• Agdaa

    Höstlovet

    .. ni som har barn i skolåldern o tar ledigt på höstlovet - vart åker ni? :)

  • Svar på tråden Höstlovet
  • Aniiee
    Frontline skrev 2016-08-10 09:00:33 följande:
    Jo men tror du alla bara kan vara hemma som i hemma och vara ledig från jobb?
    Suck.... Jag vet att jag skrev lite slarvigt, men jag menade hemma som i "inte utomlands". Jag menade aldrig att man måste vara ledig, men att man ändå kan sätta lite extra guldkant på vardagen för att det är höstlov. "Hemma" som i "inte utomlands".

    Är du med? (Jag vett att det är jag som är slarvig när jag skriver kl 2 på natten, så det är inte dig jag suckar på =P)
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Agdaa
    Aniiee skrev 2016-08-09 22:26:48 följande:

    På hötslovet är man hemma och tar det lungt, myser med ungarna, ser skräckfilm (på barnens nivå, då), läser skräckböcker med bara ljus tända, bakar bullar, gör långkok, testlagar ett nytt julrecept, går på höstmarknad och barnvänliga museum, gör höstkransar till ytterdörren, firar halloween, låter ungarna äta alldeles för mycket godis och däckar dagen efter. Sen börjar skolan igen.....


    Jag skulle aldrig hinna med allt detta du skriver på en jobbvecka ;o
    men det lät mysigt när man är ledig, vilket jag är denna gång ;)

    Varför känns det som man måste åka iväg när man är ledig?
    Låter ju helt underbart att bara va hemma en hel vecka. Varför har jag inte tänkt på det förut.:o
  • Aniiee
    Agdaa skrev 2016-08-10 19:49:40 följande:
    Jag skulle aldrig hinna med allt detta du skriver på en jobbvecka ;o
    men det lät mysigt när man är ledig, vilket jag är denna gång ;)

    Varför känns det som man måste åka iväg när man är ledig?
    Låter ju helt underbart att bara va hemma en hel vecka. Varför har jag inte tänkt på det förut.:o
    Ja, man behöver ju inte göra alltihop =P Men har man barn i åldern där man fortfarande läser högt så kan man göra det lite extra spännande och mysigt vid läggdags, man kan ta en höstmarknad eller museum någon av helgerna, och ta vara på en pumpa en dag (pumpasoppa och pumpapaj är såååå gott...)

    Jag har alltid tyckt att en vecka är för lite att åka någonstans (om man inte har landställe, förstås), man hinner liksom inte riktigt landa och uppfatta att man är ledig innan man måste stressa tillbaka igen.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Dixie
    Frontline skrev 2016-08-10 00:49:04 följande:
    Tror du alla bara kan vara hemma då?
    men TS frågade ju om "ni som är lediga på höstlovet - vart åker ni" - Aniiee svarade ju på denna frågan - jag är ganska säker på att detta inte var en uppmaning till att alla var tvungna att vara hemma på höstlovet......
  • Frontline
    Dixie skrev 2016-08-10 22:18:32 följande:
    men TS frågade ju om "ni som är lediga på höstlovet - vart åker ni" - Aniiee svarade ju på denna frågan - jag är ganska säker på att detta inte var en uppmaning till att alla var tvungna att vara hemma på höstlovet......
    Ja och då var mitt svar att tror TS och alla andra att man kan vara hemma från jobb bara för skolan stänger ner 1 vecka på hösten..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Seven Costanza
    Frontline skrev 2016-08-10 23:46:16 följande:

    Ja och då var mitt svar att tror TS och alla andra att man kan vara hemma från jobb bara för skolan stänger ner 1 vecka på hösten..


    Vad har det med trådstarten att göra? Frågan riktade ju sig till dem som KAN och ska vara hemma så jag förstår inte varför du ifrågasätter. Det är ju som att ifrågasättta en förälder som vill diskutera vilken bil som är mest praktisk, bara för att alla föräldrar inte har råd med bil. Tyckte inte något i TS förutsatte att alla kan ta ledigt.
  • Dixie
    Frontline skrev 2016-08-10 23:46:16 följande:
    Ja och då var mitt svar att tror TS och alla andra att man kan vara hemma från jobb bara för skolan stänger ner 1 vecka på hösten..
    oj, vad du låter bitter bara för att du planerat din semester annorlunda...... 
  • Agdaa
    Frontline skrev 2016-08-10 23:46:16 följande:

    Ja och då var mitt svar att tror TS och alla andra att man kan vara hemma från jobb bara för skolan stänger ner 1 vecka på hösten..


    Ja å när du var ledig i sommar så jobbade jag :(
  • Frontline
    Dixie skrev 2016-08-11 19:35:32 följande:
    oj, vad du låter bitter bara för att du planerat din semester annorlunda...... 
    Är inte bitter ett dugg och jag har haft 7 veckor semestervilket funkar bra till sommaren men i höst är det ser det svårt ut.
    Agdaa skrev 2016-08-11 21:47:03 följande:
    Ja å när du var ledig i sommar så jobbade jag :(

    Jag var ledig även i våras 4 veckor men det är inte det det handlar om..
    Här blir man påtvingad en ledighet på hösten för att barnen ska ha lov en specifik vecka..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Badfantasten

    Vi har senaste åren åkt till teneriffa eller gran canaria på höstlovet. Åker oftast 10 dagar så vi tar barnen lediga 2-3 dagar extra. Har haft varmt och underbart väder. I år blir det gran canaria.

  • Johannus

    Höstloven ser annorlunda ut var i landet man bor. I Norrland/Norrbotten har barnen höstlov för att hjälpa till med potatis upptagningen och plocka bär till vinterförrådet. Menar dock inte att alla familjer har potatis odling eller gillar att plocka bär, men tanken med höstlov tror jag kommer från att vara med i skörden.

    Medans stats bor och sörlänningar planerar direkt en resa utomlands när det blir några dagar ledigt. (Visa status)

    Dock finns det flera familjer i södra/norra Sverige som inte får ledigt från jobbet eller inte har råd att resa. Varför inte bara låta barnen vara lediga hemma och ta igen sig för vintern kommer att vara lång ändå om barnen kan vara hemma. Måste föräldrarna jobba ja då blir det inget ledigt i alla fall för det minsta barnen utan Fritids/dagis.

Svar på tråden Höstlovet