• Yusse

Äter han tillräckligt?

Jag har en pojke som föddes 3 v innan beräknad födsel. Han är nu 9 dagar gammal och jag och frugan undrar om han äter tillräckligt.

Lite info:

Han har svårt med amningen, oftast på nätterna kan han amma (Amningsnapp) men det är olika. Han får bröstmjölk på nappflaska. Hans födelsevikt är 2 750 och 47 cm lång (tis 2 aug)och vägdes igen på fredagen ca 2 640. igår (ons 10e) så vägde han 2648 kg i BVC vilket innebär att han inte har gått upp så mycket i vikt sen andra vägningen.

Barnmorsk. Har rekommenderat mer mat, att vi först ska amma och sedan ge honom 100 ml på flaska varje 1,5-2 h. Det har visat sig att han äter mellan 30-40 ml varje 1,5-2 h och frugan blir öm och får ont i brösten av att pumpa så tätt inpå.

Äter han tillräckligt tror ni?

Nån input på det hela?

Ska frugan fortsätta pumpa så ofta?

Saknas tillräckligt med info?

Tacksam för ett snabbt svar!

• Svar på tråden Äter han tillräckligt?
  • Lena

Ge ersättning efter varannat mål så han blir mätt.

Det gör ont när man vänjer brösten vid amning/pumpning så pumpa/amma ofta.

• nnnnnnnn

Om barnet inte går upp tillräckligt i vikt, så får barnet inte tillräckligt med näring. Det beror oftast på att barnet inte får i sig tillräckligt med mat.

Hur mycket man kan eller orkar amma och pumpa är väldigt individuellt. Det är också stor skillnad på hur barnen lyckas få igång amningen, det beror ju både på mammans möjligheter och barnets möjligheter att få fart på amningen.

Är det värt att kämpa mer? Det avgör din fru...

Det finns ersättning att tillgå om hon kommer fram till att det är ett alternativ som passar henne/er.

Fortsätt att följa BVC's råd om att först amma och sedan mata på med flaska, så att barnet börjar gå upp mer i vikt, då kommer barnet få mer kraft i suget med. Kanske det hjälper?

• nnnnnnnn

Och väg barnet ofta, lite inte helt och fullt på er känsla innan ni ser att barnet börjat gå upp mer i vikt iallafall...

• annabellelee

Min son vägde 2.5 kg när han föddes. Jag ammade parallellt med att jag pumpade ut mjölk och gav på flaska i tre månaders tid innan han klarade av att helamma.Ju oftare man pumpar desto mer mjölk bildas, så det är bara att pumpa på. Jag pumpade efter varje gång han flaskmatats.Det var fruktansvärt slitigt att pumpa så mycket, men man vänjer sig. Många får ont av amning också om det är någon tröst.

Går han inte upp tillräckligt så äter han ju för lite. Jag hade som tumregeln att lillen per dygn skulle få i sig y ml per dygn, där y = v × 150 och v är barnets vikt i kg. Så en 5 kg bebis ska äta runt 750 ml totalt under ett dygn.

.

• Yusse

Vi följer ju BVCs råd om amning och nappflaska men han äter nu runt 30-40 per gång, ungefär 12 måltider på 24 h.

Ett problem är att bröstmjölkslagret är slut (eftersom vi gav 100 ml per gång och lite mindre än hälften fick slängas) och frugan får inte ut lika mycket som när hon pumpade runt var tredje timme, hon vill inte heller ge någon ersättning.

Ursprungliga frågan var ju om det går att säga om han äter tillräckligt nu? Eller om vi får invänta nästa vägning?

• Yusse

Så min sons matvara just nu är, enligt din formel: y= 2,648 x 150 är cirka 400 ml/dygn. 12 måltider per dygn resulterar i ca 30 ml per måltid.

Enligt formeln så äter han tillräckligt antar jag?

• Lena

Vill hon inte ge ersättning får hon pumpa/amma oftare för att öka mängden. Att ge amning, utpumpad mjölk och sen ersättning kan göra han orkar amma mer och mindre ersättning behövs.

• Yusse

Oftast så sommar han när han äter, nu slutade han vid 40 ml och somnade, som många andra gånger idag och igår. Jag försöker väcka honom och när han vaknar (som i skrivande stund) och jag försöker ge så gör han "äcklade" grimaser och vägrar äta mer, spottar ut typ

• Lena

Att han är så trött han inte orkar äta ordentligt utan somnar är inget bra tecken. Har ni provat att amma honom i sömnen?

• LovisaC1982

Hej!

På facebook finns en sluten grupp som heter amningshjälpen, där finns en enorm kunskap och många hjälpsamma människor.

Lite tips är att sluta kolla på klockan och att jaga ml, ta av honom alla kläder och amma hud mot hud. I början vill dom gärna vara nära 24/7 så erbjud bröstet på minsta signal som pickar med huvudet, slickar på läppar osv.

100 ml per måltid låter alldeles för mycket, hans magsäck är pytteliten.

Eftersom han är så trött så hade jag koppmatat honom, ta ett litet medicinmått eller liknande, håll honom i famnen och låt honom långsamt dricka bröstmjölk ur koppen på samma sätt som du dricker ur ett glas fast han dricker inte utan mer suger i sig. Då behöver han inte jobba för maten och får i sig näringen. Räcker med 10-15 ml.

Kan ni få bort amningsnappen? Eftersom han är trött och nappen kan göra det tuffare för honom är det bra om ni kan amma utan. Hur är hans tag? Suger han bara längst ut på vårtan eller har han ett stort och bra tag om vårta och vårtgården?

När jag fick mitt barn var det ingen som hade förberett mig exakt på hur tufft det kan vara med amningen. Liten vill äta hela tiden och ibland strular det med vikt och hur liten får tag. Du kan fråga amningshjälpen om allt, där får du snabba svar och bra tips och råd.

Svar på tråden Äter han tillräckligt?