• corona

Nipt, kub, Fvp vad välja?

Främst ni 35+... Jag är 36 år och har precis plussat. Denna graviditet är oerhört efterlängtad, efter två jobbiga missfall, och har därefter fått kämpa för att bli gravid igen. Är väldigt tidigt än så länge, men funderar ändå ang kub, nipt, fvp osv...

• Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?
  • Seven Costanza
    JA77 skrev 2016-08-16 20:12:14 följande:

Det har ju samma risk som fvp, men kan göras innan. (tillägg)

Ja precis, jag bara undrade varför det inte fanns med bland förslagen.
  • Seven Costanza
    corona skrev 2016-08-16 20:20:17 följande:

Jag får inte göra det utan anledning, enligt min barnmorska.

Men fvp skulle du få göra "utan anledning"? Det är ju samma risk och anledningen till att göra endera av dem är väl din ålder. Många väljer ju mkp därför att man kan göra det tidigare än fvp, så OM det skulle vara något fel på fostret har man mer tid att bestämma sig, och OM man ska göra abort vill man ju undvika att behöva föda ut fostret. Risken för missfall är ju liten vid både mkp och fvp, så det man måste bestämma sig för är ju ifall man kommer göra abort om det är något fel - om man känner med sig att man inte kommer klara av en abort finns det ju ingen anledning att göra någon provtagning alls.
  • mixXi
    corona skrev 2016-08-16 17:43:37 följande:

Kub och fvp erbjuder de, men nipt kostar ju en hel del. Tror inte det finns något landsting som erbjuder nipt kostnadsfritt i dagsläget tyvärr.

KI erbjuder gratis till de som har sämre än 1/200 på KUB. Inte koll på om andra landsting har följt efter. Kommer nog om inte alltför lång tid.
  • corona
    Seven Costanza skrev 2016-08-16 20:45:14 följande:

Men fvp skulle du få göra "utan anledning"? Det är ju samma risk och anledningen till att göra endera av dem är väl din ålder. Många väljer ju mkp därför att man kan göra det tidigare än fvp, så OM det skulle vara något fel på fostret har man mer tid att bestämma sig, och OM man ska göra abort vill man ju undvika att behöva föda ut fostret. Risken för missfall är ju liten vid både mkp och fvp, så det man måste bestämma sig för är ju ifall man kommer göra abort om det är något fel - om man känner med sig att man inte kommer klara av en abort finns det ju ingen anledning att göra någon provtagning alls.

Ja, fvp kan jag välja. Men mkp måste finnas någon bakgrund till tydligen. Kanske handlar om kostnad? Så är det här i alla fall. Ville hellre göra mkp eftersom det går att göra tidigare, men det var inget alternativ, utan det var fvp som gällde.
  • corona
    mixXi skrev 2016-08-16 21:07:27 följande:

KI erbjuder gratis till de som har sämre än 1/200 på KUB. Inte koll på om andra landsting har följt efter. Kommer nog om inte alltför lång tid.

Ok det visste jag inte! Låter ju väldigt bra! Får hoppas att andra landsting tar efter, även om det är för sent för min del.
  • corona

Har nog mer eller mindre bestämt mig för att det blir kub, trots allt. Jag är alldeles för rädd om den här graviditeten för att riskera missfall pga fvp. Och nipt är inte ekonomiskt möjligt för oss.

• ika_109
    corona skrev 2016-08-16 17:43:37 följande:
    Kub och fvp erbjuder de, men nipt kostar ju en hel del. Tror inte det finns något landsting som erbjuder nipt kostnadsfritt i dagsläget tyvärr.
    Jag vet att i Linköping så blir man erbjuden NIPT (kostnadsfritt) om man har under 300 i KUB, tror att fler landsting är på väg dit.
  • Jill 79

Jag var 36 när jag blev gravid med sista. Också efter två missfall. Men jag valde att avstå kub och liknande. Just för att det bara är ett sannolikt resultat. Jag förstår ju vitsen om man får dåligt resultat att man då kan gå vidare med fvp osv. Men jag skulle aldrig lita helt på testen ändå och vet folk som fått missfall av fvp, så skulle aldrig våga göra det.

• mixXi
    Jill 79 skrev 2016-09-07 21:05:42 följande:

Jag var 36 när jag blev gravid med sista. Också efter två missfall. Men jag valde att avstå kub och liknande. Just för att det bara är ett sannolikt resultat. Jag förstår ju vitsen om man får dåligt resultat att man då kan gå vidare med fvp osv. Men jag skulle aldrig lita helt på testen ändå och vet folk som fått missfall av fvp, så skulle aldrig våga göra det.

Därför man gör NIPT, om ens landsting erbjuder eller om man har råd att bekosta det själv.
  • 3hjärtan

Jag har gjort kub med dålig resultat. Blev då erbjuden nipt. Hoppas på svar av början av nästa vecka. Livrädd.

Var mitt blodprov som hade dragit ned siffrorna

Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?