• eelinh

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2017-08-28 11:31:34 följande:

Behövde inte träffa läkaren igen däremot skulle vi båda komma och ta blodprov som skickas till Huddinge. De kollar så man inte hiv osv. Sen efter det fick vi vår remiss några veckor senare :)

Spännande! Vi ringde kvinnokliniken idag, hon sa att hon skulle försöka få tag i vår läkare denna vecka och sedan ringa tillbaka över hur vi nu gick vidare. Jag hoppas att det blir lika för oss som för er, hade varit skönt om något fick gå enkelt och smidigt.

Hur känns det för er att snart vara i gång?

Jag har sån ångest över att vi faktiskt insett att vi nog behöver hjälp, jag har alltid trott vi skulle klara det själva. Har nog mest ångest över att det inte ska fungera, hur kommer man må då liksom? Om inget händer även under ivf-en. Det känns som sista utvägen och den känns så otroligt tung tycker jag.
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-08-29 11:59:30 följande:

Jaa hoppas det! Man har ju väntat tillräckligt länge.

Jag har varit rätt lugn enda tills igår. Nu har jag så ont i magen av oro. Ska träffa läkaren om några timmar å gå igenom allt. Men jag e så nervös för allt! Hur ska det gå med sprutorna? Tänk om äggplocket infaller då min pojkvän e bortrest? (Han måste åka iväg med jobbet två tre dagar) så vi måste vänta ännu e månad? Tänk om han inte klarar å göra spermaprov igen? Massa såna tankar har jag. Plus att jag är svin nervös över att berätta för chefen.. för har kommit fram till att det är det bästa. Om hon tar det bra såklart xD

Jag förstår din ångest. Trodde också att det skulle gå naturligt i å med att vi för sex år sen blev gravida (men gjorde abort) :/ det är läskiga tankar. Men vi får inte ge upp än och får tänka att ivf har hjälpt så otroligt många. Vi får hoppas att vi har turen att bli en av dom <3

Åh jag förstår dig, jag har exakt samma tankar!

Min chef har vetat från förra året att vi försöker skaffa barn, så hon är väldigt införstådd med hur vi mår och hur hösten kommer bli. Jag vägrar acceptera att hon inte tar det bra, så jag har varit väldigt tydlig och även hård mot henne från första stund. Jag har sagt att det här är livsnödvändigt för oss för att vi ska må bra. Har även gjort henne införstådd med att jag kommer enbart tänka på mig själv i höst och att hon får acceptera det.

Hon har nog inte vågat annat än hålla med mig för att jag har varit så fruktansvärt bestämd :p men det är skönt, jag är alltid en sån som gör allt för alla andra, men jag har bestämt att det är vår höst och nu är det alla andras tur att göra allt för oss! (Det låter kanske egoistiskt)

Men det måste ju vara vår tur snart! Ska bli intressant att få följa dig och din resa :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-08-29 19:01:42 följande:

Vad bra. Så bör man ju göra som du.. vara bestämd. Ska försöka men får se hur det går. Hade det varit min förra chef hade det inte varit några problem men den här nya vet jag inte riktigt vart jag har.. men läkarbesöket gick iallafall jätte bra! Men får se om vi startar mensen som kommer eller nästa.. min sambo åker bort med jobbet fyra dagar å om jag får mensen på fel dag så funkar det tyvärr inte :/ så får hålla tummarna att mensen kommer dag 25 eller 26 :P senare än så går inte!

Ska bli spännande å följa din resa också :D heja heja!!!

Jag förstår, chefer kan vara knepiga ;)

Vad skönt att höra, hoppas ni hinner dra igång denna månad :)

Hur lång tid från att remissen var skickad fick ni första tiden? :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-08-30 06:05:24 följande:

Jaa det hoppas jag med!

Läkaren skickade iväg remissen i början av juni så fick hem den i början av juli å då ringde jag å boka! Då var det ju ledigheter å så för de flesta ivf kliniker så det kanske hade gått snabbare annars :) men tycker det har gått väldigt fort ändå!

Oj men vad skönt att det gick så snabbt :) Vi åker till Thailand i 4 veckor i mitten av november, och jag skulle tycka det hade varit underbart om man hade hunnit med en omgång innan men det är nog lite tight ;p

Jag tog mitt blodprov idag, så när de får in min sambos imorgon så skickas remissen sen :) ska bli underbart skönt att få sätta igång. Jag är nästan lite pirrig :p
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-08-30 09:11:46 följande:

Jag håller tummarna att det går undan å att du hinner med en omgång! :) jo man känner sig rätt pirrig å förväntansfull! Kändes skönt att gå igenom alla provsvar också med ivf läkaren. Innan har gyn ba: det ser bra ut hej. Men faktiskt kul å få veta typ hur mycket spermier min kille hade å så! Han hade väldigt bra prov haha!

Bor du i Stockholm? :)

Det längtar jag också efter, att just få se alla provsvar. Ifall det är något man kan förbättra. Tycker det är konstigt att inte gyn går djupare på det.

Min sambo hade "exemplariska" spermier. Ska bli kul att veta om även ivf läkaren tycker det :p behöver mannen ta fler spermieprov innan isättning? Eller går de på dom som han lämnade under utredningen? :)

Jag bor i Falun, så vi får gå här på ivf-kliniken :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-08-31 09:42:19 följande:

Ja eller hur. Min gyn pratade först in på min telefonsvarare utan å säga vem det var hon bara sa: dina provsvar var okej. Hejdå. Å sen när hon ringde min sambo så var det samma: ditt test var okej, hejdå. Inget mer xD men hon var lite snurrig.

Nej inget mer spermaprov behövs förrän på ägguttaget :)

Åh! Har hört bra om dom :) fick komma dit om vi ville men ville ha så nära som möjligt så blev Stockholm ivf :)

Ja jag har också hört bra om dom, så det ska bli spännande att få träffa läkaren och se hur allt går till. :)

Jag tror att det kommer bli bra även för dig, skönt att ha nära då man kommer vara tvungen att springa ifrån en hel del :)
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-08-31 21:03:37 följande:

Vi går också i Falun. Imorgon blir det blodprov för att se hur kroppen svarar på sprutorna!

Kul! Håller tummarna för er :) är det bra i Falun? :)
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-09-08 09:40:51 följande:

Nu ligger jag i sängen i Falun och vi är efter äggplocket! Gick bra! De fick sticka och ha sig en hel del då min äggstockar inte riktigt ville vara still.. några blåsor kunde de inte ta då de låg så tokigt till. Gjorde lite ont när de fick böka runt så mycket men inte alls särskilt farligt! Trodde de tryckte i massa morfin men fick vara startdosen enligt sambon. Mer behövdes inte heller kände jag.. äggledarspolningen med tång och balllong var mycket värre tycker jag! Fick höra fem ägg där inne och hoppas såklart på fler.. får se vad de säger om ett tag...

Vad skönt att höra att det gick bra! Och att du tycker att äggledarspolningen var värre. För just det gjorde suuuper ont för mig, jag höll nästan på att svimma. Så jag har varit så rädd att äggplock ska vara samma.

Lycka till nu! :)
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-09-09 09:00:05 följande:

Nu har de ringt från Falun! De ringde faktiskt sambon han var inte alls beredd på det haha. Brukar de ringa mannen? Vi tyckte bara det var fint för han är ju faktiskt och involverad i detta, innan har de alltid ringt mig.

Vi har sovit lite oroligt och förberett oss på det värsta, men gissa om vi blev chockade, 6 av 6 ägg blev befruktade! Kan inte tro det... mycket kan ju fortfarande gå snett men ET är nu bokat onsdag kl 13 :)

Men vad otroligt roligt :)

Jag har låtit mannen ta alla telefonsamtal samt ringt varje gång vi ha måstat kontaktat läkaren för att han ska känna sig delaktig. (Kanske lite för att jag ska slippa å ;)

Vet du hur de gör i Falun med långa eller korta protokollet? Jag såg på mina vårdkontakter att de skickat vår remiss igår till kliniken. Så jag hoppas vi kan få ett första möte om nån vecka :) Hade ju varit grymt att slippa långa protokollet då jag vad jag vet aldrig haft problem med ägglossningen :)
  • eelinh
    Madeeleenee skrev 2017-09-13 13:56:20 följande:

Påväg hem nu! Nu finns ett jättefint litet 5 dagars pyre i min livmoder! Och tre st lika fina i frysen:) så av våra 6 ägg som alla blev befruktade klarade sig 3, ett till mig och två till frysen :)

Åh vad härligt! Jag håller tummarna för dig ??
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?