• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Påven Johanna

Självklart har barn och ungdomar rätt att bli besvikna. Däremot är det förstås bra om man har en relation som medger att man kan tala om förväntningar, både de som infrias och de som inte infrias. 

Att ett större barn önskar att syskon inte skaffats är i mina ögon inget konstigt (och det betyder väldigt sällan att de inte tycker om de syskon som trots allt kommit till världen till skillnad mot hur det brukar se ut på den front som nämns i min nästa mening). Särskilt inte med tanke på hur vanligt det är med styvmödrar som önskar att barnen sedan tidigare förhållanden inte fanns. I båda lägren bör dock, tycker jag, gälla att man förmår beskriva sina känslor i andra ordalag. Den som inte kan det får öva.

Hur kommer det sig att ekonomin inte haft utrymme ens för besök på vattenland, ts? 

• Anonym (Vårdare lss)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 10:49:45 följande:

Jag skrev inte att det var för 13-14 åringar. Alla kommuner har olika bestämmelser kring vilken ålder de har sin feriearbetare på. I min kommun är det 15-16 åringar tror jag. Hur exakt de satt ihop arbetsscheman vet jag inte för jag jobbade aldrig på äldreboende när jag hade feriearbete för min kommun, men hade många vänner som var på äldreboende och jobbade. Hur det fördelade upp arbetsuppgifter, vad exakt deras arbetsuppgifter bestod av osv. vet jag faktiskt inte. Men de jobbade ju bevisligen på ett äldreboende  när de var under 18 år. Så därav kan du alltså visst jobba på äldreboende under 18 år, det har vart min enda poäng. Aldrig sagt att 13-åringar jobbar där på ett vanligt heltidsschema. 

Men när var detta som dina vänner jobbade inom vården när de var under 18 år? I min generation, 70-talistgenerationen, så var det vanligt att jobba inom vården från 16 års ålder. Men idag är det nog få kommuner som tar in någon under 18. Jobbar själv inom vårdsektorn och har aldrig sett någon som inte gått ut gymnasiet som vikarier. Bara praktikanter som går vårdutbildning ( men som då inte jobbar/är anställda).
  • Anonym (---)
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-15 09:27:37 följande:
    Man kan väl säga att det beror lite på mig. 
    Jag har valt att gå ner från heltid till att jobba halvtid för att jag vill vara mycket med mina barn nu när dom är små så det resulterar ju i att jag inte drar in några pengar till hushållet i samma mån som tidigare.

Vi pratade med barnen innan sommaren att det inte kommer bli någon utomlandsresa
    Att du har valt att jobba halvtid är ju något som du och dina barn vinner på, men samtidigt förlorar din man både ekonomiskt och i tid med alla sina barn. Vore det inte bättre om mannen jobbade halvtid så att alla fyra barnen vinner på att ha en mer närvarande förälder?

Jag förstår att tonåringarna blir besvikna om de inte har fått åka på en endaste utflykt på hela sommaren. Att deras pappa dessutom jobbat hela sommaren utom två veckor gör ju saken ännu värre för då har de ju inte sett så mycket av honom heller.

Som sagt hade fler i familjen vunnit på att pappan jobbade halvtid istället för du.
  • Anonym (---)
    Miss Skywalker skrev 2016-08-15 10:51:07 följande:
    Så då var det din inkomst som betalade för deras nöjen tidigare. Har de ingen biomamma som kan betala? Varför tror dom att det är en rättighet med en bonusförälder som pröjsar och du ska dessutom välja bort egna barn för deras skull. Tacksamt verkligen. Varför curla andras barn?
    Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.
  • Brumma
    Anonym (Vårdare lss) skrev 2016-08-16 12:11:56 följande:

Men när var detta som dina vänner jobbade inom vården när de var under 18 år? I min generation, 70-talistgenerationen, så var det vanligt att jobba inom vården från 16 års ålder. Men idag är det nog få kommuner som tar in någon under 18. Jobbar själv inom vårdsektorn och har aldrig sett någon som inte gått ut gymnasiet som vikarier. Bara praktikanter som går vårdutbildning ( men som då inte jobbar/är anställda).

Feriearbete (sommarjobb) är ju inte samma sak som att arbeta som vikarie för en vanlig tjänst..
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:22:53 följande:

Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.

Och HUR vet du det?
  • Anonym (Hopp)

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

De äldre barnen ska inte behöva bli lidande för att det kommer nya ungar!

• Anonym (Hopp)

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

• fjanten
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 12:43:23 följande:

Du har nog missuppfattat vad lidande är. Att inte få åka på semester och utflykter en sommar (med pappans sida, mammans sida vet vi inget om) klassas inte som lidande. Det är faktiskt så i alla familjer att ekonomin går upp och ner, och då får man prioritera efter det. Så länge ungarna är hela, rena och utfodrade så får de stå ut ett tag med att ekonomin blir sämre. Tänker man sådär kan man ju aldrig skaffa barn annars, för tänk om en (eller båda) föräldrarna får sparken, blir sjukskrivna eller något annat som gör att barnen "blir lidande".
  • Anonym (...)

Hahaha gäller samma sak mina föräldrar som inte har barn sedan tidigare? När dom valde att skaffa min syster fick inte vi heller resa utomlands eller på skidsemester lika ofta som tidigare för mamma valde att gå ner i tid istället.

Eller de är bara styvmammor/pappor som inte får välja själva vad de ska göra av sin tid/pengar?
  • Anonym (Elsa)

Pappan i familjen har valt att skaffa 4 barn, ts har valt att skaffa 2 barn. Alltså får pappan hosta upp pengar till 4 barn och ts till 2. Så hur mycket eller lite hon jobbar har väl inte med saken att göra
Svar på tråden Besvikna bonusbarn