Inlägg från: Anonym (Oj!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj!)

Styvbarn

Din sambo ska INTE ge efter! Ungen är tolv år för katten! Hon kommer över det. Hon spelar på pappans, troligtvis, dåliga samvete här. Så låt henne sura några veckor. Inget blir bättre om ni svansar efter henne. Hon kommer fortsätta spela ut honom så här så länge hon får som hon vill. Så småningom kommer poletten trillar ner och hon lugnar ner sig. Men låt er inte utpressas för guds skull!

• Anonym (Oj!)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:11:28 följande:
    Så känner vi också! Dock svårt när mamman motarbetar å tycker att min sambo inte lyssnar på dottern. Hon får medhåll att hennes beteende är rätt av mamman.
    Då får ni förklara för flickan att mammas ord inte gäller i ert hem. Här gäller era regler. Mamman använder barnet som slagträ och det är vidrigt, men inget ni kan göra nåt åt. Börjar ni ge efter så får ni ett helvete i fortsättningen. Framförallt med den mamman.
  • Anonym (Oj!)

Det är ju så att hemma hos mamman så kanske hon får spotta på golvet men inte hos er. Hemma hos mamma kanske hon inte får gå ut efter kl 18.00 men det får hon hos er. Hos mamma får hon inte hoppa i sofforna, men hos er får hon osv osv osv.

Det är som med alla människor - de regler som man har hemma gäller kanske inte hos andra människor.  Nu har hon sin pappa där. Han sätter sina egna regler tillsammans med dig. Och det får flickan finna sig i. Och mamman också. Vilken märklig mamma som försvårar livet för sin dotter.

• Anonym (Oj!)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:59:00 följande:
    Det började i våras...sedan var det bra under sommaren å nu har det börjat igen. Mina barn har rummet intill å är 6 och 10 år. Hennes yngre syster är 8 år. Vi har pratat å pratat med henne å jag får då känslan av att hon inte vill att jag å hennes pappa ska sova i samma säng.
    Det där sista du skriver låter väldigt logiskt. Hon är stor nog att veta vad som händer mellan man och kvinna. Dessutom gillar hon säkert inte att du tagit pappa ifrån henne. Men jag hade inte gått på det. Faktiskt. Hon ska somna själv i det rum hon delar med systern. Däremot om hon har mardrömmar så kan hon få komma tassande om hon vill. Men hon ska banne mig inte diktera hur ni sover! Jag har haft tolvåringar och vet hur manipulerande de kan vara.
  • Anonym (Oj!)
    Brumma skrev 2016-08-15 18:48:32 följande:
    Nej.
    Men en tolvåring blir inte tvingad att åka hem till en förälder om barnet väljer att inte åka dit. Speciellt inte om mamman ståt bakom och eldar på..
    Så - barnet vägrar komma om pappan inte sover i rummet, detr inte att förlora vårdnaden men kontentan blir att barnet inte kommer.
    Eller hur tänkte du?
    Jag tror situationen kommer ordna upp sig. Flickan har en idé i skallen som mamma gärna eldar på. Bonusmamma och pappa får ta ett snack med henne. Det kanske inte funkar direkt, men så ett frö till tanke kan man göra.
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 07:32:51 följande:
    H: Det tråkiga är att hon drar med sig systern som bara är 8 år. Så att hon inte heller vill komma. Mamman är ensam och ibland tror jag att de har dåligt samvete när de är hos oss.
    Det där är nog vanligt. Mamma alldeles ensam. Visst kan man vara lite låg om ungarna försvinner en hel helg, men som mamma måste man uppmuntra och säga att "jag kommer ha det jätteskönt, läsa, umgås med vänner" osv osv. Ända tills min dotter flyttade hemifrån så var hon orolig att jag skulle känna mig ensam om hon gick ut med vänner etc. Det tog åratal för mig att uppmuntra henne att det var helt okey. Så där har en mamma (och pappa också för den delen) massor av ansvar att hela tiden uppmuntra att det är ok om barnen ger sig ut på vift.
Svar på tråden Styvbarn