• Anonym (---)

Besvikna bonusbarn

Anonym (arg...) skrev 2016-08-15 09:27:37 följande:
    Man kan väl säga att det beror lite på mig. 
    Jag har valt att gå ner från heltid till att jobba halvtid för att jag vill vara mycket med mina barn nu när dom är små så det resulterar ju i att jag inte drar in några pengar till hushållet i samma mån som tidigare.

Vi pratade med barnen innan sommaren att det inte kommer bli någon utomlandsresa
    Att du har valt att jobba halvtid är ju något som du och dina barn vinner på, men samtidigt förlorar din man både ekonomiskt och i tid med alla sina barn. Vore det inte bättre om mannen jobbade halvtid så att alla fyra barnen vinner på att ha en mer närvarande förälder?

Jag förstår att tonåringarna blir besvikna om de inte har fått åka på en endaste utflykt på hela sommaren. Att deras pappa dessutom jobbat hela sommaren utom två veckor gör ju saken ännu värre för då har de ju inte sett så mycket av honom heller.

Som sagt hade fler i familjen vunnit på att pappan jobbade halvtid istället för du.
  • Anonym (---)
    Miss Skywalker skrev 2016-08-15 10:51:07 följande:
    Så då var det din inkomst som betalade för deras nöjen tidigare. Har de ingen biomamma som kan betala? Varför tror dom att det är en rättighet med en bonusförälder som pröjsar och du ska dessutom välja bort egna barn för deras skull. Tacksamt verkligen. Varför curla andras barn?
    Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-16 12:40:17 följande:
    Feriearbete (sommarjobb) är ju inte samma sak som att arbeta som vikarie för en vanlig tjänst..
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:22:53 följande:

Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.

Och HUR vet du det?
    Jag VET inte. Men utifrån statistiken över att det är den med lägst inkomst i familjen som går ner i tid när barnen är små så gjorde jag en kvalificerad gissning om att ts inte tjänar såpass mycket mer än mannen så att hon har råd att stå för två utlandsresor per år till hela familjen.

Dessutom skriver ts att hon inte bidrar till hushållet så som hon brukar vilket jag tolkar som att hon inte bidrar till vardagskostnaderna.

Det skulle vara intressant om ts kunde tala om ifall hon på sin heltidstjänst drar in så mycket att hon ensam kan betala semestrar och nöjen för sex personer. Eller om hon med sin heltidstjänst drar in lagom mycket för att betala sina egna samt hälften av de gemensamma barnens kostnader (och därmed just nu lever delvis på sin man).
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-16 14:13:46 följande:
    Ja visst kan det vara så.
    och då är det ju något de valt att göra. Eller tänker du att TS hotat pappan till livet om han inte hjälper till med försörjningen?

Spelar knappast ngn roll att de äldre barnen är från ett annat förhållande - när familjesituationer ändras så ändras även ekonomin (ofta). Har pappan valt att vara den som drar in den större biten ekonomisk så är det hans val. Han kanske ser fördelen med att någon är hemma med de små barnen och att de kan minska förskoletiden. 
    Frågan är om det är ts eller mannen som gjort valet. Fast även om ts gjort valet så har ju mannen fortfarande accepterat hennes val, dvs han har också ansvar för situationen.

Jag ser också en fördel med att föräldrar går ner i tid för att spendera mer tid med sina barn, men i den här familjen finns det fyra barn och det är bara hälften av dem som får spendera mer tid med en förälder. Om mannen istället gått ner i tid medan ts jobbade heltid så skulle samtliga barn få mer tid med en förälder. Eller också skulle ts och mannen kunna jobba 75% var, ts jobbar heltid och mannen halvtid den veckan som stora barnen bor hos dem och tvärtom andra veckan.

Det jag hänger upp mig på är att ts barn vinner en massa på att hon jobbar halvtid, medan de stora barnen bara förlorar på det. I en familj tycker jag att alla ska känna sig som vinnare, inte bara hälften av individerna.
  • Anonym (---)
    ungbrunett skrev 2016-08-16 17:25:53 följande:
    Vad pratar du om? Diskussionen här verkar handla om att ts gör fel som väljer att gå ner i tid för att umgås med sina barn. Kan hon det så är ju det toppen. Rent krasst så har ts två barn att försörja till 50% + sig själv. Mannen har sig själv + fyra barn till 50% (då ts till hälften försörjer deras gemensamma barn, och till hälften försörjer sina två barn sedan tidigare). Oavsett hur du vrider och vänder på det så har mannen dubbelt så många barn att försörja. För mig handlar det inte om känslor, huruvida man älskar sina bonusbarn eller inte utan det handlar om den (må hända trista men) rent krassa försörjningsplikten. Det är, hur vi än vrider och vänder på det, inte ts ansvar att försörja barn som inte är hennes. Och som någon sa här uppe, gick bonusbarnens standard och föll på henne när hon gick ner i tid? Då har ju hon rent krasst betalat saker som inte är hennes att betala.  Låt säga att ts hade gått ner i tid och det inte hade funnits barn sedan tidigare med i bilden då. Hade hon fortfarande varit lika "hemsk"? Att tvinga ts att gå upp i tid för att hans barn ska få en högre levnadsstandard låter bisarrt.
    Om ts hade klarat av att försörja sig själv och hälften av de gemensamma barnen på son halvtidstjänst så hade det inte varit något problem. Men nu måste mannen gå in och betala en del av det hon borde betala, vilket går ut över hans äldre barn.

Dvs ts och de gemensamma barnen vinner. De äldre barnen förlorar.
  • Anonym (---)
    Ess skrev 2016-08-16 16:56:21 följande:
    Varför ska inte ts få umgås med sina barn bara för att han har barn sen innan?
    I så fall kan båda jobba halvtid, så kan ungarna glömma semestrar och onödiga prylar överhuvudtaget, så är problemet löst.
    Om ts hade klarat av att gå ner i tid utan att det gick ut över andra familjemedlemmar så vore det inget problem. Men när några familjemedlemmar får minskad tid med sin pappa och betydligt sämre ekonomiska förutsättningar för att pappan behöver försörja sin fru så tycker jag inte att det är okej längre.

Och om pappan ger två av sina barn stora fördelar på de andras bekostnad så förstår jag att de två andra gnäller.
  • Anonym (---)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-16 19:08:58 följande:
    När vi var föräldralediga med minstingen var mina stora barn 15,13 och 9. Vi förklarade bara att vi kommer att ha lite sämre ekonomi under 2 år för att lillebror inte ska behöva börja på dagis när han är 1. Det var inget surande över detta och de tyckte att vi gjorde rätt. Som ts hade jag inte känt någon som helst lust eller glädje i att bidra med någonting till dessa bortskämda ungar.
    Men dina stora barn fick förmodligen extra tid med dig när du var föräldraledig. De stora barnen i trådstarten får mindre tid med sin pappa och sämre ekonomi.

För övrigt har ts inga pengar att lägga på de stora barnen eftersom hon inte ens klarar av att betala för sig själv och hälften av de gemensamma så det är ingen risk att hon skulle behöva bidra till dem.
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-17 03:02:22 följande:
    Nu är ju inte situationen sådan som du lite förhastat antog.

Så - med tanke på att TS betalar för sig och sina barn och inte lever på mannen undrar jag vadd du har för tankar då?

Antar att det inte är når problem längre då eftersom det visade sig att det är pappans inkomst som inte klarar av att hålla barnen med semesterresor och aktiviteter?
    Samma tanke som från början, att om pappan är den som jobbar halvtid så får alla barn mer tid med en av sina föräldrar. Eller att pappan jobbar halvtid den veckan de stora barnen är där och ts jobbar halvtid den veckan som bara de gemensamma barnen är där. Det andra alternativet ger dessutom fördelen att de gemensamma barnen får större möjlighet till en nära relation med båda sina föräldrar.
  • Anonym (---)
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-16 19:42:51 följande:

Nu är jag här och har läst alla inläggen.. 

Jag lever INTE på min man utan jag betalar för min del och hör och hämna jag betalar MER för våra gemensamma barn än vad sambon gör

Med din halvtidslön? Om din halvtidslön är nästan lika stor som mannens heltidslön så borde ni verkligen vinna ekonomiskt på att pappan är den som går ner i tid.
  • Anonym (---)
    ungbrunett skrev 2016-08-16 20:31:00 följande:
    Är det skillnad om frun i fråga är mamma till samtliga barn eller enbart till vissa?

Det är allt annat än ovanligt att en vuxen i familjen helt eller delvis försörjer den andre.

Ska biologiska helsyskon bli arga på en av sina föräldrar för att den jobbar halvtid och inte drar in lika mycket som om hen jobbade heltid? Eller är det bara för att alla i ts fall inte har ett släktband?
    Ja det är skillnad om den föräldern som går ner i tid är förälder till alla barnen får då får alla barnen mer tid med en förälder.
  • Anonym (---)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-17 06:50:32 följande:
    Fast det är inte ts sak att försörja dom stora barnen dom har redan två föräldrar!. Varför ska de stora barnen ha tre vuxna som försörjer dom? Vilken tredje vuxen ska försörja dom små? Hur ska pappan som har försörjningsansvaret över dom stora barnen i familjen gå ner i arbetstid om han redan nu har det på gränsen vad gäller ekonomin för att försörja sina barn? Varför skall ts slita å jobba för att andras barn skall åka utomlands? Det är ju sjukt!
    Jag har aldrig sagt att ts ska betala något för de större barnen! Det är något som du har hittat på själv. Jag har heller inte skrivit något om att de borde göra någon resa, bara att jag förstår att de större barnen är besvikna. I min värld är det nämligen okej att känna känslor.

Om pappan går ner i tid kanska han inte har råd att betala för sig själv eller betala hälften av de gemensamma barnen. Då får väl ts gå in och täcka upp, precis som flera redan har argumenterat om att så gör man minsann i kärnfamiljer.
  • Anonym (---)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-17 07:32:03 följande:
    Fast jag förstår ändå inte varför pappan ska gå ner till halvtid å ts upp till full tid? Det bästa är väl isf att båda jobbar halvtid å hjälps åt m de små. Bara för pappan har barn sen innan kan han ju inte ta mindre lass med hushåll eller d små barnen å går han ner på halvtid får han ju ta större lass m hushållet hemma. Inte gå på lekland dagarna i ända. Tror du allvarligt d fungerar så? Å på vilket sätt försummar han d stora barnen å inte är m dom lika mkt längre pga ts som du verkar påstå? Då borde alla föräldrar gå ner på halvtid?
    Var har jag skrivit att de ska gå på lekland hela dagarna? De flesta föräldrar som går ner i tid går väl knappast på lekland, eller tror du att det är vad ts ägnar sig åt?

Jag har ju föreslagit att båda kunde gå ner på 75%. Då hinner pappan på sina veckor både hämta de små barnen strax efter lunch och umgås med dem i lugn och ro ett par timmar och sedan även ha tid att äta mellanmål med tonåringarna och lyssna på hur deras dag i skolan varit.
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-17 09:45:46 följande:
    Du ändrat alltså åsikt? Du skrev ju att det inte var några problem om hon kunde betala sin del. Vilket hon alltså kan.

Men nu räcker inte det längre?

Du får inte välja själv hur du vill lägga upp din tid när du går ner i tjänst på alla arbetsplatser. Man har rätt att gå ner i tid men att säga att man ska ta ut det enbart vv funkar inte om det inte passar arbetet.
    Jag har inte ändrat åsikt, jag har från början sagt att jag förstår de större barnens besvikelse över att de vuxna tagit ett beslut som småsyskonen vinner på medan storasyskonen förlorar. Tycker du att det är schysst att ge vissa familjemedlemmar stora fördelar på de andra familjemedlemmarnas bekostnad, är det så jag ska tolka dig?
Svar på tråden Besvikna bonusbarn