• JohannaSaGo

Hjälp förklara ang pappadagar!

Hej!  Ska såklart ringa försäkringskassan i veckan, men jag är otålig och vill veta nu :P tycker det är en djungel på FK hemsida. 

Kollar på kassakollen och beräknar ungefär hur mycket man kommer att få i månaden samt hur länge man kan vara hemma. 

Det finns även 2 alternativ, "gemensam vårdnad" samt "ensam vårdnad"

Låt säga att jag beroende på antal dagar kommer fram till att jag får vara hemma 12 månader under "ensam vårdnad" och därför blir det på "gemensam" 6 månader var. 

Nu är det så att Jag, mamman, ska vara hemma mest, pappan har vad jag förstår 90 dagar jag inte får röra. 

Men, om jag väljer "ensam vårdnad" (12 månader) så har alltså han 90 dagar utav dom 12 månaderna? Så jag har 9 månader och han 3 månader ((cirka)?

Är det så man ska tänka? Och står det på ensam vårdnad att jag får vara hemma 15 månader så har han 3 av dom? och jag 12månader? 

• Svar på tråden Hjälp förklara ang pappadagar!
  • Carambolan

Har du ensam vårdnad har du också alla dagarna. Det är ingenting du "väljer", utan det får du om du är ensamstående och pappan inte vill ha vårdnad om barnet.

• Seven Costanza
    Carambolan skrev 2016-08-15 05:56:44 följande:

Har du ensam vårdnad har du också alla dagarna. Det är ingenting du "väljer", utan det får du om du är ensamstående och pappan inte vill ha vårdnad om barnet.

Nja, ska man vara petig så är det ju så att ensam vårdnad får en ogift mamma helt automatiskt om mamman och pappan inte aktivt går och skriver på för gemensam vårdnad. Så man behöver inte alls vara ensamstående för att få ensam vårdnad utan det räcker ju att man är överens med sin partner att denne inte ska ha vårdnad - dvs att partner inte stämmer en på gemensam vådnad, men tills dess att detta är gjort och partnern fått gemensam vårdnad så har en ogift mor ensam vårdnad och alla föräldradagarna. Sedan är det ju nog i och för sig rätt ovanligt att den andra föräldern i en parrelation skulle gå med på att inte ha vårdnad, men det är en annan femma.

Men du har helt rätt att det inte är något som väljs genom att klicka i en ruta på försäkringslassans kassakoll utan gemensam vårdnad går man ju till soc och skriver på om man vill ha det.

TS: Börja med att läsa försäkringskassans information om föräldrapenning, har du gjort det alls? Sedan bör du nog läsa på om vad ensam respektive gemensam vårdnad betyder.
  • Seven Costanza

Som sagt tycker jag att du ska börja med att läsa grundinformationen, men jag vill bara reda ut en vanlig missuppfattning. Det är inte alls så att pappan bara har 90 dagar och du har resten, men det är en vanlig missuppfattning eftersom politiker och media är så jäkla slöa och kallar dessa 90 dagar "90 pappadagar" eller " tre pappamånader" när det i själva verket är så att BÅDA föräldrarna vid gemensam vårdnad har exakt lika många dagar dvs 240 var, varav 90 är låsta på VARDERA förälder. Dvs av dina 240 är det 90 som inte kan föras över till pappan och av hans 240 är det 90 som inte kan föras över till dig. Mammor har inte alls alla dagar utom 90. Så om ni har gemensam vårdnad måste din partner aktivt GE dig av sina dagar om du vill kunna ta ut mer än dina egna 240, men vill han ha dem själv så finns det inget du kan göra åt det.

Varifrån har du fått detta med 12 och 6 månader?

• JohannaSaGo

Jag har förstått detta med att han aktivt måste ge mej sina dagar, kändes bara dumt att när man klickar på gemensam vårdnad blir det automatiskt 50/50. Jag vill kunna se hur länge jag kan vara hemma resp, han. 

Han kommer alltså ge mej alla sina dagar förutom sina 90 som är låsta. 

Då får man räkna ut det själv. 

• nnnnnnnn

Det finna mycket att tänka på och jag tycker att du ska söka efter trådar där detta diskuteras.

Grundprincipen är:
    Man få hälften var. Man kan ge bort sina dagar, utom 90 st, till sin partner.

Sen finns det massor av andra tips!

De vanligaste är:

1) Skilj på FÖRÄLDRALEDIGHET (FL) och FÖRÄLDRAPENNING (FP).
    Du kan vara ledig (FL) länge, länge utan att ta ut FP, om du har råd.
    Så hur länge du VILL vara hemma bör vara en bra utgångspunkt.

2) Det mest ekonomiska är att ta ut exakt lika dagar, i de allra flesta fall. I de få fall där detta inte stämmer, så är det så att den med högst lön ska ta ut FP för att man ska tjäna mer på det. Det är ALDRIG ekonomiskt att den med betydligt lägre lön tar ut mer än sina egna dagar.

3) Fundera på om ni vill vara hemma ensamma eller tillsammans. Försök få till en bra mix av detta, så att det passar er familj. Väldigt många vill tex ha en extra dag ledigt varje vecka. Så att den som är hemma med barnet får lite mer tid med sin partner. Tex att denne jobbar mån + tis samt tors +fre, då får man 2 dagar jobb/ensam hemma, 1 dag ledigt tillsammans, 2 dagar jobb/ensam hemma , 2 dagar lediga tillsammans.

• nnnnnnnn

Allt är en blandning av ledighet och pengar...

Om du skriver lite mer kan man hjälpa er mer personligt...

Om du VILL vara hemma 12 månader heltid, så kan du vara det och leva på sparade pengar, du behöver inte ta en enda FP-dag. Så när barnet fyller 1 år har ni 490 dagar kvar att ta ut!

Ett tips om man vill dela lika på dagarna, men vara hemma olika länge är att den ena jobbar 80% och är ledig måndag (eller fredag) och tar ut FP, lördag + söndag + måndag = får ut 3 FP-dagar varje vecka, men behöver bara söka 20% FL från jobbet. = får ut MER pengar än om man jobbar heltid.
    Den andre kan då vara hemma heltid och ta ut så få dagar som möjligt, eller max 4  FP-dagar/vecka för att undvika att ta ut dubbeldagar.

Så kan du tex vara hemma 12 månader och ta ut 3 dagar/vecka, samtidigt som din partner tar ut 3 dagar/vecka, så har du över 100 dagar kvar när barnet fyller 1 år och du kan därför jobba deltid eller ta extra ledigt runt jul eller sommaren.

Svar på tråden Hjälp förklara ang pappadagar!