• Asirna

Leva billigt, mat

Hej!
    Ska nu snart flytta, och i och med jag inte har varken studie bidrag eller lån än (förrän om va två veckor)
    så kommer jag behöva leva extra billigt!

Så jag undrar om ni har förslag på billiga mat rätter?

Äter inte så många grönsaker utan älskar kött. Men tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Leva billigt, mat
  • Anonym ($)

Linspaj, linssoppa. Kryddor gör hela rätten. Pannkakor. Broccoli o ost soppa med hembakat bröd. Lasange på det du har hemma. Makaroner o korv.

• Asirna
    Anonym ($) skrev 2016-08-11 20:03:05 följande:

Linspaj, linssoppa. Kryddor gör hela rätten. Pannkakor. Broccoli o ost soppa med hembakat bröd. Lasange på det du har hemma. Makaroner o korv.

En del bra förslag där!

Får ta o skriva ner lite så man kommer ihåg detta! Har inte så jätte bra fantasi när det kommer till mat :)
  • Klickerträna

Köttsoppa: potatis, morot, blandfärs, lök, buljong, ketchup, vatten

Stroganoff: falukorv, grädde/mjölk, lök, tomatpuré, ris

Chili con carne: blandfärs, vita bönor, paprika, lök, chili (ev. färdig kryddmix)

Tonfisksås (min storfavorit): tonfisk, creme fraiche, mjölk, lök, dill, citron, fiskbuljong, pasta

Sjömansfalu: potatis, falukorv, lök, buljong, öl (ev. rödbetor till)

• Aniiee

Bärja med att tänka "baklänges". Kött är tillbehör, och det behövs inte så mycket för att få till bra köttsmak. Jag älskar också kött, btw....

När du gör grytor och sånt så tänk hälften/hälften. Om du gör en gryta på 1 kg kött så ska du också ha 1 kg grönsaker. 2 kg fasta ingredienser ger väldigt mycket gryta (plocka fram matberedaren....). Gör du köttfärssås, så gör samma sak, och var inte rädd för kreativa ingredienser. Det finns mer än morötter och vitkål i grönsaksdisken.

Testa välbekanta rätter i ny tappning. Gillar du lasagne med mycket ost, gör en grön lasagne med bacon. Kött modell billigare (per paket, bacon är inte så billigt egentligen), mycket ost, billigt pasta och grönt.

Snegla på de östasiatiska köken. Ofta billigt. Indisk mat är billigt och gott (och mycket mer än tjatiga masala).

Om det krisar någon dag så kommer man långt med ris och brun/gräddsås......

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Asirna

Kommer in rätt många förslag nu!
    Ska verkligen ta och skriva ner allt ni tipsar om! :)

Har alltid varit kräsen med mat, så har aldrig ätit mycket grönsaker än sallad. Men på det senaste har jag börjat testa lite nytt, så blir väl dags att testa fler nya saker!

Nu den första månaden kommer jag ta lite av mina spar pengar för att klara mig, så är väldigt nervös och orolig för hur detta ska gå ihop.

Vill inte använda alla mina spar pengar heller, då jag har sparat pengar för att just kunna köpa möbler när jag väl har lägenheten. Där jag kommer bo nu är endast tillfälligt någon månad :)

• kallebakom

tänk billigt= grönsaker ,så här på hösten,,va sjutton affärn tar 2,90/kg för rotsaker ,o lök och rödbetor ,går det leva billigare ???? gör en stooor sats grönsaksröra,gott o billigt !!!!! svara gärna så ser du läst

• annzah

Såg idag att Hemköp säljer lök, vitkål, morötter (och något mer?) för 1:-/kg för bonuskunder, det kan vara något. Kålpudding, t.ex, är fantastiskt gott och mättande, fläskfärs är billigt. 

Jag har just snöat in på overnight oats till frukost, havregryn är inte heller dyrt och man kan blanda med lite vadsomhelst i vätskeväg. Såååå gott! Man får leta billiga tillbehör i fruktdisken eller på torget :) Svenska äpplen, t.ex, är billiga nu. 

Färdiga nudelpaket är falsk ekonomi - det är egentligen samma sak som spaghetti som är betydligt billigare i stora paket. Säger inte att just du tror att nudlar är billigt, men många gör det eftersom de bara kostar några kronor paketet. 

• nnnnnnnn

Tips om du vill ha tacos, men inte hittar billig färs:
    Matvete kokt med krossade tomater och vatten (2 dl vete + 1 pkt krossade tomater och lika mkt vatten) kryddas med tacokrydda och funkar bra som tacofärs.

Har bjudit många på det och barnen brukar inte ens förstå att det är vego"färs" istället för köttfärs. Sen eftersom det är tacos, så är det ju väldigt gott med lite bönor i tacosen/tortillan/salladen = proteinrikt.

Sen gör vi egen tacokrydda med för den där lilla påsen man köper för dyra pengar är oftast en massa socker och salt. Oftast är det 20% kryddor och 80% annat tex socker, salt, potatisstärkelse eller liknande.

Första gången man köper hem och blandar tacokrydda så blir det såklart rätt dyrt i inköp, men det är sååå mycket drygare. Sen finns det väldigt prisvärda kryddor på Willys, i plastpåsar som innehåller betydligt mycket mer än en liten kryddburk, så köper man hem påsarna så har man så det räcker väldigt länge. Är också en populär "gå-bort-present" om man vill ge bort något lite annorlunda!

Klistrar in receptet vi kör med här:

För ca 3 dl krydda (använd 2 msk till 500 g köttfärs):

6 msk (1 vanlig kryddburk) anchochilipulver  4 tsk paprikapulver  6 msk (1 vanlig burk) spiskummin 3 msk salt  4 tsk socker   2 tsk oregano
    Blanda och förvara i burk med lock, gärna i ett skåp så det står mörkt.

• nnnnnnnn

Och baka allt bröd själv.
    Även fikabröd...

En kopp kaffe eller te som man gör hemma och tar med i termos till plugget kostar nästan inget jämfört med att ta en kopp på espresso house...

Bjud hem folk på knytkalas! Eller be dem ta med något tex jag gör en paj - kan du ta med vaniljsås? En liter mjölk? Ett paket kaffe?
    Om du inte fortsätter såhär hela livet så förstår folk att du var tillfälligtvis snål pga pressad ekonomi!

Tigg äpplen hos folk med trädgård - de är oftast glada om någon kommer och plockar.

• Ewald01

Grönsaker.

Annars skulle jag inte bara fundera över vad för mat som är billig utan också om maten är bra för kroppen ... 

Svar på tråden Leva billigt, mat