Inlägg från: LovisaC1982 |Visa alla inlägg
  • LovisaC1982

Äter han tillräckligt?

Hej!

På facebook finns en sluten grupp som heter amningshjälpen, där finns en enorm kunskap och många hjälpsamma människor.

Lite tips är att sluta kolla på klockan och att jaga ml, ta av honom alla kläder och amma hud mot hud. I början vill dom gärna vara nära 24/7 så erbjud bröstet på minsta signal som pickar med huvudet, slickar på läppar osv.

100 ml per måltid låter alldeles för mycket, hans magsäck är pytteliten.

Eftersom han är så trött så hade jag koppmatat honom, ta ett litet medicinmått eller liknande, håll honom i famnen och låt honom långsamt dricka bröstmjölk ur koppen på samma sätt som du dricker ur ett glas fast han dricker inte utan mer suger i sig. Då behöver han inte jobba för maten och får i sig näringen. Räcker med 10-15 ml.

Kan ni få bort amningsnappen? Eftersom han är trött och nappen kan göra det tuffare för honom är det bra om ni kan amma utan. Hur är hans tag? Suger han bara längst ut på vårtan eller har han ett stort och bra tag om vårta och vårtgården?

När jag fick mitt barn var det ingen som hade förberett mig exakt på hur tufft det kan vara med amningen. Liten vill äta hela tiden och ibland strular det med vikt och hur liten får tag. Du kan fråga amningshjälpen om allt, där får du snabba svar och bra tips och råd.

Svar på tråden Äter han tillräckligt?