• prinsessan15

BF April 2017, syskon

Hej!
    Tänkte att det kunde vara kul att samla dem som väntar syskon i April 2017. För mig skulle det vara skönt att prata med andra som är i samma sits och hur det är att vara gravid igen.
    Jag har en son född -15 och väntar nu nr 2 som är beräknad till den 20/4. Känner förväntan men mest oro då det är svårt för mig att se hur det kommer bli med en till liten krabat!

• Svar på tråden BF April 2017, syskon
  • Trillian80

Vad bra vi har det i Sverige, att man får gå hem när man har farliga jobb, det är faktiskt helt fantastiskt :) 

Jag får också ont mellan benen av foglossningen om jag har suttit på något särskilt sätt, oftast när jag suttit med korslagda ben en längre tid. Har inte använt foglossningsbältet på evigheter då jag har begränsat mig i hur mycket jag rör på mig, det är ju inte för evigt liksom...

Jag följer översta kurvan alldeles perfekt och låg precis under den även mina andra två graviditeter. Mina barn vägde ca 3,4 och 3,6 kg när de kom ut. Trött som jag är såg jag ju nu att du undrade över om någon fött små och sedan stora barn... Haha.. Har varit förkyld en vecka med minimal sömn så är väl sådär klar i huvudet. Men det jag försöker säga är väl att bebisen inte behöver bli monsterstor även fast magen är stor :)

• lillami79

Jag har oxå mer ont mellan benen men får även ont nertill på magen så jag har börjat med gördel som BM tipsade om. Blir lite bättre i alf. Dock har händerna börjat svullna rejält o stickningarna har blivit värre... suck.

Hade oxå lite bebis först (ca 2800g) o fick sen en 3500 g trots 10 dagar för tidigt.. lite chock! Min mage har kommit tidigare för varje barn men är nog inte så väldigt mkt större i slutänden. Följer kurvan. Tror inte det blir ett stort barn hur eller hur.

Funderar på att kolla kön vid UL om två veckor. Bara för mig själv i så fall. Pappan finns inte med så väldigt mkt i bilden.

Går ner på 50% jobb om en vecka. Ska bli skönt. Redan trappat ner lite men har full grav-penning om jag vill om en vecka så det känns tryggt. Ska dock försöka jobba 50% om jag orkar så man håller igång lite.

• Trillian80

Jag var hos barnmorskan i fredags och då hade min mage inte växt de senaste tre veckorna, så nu ligger jag på mittenkurvan istället för översta. Magen har sjunkit ner och det trycker på ordentligt när bebisen är vaken, det är som att den vill trycka sig ut.. På fredag är det fyra veckor kvar till bf... Någon som varit med om liknande, att magen stannade av/bebisen vill trycka sig ut...? Bm konstaterade att bebisen låg väldigt långt ner i bäckenet i fredags....

• lillami79

Borde ju inte va nån fara om du ligger inom kurvan o BM inte är oroad. Är säkert olika hur mkt magen växer under olika delar av grav.

Själv fick jag en mindre chock förra veckan på UL då bebis visade sig vara en pojke... jag som var helt övertygad att det var en flicka därinne. Panik!!! Har perfekta flicknamnet men hittar inget jättebra pojknamn... Hjälp!!!

Fått handskar o skenor för händerna. Svullna o domnar o har ingen kraft i dem. Ont i ryggen. Jäkligt tufft just nu. Kommer inte klara 7 veckor till. Några veckor till så lär jag va sängliggande tyvärr. Jobbar 50% än så länge.

Hur mår ni? Jobbar?

• Trillian80

Hur kommer det sig att du fått göra ett extra ultraljud? Min barnmorska är bra på att skrämma upp mig, jag hade visst GBS i ett urinprov och behöver ta penicillin under förlossningen men hon gick inte in på vad det var för något så då googlar man ju... :p

Kan du inte bli helt sjukskriven om du mår så dåligt? Jag går på ledigt från måndag men kommer behöva vara tillgänlig i telefon/mail tills alla bokslut mm är reviderade på stället jag jobbar på mest.. Mår hyfsat ok men det är rejält obekvämt med fyra veckor kvar och jag sover knappt nåt... Zzz..

• lillami79

Moderkakan låg långt ner vid UL i v20 o då kollar dem det igen i v32. Som tur var hade den flyttat sig uppåt så jag slipper kejsarsnitt.

Jag kan sluta jobba nu om jag vill men jag vill gärna komma iväg några timmar så tiden går lite fortare. Klarar ju inte att promenera eller träna så det känns bra att röra sig nånting på dan i alf. Har oxå en del kvar att lägga över på mina vikarier. Hoppas på att bebis kommer några veckor tidigare som förra barnet.

Är det nån urinvägsinfektion då eller lite bakterier i urinen då eftersom du får penicillin? Mitt blodtryck är högt så de håller koll på det o urinen för havandeskapsförgiftning. Är på koll varje vecka nu

• Trillian80

Ja, jag har ju ett eget företag också som jag kan jobba med när jag orkar, det är väldigt skönt.

GBS är en streptokockinfektion, även fast jag inte hade något i förra urinprovet ges visst penicillin för säkerhets skull under förlossningen då det kan bli allvarligt för bebisen att bli smittad. Better safe than sorry förmodar jag :)

• Liiiina

Några som packar BB-väskan och vill dela med sig av de isf

Mitt första barn packade ja den mellan värkarna innan vi åkte och det är något ja inte önskar göra den här gången.

Ja vill att den ska va helt perfekt och inte en enda sak som saknas

• Trillian80

Jag har packat babyoverall (vindtät), två byxor strl 50 med fot, två bodies strl 50, en pyjamas strl 50, babyfilt, mössa. Till mig har jag packat pyjamas, en uppsättning underkläder, en varm tröja, en amningströja, ett par mjukisbyxor, en bok, necessär med schampo, tvål, balsam (finns väl där men vill ha mina egna grejer), läppbalsam, hårsnodd, bröstvårtskräm, hudkräm (liten tub). Ska packa ner tandborste, tandkräm och borste det sista. Och mobilladdare, mobil, plånbok och mitt blodgrupperingspapper. Toalettpapper har jag också lagt ner, vill ju ha det mjukaste efteråt :) Hoppas jag kommer ihåg att stoppa ner lite mellanmål med, har varit så hungrig nattetid de andra gångerna.

Svar på tråden BF April 2017, syskon