Har jag någon chans att få ett jobb utan referenser?
Förra året fick jag ett jobb strax efter min universitetsutbildning. Ett par månader efter att jag hade börjat fick jag reda på att jag var gravid. Graviditeten var oplanerad men jag behöll då jag inte ville göra abort, det kändes fel. Jag höll tyst på jobbet under ett par veckor men när jag fick kraftigt illamående och kräkningar var jag tvungen att berätta. Jag blev sjukskriven och arbetsgivaren blev förstås arg de då snabbt behövde hitta någon annan.
Jag hade en provanställning på 6 månader och kontraktet blev inte förlängd. Jag var alltså sjukskriven till ca.vecka 20, sedan mådde jag bra och kunde jobba men jag hade inget jobb längre. De valde att hitta någon annan då de räknade med att jag skulle vara föräldraledig sen. Jag förstår dem och det var verkligen inte min mening att krångla på det sättet men nu blev det så. Nu har jag iaf varit mammaledig under ett par månader och funderar på att börja söka ett nytt jobb till hösten (min man kommer att vara pappaledig) men är orolig om jag kan få något utan referenser. Jag är alltså säker på att jag inte får referenser från den gamla arbetsplatsen, det är ingen ide att ens fråga.
Bor i Stockholm så det är inte direkt brist på jobb här, även för folk utan erfarenhet. När jag sökte jobb förra året fick jag komma på flera intervjuer och fick 4 jobberbjudanden under en månad. Tackade ja till det som kändes bäst då men tyvärr gick det som sagt inte så bra. Jag är alltså orolig just för referenserna eller snarare bristen på referenser från förra arbetsplatsen. Vad säger jag till chefen/rekryteraren på en ev. intervju?