• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Leah1

Tycker de verkar ha vanliga tankar såsom tonåringar kan ha. Med det sagt menar jag inte att de har rätt.

• Anonym (-)

Lite ansvarslöst är det ju. Men det är inget hans barn sedan innan ska ta med dig. Det ska hen ta med sin pappa.

• Anonym (!)

Inget konstigt att dom tänker så om dom är van med att ni gör nått .
    Hur kommer det sig att ni inte har råd ens med en utflykt om ni brukar ha råd med både resa o Stockholm ?
    Pratade ni med dom om detta innan sommaren ?

• Anonym (-)

Egentligen borde ju pappan ha tagit med sig sina äldre (antar att era gemensamma är små?), på en semester för bara de tre.

• fjanten

Jag tycker väl att ungarna får ta sin besvikelse med sin pappa. Sedan är det ingen mänsklig rättighet att resa varje sommar. Föräldraledighet, och annat, kan göra ekonomin försämrad en period och då tycker inte jag att semestrar bör vara högt prioriterade. Däremot hade det kanske varit på plats att förklara för barnen, innan sommaren, att pappa kommer jobba mycket denna sommar och att ni kommer roa er på hemmaplan.

Tonåringar tänker heller inte alltid längre än näsan räcker. I stundens besvikelse är det lätt att säga korkade saker - det gjorde jag med som tonåring.

• Anonym (Suck)

Barn måste lära sig att håller inte ekonomin så gör den inte. Som vuxen kan man inte trolla med pengar och man kan inte ruinera sig bara för att de ska få lyxen att åka på utlandssemestrar. 

Dessutom, går man på högstadiet är man gammal nog att ta sommarjobb om man nu vill unna sig något extra. 

• Anonym (hens)

Lite ot men varför envisas man med att skriva hen för att sen skriva han? Ser detta allt för ofta .
    Nåväl ts du får göra klart för honom att han får rätta mun efter matsäcken.

• Anonym (!)
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-15 08:33:18 följande:

Barn måste lära sig att håller inte ekonomin så gör den inte. Som vuxen kan man inte trolla med pengar och man kan inte ruinera sig bara för att de ska få lyxen att åka på utlandssemestrar. 

Dessutom, går man på högstadiet är man gammal nog att ta sommarjobb om man nu vill unna sig något extra. 

Hur lätt är det att få ett sommarjobb om man går i högstadiet tror du ?
    Om dom skulle ha det , skulle barnen betala en resa då för familjen menar du ?
  • fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 08:35:19 följande:

Hur lätt är det att få ett sommarjobb om man går i högstadiet tror du ?

Om dom skulle ha det , skulle barnen betala en resa då för familjen menar du ?

Jag är 21 och hade sommarjobb på högstadiet. Många kommuner fixar med feriearbeten till ungar. Nej, ungen behöver inte bjuda familjen på utlandssemester, men har kanske råd att åka med kompisarna till vattenlandet eller så.
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 08:47:16 följande:
    Jag är 21 och hade sommarjobb på högstadiet. Många kommuner fixar med feriearbeten till ungar. Nej, ungen behöver inte bjuda familjen på utlandssemester, men har kanske råd att åka med kompisarna till vattenlandet eller så.
    Här finns inga jobb för dom i den åldern , kommun har men många sökande o dessutom kräver dom att man hyr bostad av kommunen för att barnen ska få jobba . Ungdomsgården har oxå sommarjobb men då är betalningen en resa med ungdomsgården i sep över en helg .
Svar på tråden Besvikna bonusbarn