direkt andra inte? Också, är det någon som vet om ens chanser ökar med letrozole (vi god effekt) eller får man 'bara' samma chans som 'alla andra'? Tänkte om medicinen ger äggen bättre kvalité eller så?

• Madeeleenee
    Ellencassandra skrev 2016-11-29 12:46:51 följande:
    Ja det känns väldigt skönt faktiskt.. Är nästan lite arg på mig själv att man inte sökt hjälp tidigare.. Har mått så dåligt de här två åren å sen blir alla runtomkring en gravida.. Får hoppas att det går snart!
    Välkommen! Ja visst är det en befriande känsla när man väl ringt. Hoppas det går fort och ni får hjälp! Vart går du någonstans?
  • Madeeleenee

Äntligen idag satte min mens igång! Så på fredag tar jag första letrozoltabletten. För visst blir det CD 1 om mensen började imorse? Hade lite färgade flytningar igår men inte någon riktigt blödning utom liiiiite stänk på pappret sent igår, nu idag behöver jag tampong så jag räknar detta som CD 1?

• Madeeleenee
    Nykär15 skrev 2016-11-30 08:50:32 följande:

Ja det hade jag räknat som CD1. Så jag hade med börjat på fredag isf. Idag är jag på CD5 och tar Letrozol-dos nr 3 ikväll. På fredag är sista dagen och sen tar jag även Gonal-F spruta på fredag.

Tar du en eller två tabletter? 

Jag ska börja med en tablett, första kuren. Sambon tyckte vi ska köra dubbelt direkt haha. Men jag är en typisk polisdotter och följer läkarens regler! :) Ringde precis och fick tid hos läkaren den 12/12 för att kolla om medicinen fungerat. Om jag räknar rätt borde det bli ungefär dagen innan förväntad ÄL? Om det tar ungefär en vecka efter avslutad kur? 
  • Madeeleenee
    Nykär15 skrev 2016-11-30 10:09:34 följande:

Det beror ju lite på hur lång ens cykel brukar vara? Jag har som sagt normalt på dag 12-14, men har man längre cykel så kan det ju ta mer än en vecka med. Min ville inte kolla med UL så hoppas på att det funkar som det ska.

Jag får två tabletter direkt även om det är första kuren. 

Okej! Ja det verkar vara olika hur de gör. Min läkare ville kolla första gången med UL för att se att det fungerar. Ger det gott resultat behöver jag inte komma in nästa omgång om denna inte tar sig. Hoppas ju såklart att detta blir sista mensen men man ska nog inte ha alltför höga förväntningar =) Jag brukar ha ca 13-15 daga mellan äl och mens, de få gånger jag vet att jag haft äl.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?