Inlägg från: Marrelita85 |Visa alla inlägg
  • Marrelita85

Utredning på gång, stötta varandra?

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här, har dock följt tråden. Var på vårat första besök på Carl von Linné kliniken.....och jag måste nog säga ändå wow vilket bemötande! Att få bli lyssnad och trodd på, att det var ok att visa att detta vi går igenom är jobbigt och att man är ledsen var SÅ skönt.

Vi gick igenom vår bakgrund och ett VUL gjordes, samt lämna kompletterande prover som AMH och virulogistatus och därefter så tyckte doktorn att det var solklart att vi skulle få göra landstings IVF. Dock så som jag påtalade dem så vägrar vår doktor här i västerås det ens en dag innan det gått två år och de ringde och pratade med dem och som jag trodde var det taggarna utåt direkt! Suck.....så nära men ändå inte. ????

Vi har fått ett uppstartsschema för IVF (långa protokollet med nässpray) om vi vill göra privata försök innan augusti, och jag är så sugen.....för då känns det iallafall som att vi aktivt gör något! Samtidigt som det känns för jävligt att behöva lägga 32000kr då det är pengar som vi skulle köpa vagn och bilbarnstol etc. Känns tråkigt att lägga pengar på något som folk får "gratis" även om det kommer kännas värt det OM vi lyckas. Känner mig så kluven. Ett annat alternativ i väntan skulle ju vara att göra inseminationer. Och då veta att de bästa spermierna blivit direkt uppförda i livmodern, men detta ger14% chans att lyckas.

• Marrelita85
    Nykär15 skrev 2017-03-15 08:52:39 följande:

Svårt veta hur ni ska göra, förstår det är segt att vänta..men ni får ju iaf via landstinget. Jag var ett år för gammal när vi insåg att vi behöver hjälp och då får man ingenting, det är så dåligt. Tycker varje par borde bedömas individuellt efter provsvar för att se om man kan få en IVF bekostad. För även om jag snart är 40 så har jag ju fina AMH och min kille jättebra spermier. Men nej. Så vi har ju inget val, och eftersom det är ovanligt man blir gravid på första IVF:en så har vi köpt ett paket om tre....så nätta 79.000 kr och då har vi dessutom redan lagt 10.000 kr på privat utredning, hormonstimuleringar mm...

Var tacksam för att ni får det gratis, eller ta ett privat försök under tiden ni väntar om ni känner att det är för avlägset. 

Jag vet precis känslan om att man vill NU! Vi har ju med försökt länge, haft både mf och ma på vägen...så just nu är man rätt slut i både kropp och knopp...men vi hoppas att IVF nu ska funka för oss. 

Absolut visst är jag tacksam att den hjälpen finns att få, men det börjar bli rätt segt när man inser att det gått 10år sedan önskan om att bli gravid infann sig och försök inleddes. Har under den tiden bytt parter samt varit singel i da, ca 3år. Men jag trodde ändå att det bara var just otur att inte jag och mitt x lyckades.

Men att stå här igen och fortfarande ofrivilligt barnlös och nekas hjälp pga några ynka månader när SKL (Sveriges kommuner och landsting) rekommenderar samma regler för alla oavsett vart i Sverige du bor, vilket då är en rekommendation som ej region Västmanland rättarsig efter. Så känns det SÅ jävla surt att vi bor ynka tre mil i från gränsen till "rätt" landsting. Då denna doktor vi träffat på cvl inte kan förstå varför vi ska tvingas vänta.

Min sambo är inte sugen på att betala och han mår inte alls lika tåligt som jag gör varje dag, vecka som går i väntan på ÄL, väntan på BIM. Ledsamheten när tempen dyker och alla pms känslor kommer. Rädslan för att det ska komma blod på pappret vid toabesök och åndå hoppet som man får inför varje BIM.

Vi har erbjudits att prova inseminationer i väntan på vår tid i höst, men de har ju lika stora chanser att lyckas som vaginalt samlag.....

Är ju rädd för att man först vid IVF skall finna något problem med ägg osv och då har man väntat ännu längre innan steget. Ursch känner mig jätte deppig nu, då alla mediciner måste hämtas ut i morgon fm innan jag åker och jobbar för att kunna börja spraya på fredag. Min sambo vill kolla upp detta med bruttolöneavdrag om er kan vara något för att spara pengar, men tiden är uppenbarligen knapp. Eftersom vi ska göra långa protokollet så vill de kanske inte skjuta på det till nästa månad i och med semester stängt osv.
  • Marrelita85
    emhu skrev 2017-03-15 22:29:47 följande:
    Förstår att det känns hopplöst men fortsätt kämpa! Jag och min sambo har tagit vår ivf-behandling som bruttolöneavdrag och det har gjort jättemycket på kostnaden för oss. Istället för 37000 har vi betalat 23000 med bruttolöneavdrag.
    Delade ni upp det på några månader eller hur gick ni till väga? 
  • Marrelita85
    Pinglann skrev 2017-03-16 08:54:13 följande:

Nykär15 : så ni ska göra ivf efter alla försök med letrozol och sprutor?? Håller tummarna för er och hoppas att ni blir gravida snart:)!! Lycka till!! jag fick min mens idag och orkar snart inte med detta. Känner mig helt slut på alla möjliga sätt, jag fungerar snart inte som människa. Det tar på alla mina krafter, tar på förhållandet med. Jag har blivit så bitter, tycker synd om mig själv och det är jobbigt :( usch att det ska vara så himla svårt

Åh förstår dig helt fullt. Du är inte ensam, jag är väll ungefär i samma stadium. Känner mig totalt dränerad. Vi har här hemma små tjaffs till och från som inte borde uppstå, men gör så pga. mitt dåliga humör. Tär otroligt på förhållandet att må såhär dåligt! 
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2017-03-17 13:16:22 följande:

Om man har oregelbunden eller utebliven mens så kör man alltid långa protokollet vad jag förstått eftersom man då inte har något att starta ifrån. 

Så jag som har fungerande och jämn cykel får då köra korta.

De vill ju oftast inte att man går på Letrozol fram till uppstarten så jag tror du ska ringa dem för jag skulle låta bli nu denna, vi beordrades en pausmånad. Så jag går och inväntar ÄL och hoppas nu innerligt att cykeln håller sig som den brukar och inte strular så uppstarten blir senare....är på CD9 idag. 

Man kan ha mens när man gör undersökningen, inga problem. Jag var i slutet på min när vi var där, så jag blödde lite ännu.

Angående långa protokollet och korta protokollet så är det fall till fall som styr vilket läkaren väljer utifrån anamnes. Vissa kliniker använder mer korta, medan andra väljer det långa så det verkar handla om vad klinikerna är bekvämast med att använda. 

Jag har regelbunden mens, ÄL varje menscykel och utifrån mitt VUL med 15 äggblåsor så valdes långa protokollet. Jag har för nästan 10år sedan provat pergotime trotts egen ÄL och fick då många äggblåsor, kanske där för hon valde långa för att läkarna lättare kan kontrollera och ge kroppen en chans att få ägg av bra kvalité att växa till istället för kvantité. 

Fick ta ett AMH värde villket ej tas här i västmanland då det enligt den läkaren ej är relevant, och visst det kanske den inte är med tanke på vad mitt VUL visar. Men jag har ett sämre AMH värde än vad jag borde ha för min ålder. Hade endast 0,52 så det känns ju trisst även om äggstockarna verkar pigga? Men man undrar ju hur kvalitén ser ut då jag ej blir gravid. 
  • Marrelita85
    Annabola skrev 2017-03-17 18:31:55 följande:
    Hej Nykär15 (och alla andra såklart!)

Såg att du skrev om IVF och jag luskar just nu lite kring det och alla kostnader.. jag och sambon jobbat på samma företag som erbjuder fertilitetsbehandling med bruttolöneavdrag så att vi båda kan nyttja det.. men när man försöker hitta info om vad det då kan komma att kosta så är det svårt att hitta.. förstår att det kanske beror på behandling och vart man gör den.. har du lust att dela med dig kring vad ni fick betala då ni fått ta del av bruttolöneavdraget båda två...? Skulle ge en liten vink kring vad det kan tänkas landa på

Tack på förhand!
    Vi försöker med kolla upp detta med bruttolöneavdrag och vad jag förstår så betalar då din arbetsgivare och drar då av den summan på din lön. Enligt skatteverket kan du kolla upp ungefär vad ni kan "spara" genom att kolla i skattetabellerna. I och med lägre lön = lägre skatt = sparande. 

Verkar ju väldigt bra att ni har möjlighet att använda bruttolöneavdrag. Min sambo har mejlat in sin förfrågan och jag försöker luska ut vart jag ska ringa. Jobbar på sjukhuset i Västerås så jag vet inte om det är min närmsta chef jag ska fråga, eller om man ska kolla med lön. Eller vem som kan tänkas betala fakturan?
  • Marrelita85

Hej allesammans! 
    Har återigen haft ett FML paus och vi har under den pausen kört igång med IVF, jätte skönt att kunna släppa tankarna på att tempa, äl stickor och sex på schemabeställning. 

Vi betalade för ett försök och jag har gjort långa metoden via carl von linnekliniken, utan några större biverkningar alls! Spöke Haft lite huvudvärk och lite svettningar nattetid och nu är jag lite svullen om magen. Detta är helt galet och jag trodde att det inte alls skulle gå vägen pga. att jag inte alls mått dåligt sås om jag läst på FML att man gör!

Äggplock gick bra, jag var lite nervös och fick lugnande och under äggplocken morfin intravenöst, vilket gjorde det hela helt uthärdligt. Värre för min sambo som sa att det hade runnit blod ned på golvet (inget jag märkte alls) Tungan ute

De fick ut 11 ägg och av dem var 9 mogna. Av de 9 så blev alla befruktade när de mötte spermier, så därför långtidsodlades dem i fem dagar. I går var vi tillbaka på kliniken och fick tillbaka en jätte fin blastocyst och 2 till frysen. De har hela tiden sagt till oss genomgående att vi haft väldigt bra resultat och att vi borde ha stora chanser att lyckas så nu är det bara att leva som vanligt och hoppas att allt går vägen. 

Är så glad att jag vände mig genom patientlagen till annat län och klinik. Detta otroligt bra och proffsiga bemötande vi fått på CVL från dag ett har varit toppen! Om vi misslyckas nu så kör vi våra "gratis" försök på samma klinik. test dag om 12 dagar. *hoppas hoppas* 

• Marrelita85
    My102 skrev 2017-05-20 02:07:28 följande:

Vi går privat redan :) antagligen är vi inte prioriterade innan sommarsemestrarna då det just nu inte finns något fel på oss.

Jag får skaffa mig ett lager helt enkelt. Men hörde av en väninnan som använder sig av clearblue avancerade ÄL test. Dyrare såklart. Funderar på att testa och kombinera med vanliga stickor. Denna månaden har jag använt graviditetskollen från dag 10 har tis-Tors denna vecka fått höjning men fortfarande inte lika starkt eller starkare än kontrolllinjen. Idag tog jag det sista och då var det markant svagare så ÄL har troligtvis varit..kanske, som sagt, oregelbunden mens. Kanske får vi en chans till :). Kanske är graviditetskollens tester inte dem bästa? Jag kan inte minnas att jag har fått ett solklart positivt ÄL test på dem nån gång.

Jag tycker att tempmetoden funkar bra i kombination med ältester för att lära känna sin kropp.
  • Marrelita85

Jag har nu idag på vår testdag efter vårt första ivf försök fått ett starkt plus på stickan, hoppas att det går hela vägen nu!

Håller tummarna för att ni andra lyckas nu antingen via hjälp eller på naturlig väg!

• Marrelita85
    Upprepade missfall skrev 2017-05-26 18:15:41 följande:

Stort grattis, och jag håller verkligen tummarna för er att det går hela vägen! Inte skrivit i tråden sen mitt senaste missfall för ett par månader sen, men jag följer den fortfarande o väntar på att +en ska komma. Det är verkligen dags att se lite graviditeter i den här tråden nu! :)

Hur går det för alla andra, det är väldigt tyst här i perioder? Själv har jag blivit tvungen att ta en paus i försökandet, då blödningar nånstans i magen upptäckts :( Väntat i en månad på att få tid till koloskopi nu, men de går långsamt.. Pga stora problem med kväljningar ska även gastroskopi göras, o då i sövt tillstånd. Därför blir väntan mkt längre, o att vänta när man kämpat i flera år med att försöka få barn kan ni ju tänka er hur de känns. Men jag försöker att se det positivt och tänka att kanske har problemen med magen att göra med missfallen, så när det löst sig kommer ett pyre äntligen kunna stanna kvar :) Väntan till vi kan börja försöka igen är dock väldigt frustrerande nu :P

Skulle vilja föreslå en bim/testdag-lista men jag själv kan ju inte ens vara delaktig i den för tillfället haha :/

Jag förstår hur det är har själv fått ta lite paus och bara följa lite i bakgrunden när det blivit för jobbigt.

Hoppas du får din gastroskopi snart, förstår att det är tungt med väntan. För det är ju alltid så otroligt mycket väntan.

Hoppas med att lite fler plus ramlar in, håller tummarna för er alla.

Har idag 18 dagar efter äggplock fått en rosa/röd flygning nu på kvällen blir såklart jätte orolig att det är början till mf. Men det är väll bara vänta och se antar jag. Usch denna ständiga oro och väntan. :(
  • Marrelita85
    Längtanefterdig skrev 2017-05-26 19:57:30 följande:

Vi är på andra omgången med letrozol och ovitrelle. Äl+7 idag så vi väntar på bim nu. Blir det inget nu så blir det troligtvis IVF sen. Jag hoppas på denna omgång, känner dock inget speciellt ännu.

Håller tummarna att ni lyckas denna gång!
  • Marrelita85
    Upprepade missfall skrev 2017-06-01 23:03:13 följande:
    Marrelita85 skrev 2017-05-26 23:32:37 följande:

Har idag 18 dagar efter äggplock fått en rosa/röd flygning nu på kvällen blir såklart jätte orolig att det är början till mf. Men det är väll bara vänta och se antar jag. Usch denna ständiga oro och väntan. :(

Hur har det gått för er båda?
    Hej! 
    fick lite mera blodblandade flytningar några dagar senare med, som avtog. Har inte haft det nu på en vecka. Hoppas det håller sig borta, blir ännu mera nojjig av att småblöda. Tjatade till mig lutinus i några veckor till, de är inte de roligaste att ta men inbillar mig att det hjälper slemhinnan att hålla sig fin så att inte ägget släpper. Håller på att trappa ut det nu men det borde räcka till v 10-11 iallafall. Känns skönt med tillskott av progesteron. 

Vi har fått tid för tidigt vul 20/6. Spännande, hoppas att vi får se ett litet hjärta picka då! 
  • Marrelita85
    Ellencassandra skrev 2017-06-03 20:07:50 följande:
    Åh va skönt! :) vart är det nånstans?
    Min gyn sa att vi kunde få göra ivf i Falun å då kunde det gå riktigt fort men min kille tyckte det skulle bli jobbigt å åka dit å han vill försöka ett tag till hemma. Han tror fortfarande att vi kommer lyckas naturligt hemma.. Hoppas han har rätt xD
    Har ni långt till Falun? För ibland så är det värt att åka en bit för att slippa stressen med att vänta. Vi åkte från Västerås till Uppsala trotts att jag t.om jobbar på sjukhuset i Västerås och det ur tidsmässigt perspektiv skulle varit bättre. Men sån skillnad på bemötande att gå privat än via vårt landsting. 
  • Marrelita85
    Upprepade missfall skrev 2017-06-06 11:31:00 följande:

Allt ser säkert jättebra ut! Småblödningarna kan ju komma från när du sätter in lutinusen, så vi håller tummarna för det. Jaa progesterontillskott brukar man ju ta till dess att moderkakan tar över runt v 12 så de är ju inte dumt att fortsätta ett tag till. Tar du bara lutinus nu? Tänker på trombyl tex, de kan ju oxå öka blödningsrisken.

Vilken vecka är du i nu? :)

Nej tar bara lutinus. Enligt vår doktor så sköter kroppen det där direkt när ägget har fäst så de har inga rutiner att man får fortsätta till v.12. Men som sagt nu när jag börjar trappa ned det så räcker det till v.10-11. Är i v.7 (6+2). Hoppas på att jag slipper få ett mf....hoppas att en gång är ingen gång.

Har börjat få lite illamående som kommer och går under dygnet, mest runt lunch/em så jag hoppas den lille sitter ordentligt nu.
  • Marrelita85
    Ellencassandra skrev 2017-06-07 06:00:39 följande:

Nja två och en halvtimme.. Så inte så farligt. Men nåja det blev såhär nu! Får se hur det går :)

Hoppas ni lyckas innan på egen hand!
  • Marrelita85
    Ellencassandra skrev 2017-10-20 12:30:19 följande:

Hej! Har haft mitt första ul! Äggplock på tisdag! Här går det undan.. dock säger läkaren NU (?) att jag har lågt amh värde för
    Min ålder.. 1,3 hade jag. Kan det va därför som det varit svårt då? Och därför jag aldrig får positivt utslag.. på testerna

Vad jag förstår behöver AMH värdet inte säga så mycket för dina chanser att ägglossa osv. utan det är ev. ett mått på hur svårstimulerade äggstockar ev. kan vara. Men de verkar än så länge inte kunna säga exakt hur AMH värdet påverkar en. Jag hade AMH värde 0.6 och är bara 32år, men det kändes som att jag var relativt lätt stimulerad iallafall. 

Håller tummarna att ruvningen ger positivt resultat snart, man behöver inte alls känna nå direkta symtom! Jag hade inga symtom alls förrän i v. 8 när jag började må illa. 
  • Marrelita85
    Aurora1988 skrev 2017-11-13 21:42:47 följande:
    Vad bra att du vände dig till privat direkt och att det verkar gå så snabbt med prover osv. Håller tummarna för att allting går bra för er!! :)

Jag bor i Uppsala, så relativt stor stad, och har ingen lust att vänta flera månader på ivf via landstinget (är också inställd på ivf med tanke på risken för stopp i ena äggledaren). Kör hellre privat i så fall även om det kommer kosta skjortan.. förstår vad du menar med att inte ta ut saker i förskott, men man ställer automatiskt in sig på det värsta, som en försvarsmekanism.

När vi påbörjade utredningen hoppades jag nog mer på att det skulle finna ett mindre fel som är enkelt att åtgärda än inget alls! Hade inte orkat fortsätta som tidigare och bara ?hoppas på det bästa?, får man hjälp på traven kanske det tar fart tänker jag....

Om det blir ivf, Kommer ni köra privat eller via landstinget?

Jag har spolningen den 29/11. Känns som en evighet tills dess! Vill veta NU vad den kommer visa.. kan inte sluta tänka på det... Och sen får vi inte försöka den månaden heller för att det tydligen inte är bra om man blir gravid direkt efter. :( så då blir det ännu mer väntan efter det....
    Kan tipsa dig som bor i Uppsala om Carl von linnékliniken. Vi bor i Västerås, men då jag inte alls trivdes på fertiliteten hemma i stan så valde vi att använda patientlagen och söka oss till annat landsting för att få hjälp. Dock går man fortfarande på sitt hemmalandstings regler och Västmanlands sa nej till att påbörja försöken en dag innan att vi hade försökt i 2 år! Så i väntan på landstingsförsöken betalade vi för ett privatförsök. 

Är så nöjd med linnékliniken, vilket bemötande och så proffsiga. Önskar så att vi gjort våran utredning där med då de gör allt mycket effektivt och snabbt utan massa onödig väntan. Till skillnad från här hemma då allt var en evig väntan. 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?