• Aniiee

Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?

Förmodligen. Men jag hade tråkigt. Det blir favoriter som italiensk korvpanna, lazy dinner, panasiatisk kycklingfärssås, torsk med äggsås och riktig texas chili (utan bönor), och nyheter som nya soppor och grytor, ny kycklingtallrik och lite grekiskt (vi äter inte så mycket grekiskt)

Så klar så blir det lite efterrätter och godis också, som chokladtryffel, hallonchokladbiskvier, semifreddo, kladdkaka gjord på brynt smör.

I'm a bit crazy.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Svar på tråden Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?
  • Carambolan

Följer ni den strikt eller flexar ni för hämtpizza ibland? Planerar du alla dagar eller har du några för valfritt/rester?

• Rödtjärnens Anna

Jag som trodde att jag var tidig då jag har börjat förbereda julen, julbaket, julbjudningar och nyårsafton.

Det där med chokladhallonbeskvier.. Har du receptet? Skulle passa till jul hos oss.

• Aniiee
    Carambolan skrev 2016-08-12 07:07:13 följande:

Följer ni den strikt eller flexar ni för hämtpizza ibland? Planerar du alla dagar eller har du några för valfritt/rester?

Man kan alltid ändra! Och så har jag ett antal dagar där det helt enkelt står "Valfritt".
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-08-12 08:56:12 följande:

Jag som trodde att jag var tidig då jag har börjat förbereda julen, julbaket, julbjudningar och nyårsafton.

Det där med chokladhallonbeskvier.. Har du receptet? Skulle passa till jul hos oss.

Julen är redan färdigplanerad =P Ja, jag hade tråkigt....

Recept kommer om en stund =)
  • Carambolan

Den där brynt smör-kladdkakan, är det en vanlig kladdkaka men med brynt smör istället för smält? Eller har du ett recept att bjussa på där med? :)

• Alexi

Men varför vårens sommarens matsedel?? Höstens då? Jag håller på som bäst och uppdaterar vår fyraveckors rullande matplanering som vi har hela året, uppdaterar alltid den under sommarsemestern, byter ut lite recept osv.

• Aniiee

Recept på hallonchokladbiskvier:

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa/mal 2 hg sötmandel fint. Blanda mandeln med 2 dl socker i en bunke. Vispa upp 2 stora äggvitor och rör ned i mandeln. Bred ut i rundlar på bakplåtspapper. Det bör bli ungefär 15 st "normalstora". Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Smält 50 g choklad, mörk, mjölk eller vit. Mosa hallon så det blir 0,5 dl mos. Vispa 3 hg smör, 3 dl forsocker, 1 äggula och 0,5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker) slätt och fluffigt.  Rör ned chokladen och hallonen. Bred smörkrämen på bottnarna och ställ kallt i 30 minuer.

Smält 1,5 hg choklad (valfri sort). Helst i någon djup-ish skål (och inte en inte särskillt djup tallrik som jag gjorde förta gången. Oops =P) Doppa biskvierna i chokladen, och garnera gärna kanterna med hackade nötter, kokos eller strössel.

• Aniiee
    Carambolan skrev 2016-08-12 13:01:56 följande:

Den där brynt smör-kladdkakan, är det en vanlig kladdkaka men med brynt smör istället för smält? Eller har du ett recept att bjussa på där med? :)

Det är en helt vanlig kladdkaka, fast med brynt smör istället för smält. Och lite flingsalt. =)
  • Aniiee
    Alexi skrev 2016-08-12 13:02:57 följande:

Men varför vårens sommarens matsedel?? Höstens då? Jag håller på som bäst och uppdaterar vår fyraveckors rullande matplanering som vi har hela året, uppdaterar alltid den under sommarsemestern, byter ut lite recept osv.

Den här höstens och vinterns matsedel har jag inte gjort än, men jag tänkte börja idag. September-December. Vet inte varför jag började med nästa års vår och sommar. Det bara blev så.

Fyra veckors rullande låter lite lite, tycker jag. Om den inte är väldigt givmild, förstås, då gör det ju ingenting.
  • Alexi

Vad menar du med givmild matsedel? Varför är fyraveckors lite??

Svar på tråden Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?