• Äldre 14 Aug 21:53
    5900 visningar
    4 svar
    4
    5900

    Kalas för 7 åring! Behöver tips!

    I år ska Rasmus få ha sitt första riktiga barnkalas!

    Han vill ha det i skolans gympasal som man kan låna, billigt och bra ????

    Men hur länge ska ett 7 års kalas hålla på?

    Och det borde räcka att servera tårta/glass och godispåse i slutet.

    Tänkte bygga nån slags hinderbana och spela lite musik kanske, ska man ha organiserade lekar också?

    Ska man ha fiskdamm eller är dom för stora?

    Jag är så kass på sånt här! ????

    Han har gått på tre kalas i år och alla har varit på lekland men vi har inte råd att lägga typ 4000 på ett kalas ????

  • Svar på tråden Kalas för 7 åring! Behöver tips!
  • Fru Ve
    Äldre 14 Aug 22:00
    #1

    Gympasalen låter väl toppen! Lagom att hålla på är 2 timmar tycker jag, annars kan det blir för länge.

    Att bygga hinderbana med musik kan räcka. Men jag tycker du ska fundera ut några lekar ifall att du märker att det "spårar ur". En enkel lek är ju att musiken stoppas och barnen ska då vara stilla på de ställena de är i hinderbanan. Eller gör små stationer där man t.ex. ska kasta boll eller så. 

    Fiskdamm kanske känns lite barnsligt på ett 7-årskalas, men en liten skattjakt kanske? Rita en karta över gympasalen och omklädningsrummet med kryss där du gömmer godiset?

  • Äldre 14 Aug 22:11
    #2
    Fru Ve skrev 2016-08-14 22:00:36 följande:

    Gympasalen låter väl toppen! Lagom att hålla på är 2 timmar tycker jag, annars kan det blir för länge.

    Att bygga hinderbana med musik kan räcka. Men jag tycker du ska fundera ut några lekar ifall att du märker att det "spårar ur". En enkel lek är ju att musiken stoppas och barnen ska då vara stilla på de ställena de är i hinderbanan. Eller gör små stationer där man t.ex. ska kasta boll eller så. 

    Fiskdamm kanske känns lite barnsligt på ett 7-årskalas, men en liten skattjakt kanske? Rita en karta över gympasalen och omklädningsrummet med kryss där du gömmer godiset?


    Toppen! Tack för bra tips! skattjakt och "hinder-dans stopp blir jättebra!
  • Äldre 14 Aug 23:10
    #3

    Till sjuåringar rekommenderar jag nog att ni är beredda på att ha det rätt så uppstyrt. Det är lättare i yngre åldrar, då funkar fri lek mycket bättre. Sen är det ju frågan hur många ni ska bjuda, är det hela klassen behöver det definitivt styras upp.

  • Äldre 15 Aug 17:53
    #4

    Har man det hemma så kan ju barnen alltid leka med sakerna ur barnens rum, så att ha det lite uppstyrt är kanske bra (OM det skulle bli stiltje/spåra). Om ni vill ha med nåt billigt snacks så kan ni ju alltid poppa några påsar micro-popcorn o ta med Men då får man ju sopa lite sen hehe. 2 h räcker absolut. Tro mig - hade ett 6-årskalas hemma i helgen.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Kalas för 7 åring! Behöver tips!