• sarafamilj

Styvbarn

Har pappan pratat med flickan i lugn och ro och frågat varför hon vill att han sover hos henne? Sover mamman i samma rum när flickan är hos henne?

• sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 21:33:32 följande:

De har pratar flera gånger om detta med sömnen. Flickan går att resonera med när hon är här. Båda barnen trivs bra här...verkar det som. När de är hos mamman berättar de en helt annan historia...hos mamma sover de i hennes säng.

Men säger hon varför hon vill? Om de är vana vid att sova i mammans säng och finner trygghet på det viset verkar det kanske handla mer om det än avundsjuka? Särskilt i och med att det gick bra en period emellan tänker jag. Hon är i en känslig ålder och det är inte jätteovanligt att man kan må dåligt då. Kanske är det så enkelt, att hon i perioder behöver den tryggheten. 

Förstår förstås att det inte känns okey att bli styrd av mamman. Kan ni resonera vidare med flickan och försöka bortse från vad mamman säger? Men kanske gå med på att pappan sover hos henne i perioder då hon behöver det? Snart nog sparkar hon väl bakut bara av förslaget att se en film tillsammans. ;) 
  • sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 06:42:13 följande:

När min sambo pratar med sin flicka här är det inga problem. När hon kommer till mamman drar hon en helt annan historia varpå mamman ringer och säger att min sambo måste sova på madrass. För mig spelar det ingen roll var han sover men han själv tycker inte det känns ok att sova på madrass. Han tycker han har ställt upp och försökt men inget duger.

Skulle det kunna vara så att flickan är mer trygg i att berätta om sina känslor för mamman? Att det hon säger där stämmer? Om det är så att hon vill vara mer "stor och duktig" inför er och säga att hon klarar av det fast hon egentligen inte vill det? 
  • sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 20:04:45 följande:

Sara: Det är ju det som är så svårt att veta. Mamman hävdar att hon inte vågar vara öppen med oss. Idag var i alla fall lilla flickan här efter skolan, blev hämtad av mamman när hon slutade jobbet. Stora flickan fortfarande sur. Suck...

Vad jobbigt för er. :( 

Skulle jag varit pappan skulle jag försökt förklara för henne att det är helt okey att känna som man gör och att ni inte blir ledsna, arga eller besvikna oavsett var hon vill bo eller hur hon vill sova. Men det hänger förstås på att det är sant, att han kan ta emot hennes tankar och känslor med full respekt. 
Svar på tråden Styvbarn