• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ringer du 1177?
  • Anonym (1 gång)

Har ringt en gång men tyckte att det var ett luddigt svar jag fick. Ringer inte för små saker dock. Utan då tror jag det är nått liksom..

• Iarwain

Japp, jag ringer dom om det är något jag är orolig över. Dom har dessutom ringt mig.

• elyse

Ja det har hänt. När det gäller mig själv och det inte är akut kan jag ta att personen inte kan göra en bedömning på telefon, men jag kan bli riktigt irriterad när det gäller min dotter. Sist svarade en person med riktigt knagglig svenska och frågade om flera gånger - då blev jag riktigt irriterad och sedan lättad när jag blev vidarekopplad.

• lövet2

Ja, jag har ringt 1177 många gånger och tycker alltid jag fått rätt hjälp. Å andra sidan ringer jag inte för den sortens rådgivning som det talas om i artikeln. Jag ringer för att få hjälp med:

- att dosera och kombinera läkemedel. T ex att dottern har en medicin hon ska ta, och just i kväll behöver hon ta extra. Hur mycket kan hon ta? Hur ofta? Hur länge kan hon gå på absolut maxdos? Kan jag lägga till en annan medicin för att få bättre effekt?

- Jag har en färdig diagnos och behandlas för den. Nu är läget akut. Finns det något jag kan pröva att göra hemma, eller måste jag åka till akuten?

- Jag måste till akuten. Inget snack om saken, utan jag måste dit. 1177 talar om vilket sjukhus jag ska till och meddelar dem att jag kommer dit.

Förutom de här återkommande orsakerna, så har jag t ex ringt dit och fått muntlig hjälp med att ställa in min fars krånglande insulinspruta/doseringsgrej/whatever när han hade en icke fungerande hand.

• Carambolan

Jag har aldrig haft behov av det än så länge (har trots tre barn aldrig behövt sätta min fot på akuten) men jag skulle absolut göra det om situationen uppstod. Jag brukar oftast hitta svar själv på 1177.se, deras textinfo tycker jag är toppen.

• sextiotalist

Jag använder 1177 för att bolla med. Ofta kan vi under samtalet komma fram till vad som är bäst. Och det vi har kommit fram till har varit rätt. De gånger vi åkt till akuten har det också varit rätt

• Jill 79

Jag ringer för att få veta hur jag ska gå till väga. Har BVC eller vårdcentralen öppet hör jag av mig dit, men övriga tider ringer jag 1177. Flera gånger har jag fått hjälp att få en akuttid bokad. Då slipper man åka in till akuten och sitta hela dagen.

• Evm

Ja när dottern tryckte in en pärla långt in i näsan så var det vägen in till önh.

• Rafael90

Ringer dem enbart när jag behöver få en bokad tid på närakuten (närakuten har ingen egen linje) men för medicinska råd frågar jag hellre google. Man får ändå bara höra "ingen aning, åk in".

• Anonym (Petra)

Jag har fått lite märkliga svar från 1177.
    Ett exempel:
    Jag ringde för att min 1,5 åriga flicka var sjuk. Hon hade endast fått i sig halva dosen flytande alvedon och jag undrade då när jag kunde ge en supp (för att få i sig hela dosen).
    Varför ska du ge henne en supp, undrade hon?
    - för att det är svårt att få i henne flytande alvedon
    - suppar ska man bara använda om man har magsjuka/kräkningar. Har du någon gång provat en supp?
    - Ja.
    - Då borde du veta att suppar svider och bränner som eld i analen!
    - Va?! Det har jag aldrig varit med om!
    - men det gör det! Ge henne den delen flytande som är kvar av dosen!

Jag tycker de hänvisar till akuten rätt ofta. När vi åkte in till akuten med flickan, sa jag till läkaren att 1177 sa åt oss att åka in, han suckade och sa "Ringer man 1177 så kan man räkna med att de säger, åk till akuten. De vill ha ryggen fri"

• Anonym (...)
    lövet2 skrev 2016-08-09 23:51:39 följande:

Ja, jag har ringt 1177 många gånger och tycker alltid jag fått rätt hjälp. Å andra sidan ringer jag inte för den sortens rådgivning som det talas om i artikeln. Jag ringer för att få hjälp med:

- att dosera och kombinera läkemedel. T ex att dottern har en medicin hon ska ta, och just i kväll behöver hon ta extra. Hur mycket kan hon ta? Hur ofta? Hur länge kan hon gå på absolut maxdos? Kan jag lägga till en annan medicin för att få bättre effekt?

Det är något din dotters.behandlande läkare kan ge svar på. Det är även han som ger svar på hur mycket extra hon kan ta. Maxdos kan du själv se på fass.

Om du kan lägga till en annan medicin är också något som enbart sin dotters behandlande läkare kan svara.

1177 är med andra ord helt onödvändigt att använda till de frågorna.
  • lövet2
    Anonym (...) skrev 2016-09-08 00:16:40 följande:
    Det är något din dotters.behandlande läkare kan ge svar på. Det är även han som ger svar på hur mycket extra hon kan ta. Maxdos kan du själv se på fass.

Om du kan lägga till en annan medicin är också något som enbart sin dotters behandlande läkare kan svara.

1177 är med andra ord helt onödvändigt att använda till de frågorna.
    Min dotters behandlande läkare är inte anträffbar en fredagskväll kl 23. Och nej, den individuella maxdosen i varje enskilt fall står inte i Fass. Bara den generella maxdosen. Sköterskan på 1177 har tillgång till journalerna och kan i samråd med mig komma fram till något vettigt.

Mitt inlägg tog upp vad jag personligen använt 1177 till. Alla kan eller vill inte använda 1177 på samma sätt. Det har ju väldigt mycket att göra med vilka sjukdomar/skador man har problem med.
    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • Duckan

Jag har ringt dit en gång. Fick inte ett svar som hjälpte mig. Har inte känt behovet av att ringa flera gånger.

• BeautifulMoments

Jag får alltid höra "åk till akuten". På akuten suckar dem och säger att 1177 alltid skickar till akuten.

En gång ringde jag dem för att mitt första barn hade blivit helt blå när febern ökade. 1177 hänvisa till akuten och skickade till akuten att vi var påväg. När vi va nästan framme ringer akuten upp mig och berättar att man kan bli blå av feberfrossa och att vi inte behövde åka in. Jag blev lagom irriterad, ska inte 1177 veta det?

Så med åren har jag gett upp det alternativet.

My life, My choice!
  • Anonym (Blandade erfarenheter)

Jag har ringt, men mest fått diffusa svar och diverse råd. Ibland har det hjälpt och ibland inte.

Vid mitt första migränanfall ringde jag och undrade vad i helvete som pågick, då var det enligt 1177 "kanske stress". Så det väntade jag bara ut i 6 överjävliga och ovissa timmar. Visste varken mer eller mindre efter det samtalet. Helt värdelöst.

En annan gång skrek jag åt min sambo att ringa in då jag låg med magsmärtor och svettades och kved i sängen. Då fick vi ambulans hemskickad, vilka gav mig morfin i bilen och tog med mig in för att konstatera ett tidigt missfall, men som fastnat och kroppen själv inte kunde stöta ut. Den gången var det värt samtalet. Ambulans hade jag inte vågat ringa själv. Och smärtan hade nog inte avtagit om jag inte åkt in.

• Anonym (...)
    lövet2 skrev 2016-09-08 09:02:36 följande:

Min dotters behandlande läkare är inte anträffbar en fredagskväll kl 23. Och nej, den individuella maxdosen i varje enskilt fall står inte i Fass. Bara den generella maxdosen. Sköterskan på 1177 har tillgång till journalerna och kan i samråd med mig komma fram till något vettigt.

Mitt inlägg tog upp vad jag personligen använt 1177 till. Alla kan eller vill inte använda 1177 på samma sätt. Det har ju väldigt mycket att göra med vilka sjukdomar/skador man har problem med.

Varför har inte läkar gett er en vb ordination och där specificerat vad eran maxdos är? Det är fortfarande inte något 1177 kan ordinera eftersom denne inte är läkare.
  • Anonym (...)
    lövet2 skrev 2016-09-08 09:02:36 följande:

Maxdosen som står i fass är det som gäller. Sedan kan en läkare ge ordination på en dose som är något högre än maxdos i ett specifikt fall. Men det är en läkare och inte någon random ssk på 1177 som ger det.
  • Anonym (My)

Jag har två erfarenheter av att ringa 1177. Första gången jag ringde var när jag hostat i två månader och kände det som att det var på väg ner i lungorna. Ringde för att rådfråga. Svaret jag fick var: "Har du testat att dricka lite vatten?". 

Andra gången var några år senare, dvs förra året. Jag hade blivit biten av ett vilt djur och ville veta om det var något jag skulle söka för. De bokade en tid på närakuten åt mig inom två timmar (en lördag) där jag fick stelkrampsspruta och antibiotika. Supersmidigt. 

Så både positivt och helt värdelöst.

• lövet2
    Anonym (...) skrev 2016-09-08 13:56:35 följande:
    Varför har inte läkar gett er en vb ordination och där specificerat vad eran maxdos är? Det är fortfarande inte något 1177 kan ordinera eftersom denne inte är läkare.
    Sköterskan på 1177 rådfrågar läkare vid behov. Det har jag varit med om flera gånger. Behandlande läkare kan ju inte i förväg förutse alla udda situationer som kan uppstå, så jag tycker det är mycket bra att 1177 kan rycka in med råd utanför kontorstid.
    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • cosinus

Japp, jag ringer oftast om jag redan bestämt mig för att åka in, för då kan man alltid säga det när man kommer till jouren/akuten (framförallt på akuten är alltid frågan om man kommer via jouren eller blivit hänvisad av 1177)

Om jag däremot är tveksam till att åka in ringer jag inte, för då är risken alldeles för stor att de säger åt en att åka in och tvekar jag känns det just för stunden inte tillräckligt akut.

Svar på tråden Ringer du 1177?