kaprifolen2017 skrev 2017-06-17 05:47:35 följande:
Jag fick en dag i vecka 6+5 en kraftig blödning med klumpar. Första gången jag såg det hade jag ändå hopp "en blödning är ju normalt" men när blödningen fortsatte under dagen insåg jag att det inte alls var normalt. Jag åkte in till gynakuten och de gav mig en tid på morgonen dagen efter. Jag blödde då fortfarande om än inte lika mycket.
Väl där gjorde de VUL och konstaterade "detta ser inte normalt ut" jag hörde att de nämnde två fostersäckar (dock ej till mig). Jag hade läst om tvillingmissfall och hade det i bakhuvudet. Det var två läkare som tittade. De konstaterade dock missfall. Jag fick välja mellan att ta cytotec och komma om en vecka eller att låta kroppen hantera det själv.
Eftersom jag hört att cytotec kan ge sådana smärtor valde jag att låta kroppen sköta det själv, trots att jag såklart tyckte två veckor lät jobbigt. Jag hade ju även läst om det här med tvillingmissfall men hade såklart inga förhoppningar då läkarna konstaterade missfall och rekommenderade cytotec.
Under dessa två följande veckor hade jag sedan bruna blödningar, ibland rikligare och ibland med klumpar. Sista veckan avtog de men fortsatte ändå. Jag hade däremot kvar alla graviditetssymptom så kände på mig att inte allt kommit ut.
Nu i förrgår var det dags för uppföljningsbesök. Jag nämnde att jag hade kvar symptom och att jag tyvärr inte trodde att allt kommit ut. Läkaren gjorde VUL och konstaterade att graviditeten utvecklats något och sa, nämnde de "duplex"? Däremot såg hon ett väldigt litet foster men inget hjärtljud trots att hon kollade länge. Hon sa, den måste utvecklats men dött i förra veckan, då den var större än 6+4. Hon rekommenderade att nu ta cytotec. Ev kunde en annan läkare kolla Jag kände att det var märkligt och bad att en annan läkare skulle kolla (men på min inrådan). In kommer då en mer senior läkare och kollar och konstaterar då att det är ett helt normalt foster med hjärtljud! Den chocken!! Från att gått hem med missfall i två veckor till att få konstaterar att det inte finns något hjärtljud och fostret dött (En vecka efter missfall) till veta att man är gravid igen. Vi är såklart överlyckliga och glada att vi inte tog cytotec.
Jag vill med detta bara informera om att det är svårt att se tidigt och läkarna kan ha fel. Oftast är det bättre att vänta. Tänk om vi tagit cytotec direkt..
Som tur var har jag inte heller druckit eller så, annars hade jag ju varit sjukt orolig. Det enda nu är väl att det var stressande att gå igenom ett missfall och stress är ju aldrig bra för fostret.. jag kommer ju även nu vara lite orolig för fostret.
Men herregud vilken tur ni hade som väntade och fick en till läkare !