• Anonym (bebis)

Har jag någon chans att få ett jobb utan referenser?

Förra året fick jag ett jobb strax efter min universitetsutbildning. Ett par månader efter att jag hade börjat fick jag reda på att jag var gravid. Graviditeten var oplanerad men jag behöll då jag inte ville göra abort, det kändes fel. Jag höll tyst på jobbet under ett par veckor men när jag fick kraftigt illamående och kräkningar var jag tvungen att berätta. Jag blev sjukskriven och arbetsgivaren blev förstås arg de då snabbt behövde hitta någon annan. 

Jag hade en provanställning på 6 månader och kontraktet blev inte förlängd. Jag var alltså sjukskriven till ca.vecka 20, sedan mådde jag bra och kunde jobba men jag hade inget jobb längre. De valde att hitta någon annan då de räknade med att jag skulle vara föräldraledig sen. Jag förstår dem och det var verkligen inte min mening att krångla på det sättet men nu blev det så. Nu har jag iaf varit mammaledig under ett par månader och funderar på att börja söka ett nytt jobb till hösten (min man kommer att vara pappaledig) men är orolig om jag kan få något utan referenser. Jag är alltså säker på att jag inte får referenser från den gamla arbetsplatsen, det är ingen ide att ens fråga. 

Bor i Stockholm så det är inte direkt brist på jobb här, även för folk utan erfarenhet. När jag sökte jobb förra året fick jag komma på flera intervjuer och fick 4 jobberbjudanden under en månad. Tackade ja till det som kändes bäst då men tyvärr gick det som sagt inte så bra. Jag är alltså orolig just för referenserna eller snarare bristen på referenser från förra arbetsplatsen. Vad säger jag till chefen/rekryteraren på en ev. intervju? 

• Svar på tråden Har jag någon chans att få ett jobb utan referenser?
  • Carambolan

Säg som det är: Jag arbetade en kort tid på ett tillfälligt arbete efter examen, sedan var jag föräldraledig. Vill du dra till med en lögn kan du säga att din närmaste chef verkar ha bytt företag och du inte vet hur du kan kontakta henne idag och att ingen annan hade insyn i ditt arbete den korta tiden. Sen erbjuder du referenser i form av handledaren för ditt examensarbete och någon student du gjorde grupparbeten ihop med.

• Hurmanrå

Håller med ovanstående. Du lär ju söka en tjänst på "entry level" vilket fall. Dvs du konkurrerar ju endå mot andra som kommer direkt från universitet. Referenser lär knappast vara ett krav.

• Anonym (Wildrat)

Du får ha vilka referenser du vill. Det är inte alls nödvändigt att ha förra chefen som referens. Välj personer som känner dig väl, gärna såna som vet hur du jobbar. De bör även vara såna du kan lita på att de säger bra saker om dig. Kan du inte fråga nån lärare du haft? De brukar vara jättebra referenser.

• Anonym (jultomten)

Håller med om att det inte behöver bli ett större problem då du återigen kommer att söka 'entry-level'-jobb där det vanligtvis inte ens förväntas att man ska ha särskilt mycket tidigare arbetslivserfarenhet och referenser.

Personligen skulle jag hålla mig så nära sanningen som möjligt eftersom jag blir nervös av att ljuga. Kanske skulle jag till och med berätta att jag haft en kortare anställning innan min föräldraledighet men att jag inte har referenser därifrån då anställningen var såpass kort att jag inte kände att jag hann göra något större intryck på arbetsplatsen och att jag aldrig hann utveckla någon djupare kontakt med mina kollegor och chefen. Kanske dåligt råd men jag är extremt dålig på att ljuga. Skulle i alla fall testa den på några mindre viktiga intervjuer först för att kolla hur det mottas för att kanske senare modifiera den om responsen är superdålig.

Man bör aldrig snacka skit om tidigare arbetsgivare på sina arbetsintervjuer. Men i ditt fall behöver du inte ens göra det för att uppnå dina syften. Potentiella arbetsgivare kommer att förstå att du inte fick förlängt kontrakt, inte nödvändigtvis på grund av inkompetens utan på grund av din graviditet. Om du lägger fram det på rätt sätt i alla fall.

• Vinterankan

Finns det ingen på det jobbet du var som kan vara referens? Behöver ju inte vara chefen utan kan vara någon kollega bara.

Svar på tråden Har jag någon chans att få ett jobb utan referenser?