• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (Lina)
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:10:35 följande:

Om ts hade klarat av att gå ner i tid utan att det gick ut över andra familjemedlemmar så vore det inget problem. Men när några familjemedlemmar får minskad tid med sin pappa och betydligt sämre ekonomiska förutsättningar för att pappan behöver försörja sin fru så tycker jag inte att det är okej längre.

Och om pappan ger två av sina barn stora fördelar på de andras bekostnad så förstår jag att de två andra gnäller.

Fast om de äldre barnen inte behövt börja på dagis förrän d är två varför ska hans yngre barn då behöva det? Varför ska hans yngre ha det sämre? Skaffar man fler barn så kostar det mer pengar oavsett bonus eller kärnfamilj. Hur svårt kan det vara? Att resa är få förunnat å inget man måste. Å en tonåring vill väl helst vara m sina kompisar. Nu vet jag inte ålder men även sommarjobba brukar de flesta äldre tonåringar göra m.
  • Anonym (Didi)

[quote=76888479][quote-nick]Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:14:09 följande:[/quote-nick]Men dina stora barn fick förmodligen extra tid med dig när du var föräldraledig. De stora barnen i trådstarten får mindre tid med sin pappa och sämre ekonomi.

För övrigt har ts inga pengar att lägga på de stora barnen eftersom hon inte ens klarar av att betala för sig själv och hälften av de gemensamma så det är ingen risk att hon skulle behöva bidra till dem.[/quot

Fast det är ju inte utebliven tid med pappa som barnen gnäller över, utan utebliven semesterresa.

• Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 18:59:37 följande:
    Om ts hade klarat av att försörja sig själv och hälften av de gemensamma barnen på son halvtidstjänst så hade det inte varit något problem. Men nu måste mannen gå in och betala en del av det hon borde betala, vilket går ut över hans äldre barn.

Dvs ts och de gemensamma barnen vinner. De äldre barnen förlorar.
    Jag jobbar deltid och har inga problem att stå för min del av utgifterna. Man får ju också tänka på att inget ska delas mitt av eftersom hans barn säkert har egna rum och de äter osv när de är hos pappan.

Inga barn "vinner", de storas mamma valde kanske också att jobba deltid när de var små. Annars var det deras föräldrars val att låta bli, vilket varken ts eller hennes barn ska drabbas av.
  • Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:10:35 följande:
    Om ts hade klarat av att gå ner i tid utan att det gick ut över andra familjemedlemmar så vore det inget problem. Men när några familjemedlemmar får minskad tid med sin pappa och betydligt sämre ekonomiska förutsättningar för att pappan behöver försörja sin fru så tycker jag inte att det är okej längre.

Och om pappan ger två av sina barn stora fördelar på de andras bekostnad så förstår jag att de två andra gnäller.
    Vad jag förstår det som så betalar hon sin del av de löpande utgifterna. Däremot så har hon kanske varit snäll och hjälpt till att betala för hans barn tidigare, därav deras sänkning av standarden nu när hon prioriterar sig själv och sina barn istället.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:14:09 följande:

Men dina stora barn fick förmodligen extra tid med dig när du var föräldraledig. De stora barnen i trådstarten får mindre tid med sin pappa och sämre ekonomi.

För övrigt har ts inga pengar att lägga på de stora barnen eftersom hon inte ens klarar av att betala för sig själv och hälften av de gemensamma så det är ingen risk att hon skulle behöva bidra till dem.

fast om de stora barnen inte behövt gå långa dagar på dagis när d är små varför ska de små behöva det då? Har du tänkt på att barnens pappa kanske inte vill ha sina barn långa dagar på dagis? Det är väl ett gemensamt beslut oavsett om man är en kärn el bonusfamilj. Men oj så synd om d äldre barnen som inte får åka utomlands. Å hur kan det vara ts fel??? Pappan har väl medverkat till fler barn å vill ha fler barn å prioriterar det före resor å yta. Å vad då större barnen får mindre tid, återigen hur kan det vara ts fel? Då ska ju Ingen skaffa fler barn än 1!!!!!
  • Ess
    Anonym (Native) skrev 2016-08-16 17:13:20 följande:
    Klart dom ska. 
    Det kallas solidaritet, något man brukar ha med varandra i en familj.
    Stackars det barn som inte får lära sig det.

Ts, 
    Finns det inte pengar så gör det inte det, även barn måste lära sig rätta mun efter matsäck, annars gör man dom en stor otjänst när dom blir vuxna och ska sköta sin egen ekonomi.
    Samtidigt kan man ha förståelse för att dom är besvikna och låta dom få utlopp för det, dom är ju fortfarande bara barn och ledsen och besviken får man vara.
    Men det betyder inte att man får som man vill.
    Vi är flera som inte ser särkullarna som en del av vår familj. Därav så har man heller inget ansvar för dem, varken praktiskt eller ekonomiskt, för det åligger deras föräldrar till 100%.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:14:09 följande:

Men dina stora barn fick förmodligen extra tid med dig när du var föräldraledig. De stora barnen i trådstarten får mindre tid med sin pappa och sämre ekonomi.

För övrigt har ts inga pengar att lägga på de stora barnen eftersom hon inte ens klarar av att betala för sig själv och hälften av de gemensamma så det är ingen risk att hon skulle behöva bidra till dem.

Ts ska väl inte behöva lägga pengar på de stora barnen! Dom har redan en mamma och en pappa som skall stå för deras försörjning!!!! Varför ska dom ha TRE vuxna som försörjer dom?
  • Anonym (Halebop)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-16 17:35:04 följande:

Barn mår inte dåligt av att inte resa. Det har gått troll i det här förbannade resandet. Det ska hela tiden serveras aktiviteter och upplevelser, för barn vet inte längre vad de ska göra annars.

Mina föräldrar arbetade heltid. Vi hyrde stuga en vecka per sommar. När de hade semester minns jag att jag gillade att de var mer glada och avslappnade och att det ofta blev lite extra god mat. Ibland fick jag hjälpa pappa att grilla korv på vår pyttelilla grill på vår pyttelilla balkong.

Jag var ensam hemma från 10 års ålder men jag älskade sommarloven! Jag läste, skrev brev, var med kompisar och njöt av att vara ledig.

Det är en tragisk utveckling att vi kräver så jäkla mycket av våra liv att vi inte längre kan uppskatta det lilla i tillvaron...

Det är verkligen inte för mycket begärt att kunna åka på ett vattenland EN dag på hela året.

Det är inga orimliga önskemål barnen hade. Endera lever TS på konkursens rand eller så är hon en elak styvmor.
  • Anonym (Halebop)
    Ess skrev 2016-08-16 19:32:18 följande:
    Vi är flera som inte ser särkullarna som en del av vår familj. Därav så har man heller inget ansvar för dem, varken praktiskt eller ekonomiskt, för det åligger deras föräldrar till 100%.
    Det är jättetragiskt. Lika tragiskt att detta kommer ge spår hela livet. Lita inte på att barnen finns där den dag du behöver dem. Du är inte frisk och stark hela livet. 
  • Anonym (arg...)

Nu är jag här och har läst alla inläggen.. 

Jag lever INTE på min man utan jag betalar för min del och hör och hämna jag betalar MER för våra gemensamma barn än vad sambon gör

Svar på tråden Besvikna bonusbarn