heel skrev 2016-12-09 16:47:15 följande:
Igår fick vi hem papper från kvinnokliniken. Sambon ska infinna sig kl 8 för att lämna in sitt prov och provet gör man hemma stod det. Så det väntar en hektisk morgon dagarna före julafton ;) jag är nog mer nervös än han hur detta ska lyckas !
På FYRA dygn får han inte släppa lös sina soldater! Tycker att det lät väldigt länge, jag som såg fram emot en ledig vecka från jobb och massa mys ;)
Jag har fått dubbla budskap i min kallelse, står att jag antingen ska vända mig till min vc eller kvinnokliniken. På CD2-5 ska blodproven tas, och ett datum och tid(står även datum och tid på etiketterna jag fick hem till proven). Jag är på CD 19 den dagen och väntar egentligen ÄL den veckan(har ungefär koll på senaste cyklarna trots oregelbundna sådana).
Försökte ringa idag, men då hade dom redan stängt för dagen. Så jag ringer på måndag. Kanske kan gå göra andra test om det är så nära ÄL?
Det som ska testas nu är tydligen LH, Prolak, FSH, T4 och TSH. Står på etiketterna jag fick hem.
Så får hoppas mensen kommer i början av januari så jag slipper vänta ännu längre då mensen kan lysa med sin frånvaro ganska länge.
Min sambo fick också fixa sitt spermaprov på morgonen och sedan tog han cykeln på vägen till jobbet och cyklade förbi sjukhuset och lämnade in provet och det gick bra. Så din sambo löser nog det där! Vi behövde bara vara avhållsamma 2-4 dagar så det var skönt tänkte jag ifall att det hade varit runt ÄL tider så hade det löst sig ändå.
Angående din provinlämning så skriver de att du kan lämna in blodprovet på din vårdcentral, detta för att underlätta om det kanske passar dig bättre att gå förbi där och lämna. De skickar säkert proverna sedan till sjukhuset om de inte har egen analyslabb.
Vissa prover ska ju tas inom ett visst tidsintervall innan ÄL därav tror jag inte att du kan ta dem senare. De kanske har räknat ut att du borde vara på dessa dagar utifrån din senaste menstruation eller något? Har själv inte tagit alla dessa prover, då dessa inte verkar tas där jag går. Så jag kan inte riktigt svara på vad som gäller, hoppas du får tag på dem så att du får svar. T4 och TSh kan tas när som i cykeln då de är tyreoideaprover (sköldskörteln), fast gärna innan kl.10 har jag fått lära mig för att få optimalast värden. Tar du levaxin skall det vara innan du tagit din medicinering.
Nykär15 skrev 2016-12-09 14:26:07 följande:
Ah ok, tänkte mest om du kunde vända dig privat för att få ta alla prover? Hade jag inte gått privat hade de aldrig tagit TSH och då hade jag gått i en framtida graviditet med stor risk för nytt missfall då de värdena blir sämre under en graviditet och mest troligt var orsaken att vi förlorade vår lilla...
Man kan även ha svårare bli gravid om de värdena är antigen för höga eller för låga...
Förstår du är otålig och jag hade inte velat förlora ännu mer tid om jag vore du och redan har försökt så länge. Jag har ingen tid att tappa och ändå har hela hösten gått åt till återhämtning och oro efter MA.. Så jag är SÅ tacksam vi sökta hjälp och får detta utrett nu då tiden rinner ur mina händer känner jag. Jag ville kolla AMH för att ha ett hum om ifall det är bråttom och om vi borde gå på IVF direkt. Jag ägglossar med av mig själv men hade jag haft få kvar så tyckte läkaren vi skulle gå på IVF direkt så vi inte tappar tid. Men nu hade jag värden som man brukar ha när man är runt 30-31 år så det var ingen fara sa hon. Men det säger ju inget om kvalitén på äggen...de är ju ändå 40 år även om jag har många...men fick man mens tidigt kan man ha lågt AMH vid lägre ålder. Jag fick mens runt 14 så därför har jag bättre förutsättningar på äggen sa hon.
TSH är ju tyreoidea prover, men jag tror inte de tagit T4 och T3 eftersom mitt TSH inte var avvikande hade 2,0 villket de var nöjda med. Har inte fått tagit några andra värden som LH, FSH och AMH (tas ej här pga att läkarn tycker de kan vara missvisande och inte spelar någon roll) eller prolaktin. Lite synd är det för höga prolaktinvärden kan ju försvåra att bli gravid har jag läst.
Har googlat lite och kom in på carl von linnéklinikens hemsida och läste att man kan göra sin IVF resa där oavsett landsting bara man uppfyller sitt landstingskrav. Funderar på om man ska gå där, då jag verkligen inte trivs här i Västerås. Man måste ändå sedan åka till Uppsala för äggplock etc om man gör IVF här i Västerås. Ska ringa dem och höra så att inte de tycker vi kan få hjälp tidigare. Vi har ju fått diagnosen oförklarligt barnlösa. Nu handlar det bara om att vi ska uppfylla tidsintervallen. Man kan ju betala också, men känner mig inte jätte sugen på att betala runt 30 000kr för att få något som kan finansieras via landstinget mot högkostnadskort.
För att krångla till min vardag ytterligare så kom jag in på barnmorskeprogrammet som jag sökte. Min plan sedan jag pluggade till sjuksköterska för två år sedan har varit detta, men nu har jag vacklat massa då det är så stressigt som sjuksköterska. lär ju inte vara mindre stress som barnmorska. Dock vill jag jobba på barnmorskemottagning med rådgivning, receptförskrivning, cellprover och kanske ev. ungdomsmottagning. Men jag är även sugen på distriktsjuksköterska med inriktning BVC. Distriktssjuksköterska kan endast sökas här i Västerås till hösten. Funderar på om man kan acceptera sin plats på barnmorskeprogrammet och skjuta upp det ett år och därefter söka distrikt till hösten och kommer man in, ta bort sin plats på barnmorskerogrammet....suck blir helt galen...tankarna maler massa. Måste nog dessutom gå in till chefen och dessutom ta upp detta med barnfrågan.