• Äldre 16 Aug 08:28
    1859 visningar
    17 svar
    17
    1859

    Efternamn

    Hej!

    Jag har lite funderingar kring efternamn på mig och mina barn. Mina två äldsta har mitt efternamn som mellannamn och sin pappas som huvudefternamn, jag ska nu gifta mig med min sambo som jag också har ett tredje barn med och vet inte hur jag ska göra med mitt efternamn. Han vill gärna att jag ska ta bara hans efternamn medan jag för de äldre barnens skull funderar på om jag ska behålla mitt efternamn som mellannamn så inte dom känner sig utanför iom att jag, deras styvpappa och yngre syskon har ett efternamn som dom inte delar. Vad tror ni, är det jag som överdriver betydelsen av att dela samma efternamn?

  • Svar på tråden Efternamn
  • Äldre 16 Aug 08:31
    #1

    Dina äldre barn har ju ditt efternamn som mellannamn, då kan ju du också ha det som ett mellannamn och din nya killes namn som efternamn.

    Mellannamn saknar ju betydelse. Det är ju efternamnet det hänger på och dina barn har ju iaf inte ditt efternamn.

  • Äldre 16 Aug 09:06
    #2

    Jag har funderat på att göra just så men min blivande man känner att det är viktigt för honom att jag bara har hans. Min fråga var väl egentligen om ni tror att det skapar en känsla av utanförskap för mina två äldsta barn om jag tar hans efternamn bara.

  • Äldre 16 Aug 09:13
    #3

    Det är viktigt för din kille vilket namn DU bär? Okej? Då tror jag att du har viktigare frågor att fokusera på.

  • Äldre 16 Aug 09:22
    #4

    Hur menar du då? Alla är olika och min kille är gammaldags i det avseendet.

  • Äldre 16 Aug 09:57
    #5

    Någon annan?

  • Äldre 16 Aug 10:04
    #6

    Från och med 1 januari försvinner antagligen mellannamnen och man har då istället två efternamn. Nu vet jag inte när ni ska gifta er men värt att ha i åtanke.

  • Anonym föräld­raledi­g
    Äldre 16 Aug 10:07
    #7

    Jag hade valt att behålla mitt efternamn, åtminstone som mellannamn. Tror dina barn skulle uppskatta det och tror även att din blivande man har full förståelse för det, oavsett om han är traditionell eller inte. Men hur gamla är dina äldre barn? Kan du höra med dem hur de skulle vilja att du gör?

  • K med lilla E
    Äldre 16 Aug 10:09
    #8

    Varför har han något emot att du har kvar ditt efternamn som mellannamn?

    Men för att svara på din fråga så tror inte jag att det blir någon utanförskapskänsla av att ha olika efternamn, det är ju inget direkt ovanligt idag. Vad säger dina barn själva om det?

  • Äldre 16 Aug 10:13
    #9

    Min äldsta är 12 och mellanbarnet 7. Jag ska absolut prata med dom och höra vad dom tycker, tack för tipset.

  • Äldre 16 Aug 10:17
    #10

    Jag kan faktiskt inte svara på frågan varför han inte vill att jag ska ha mitt som mellannamn. Han är som sagt traditionell och har sagt hela tiden att när han gifter sig så är det självklart för honom att båda ska ha hans efternamn.

  • Äldre 16 Aug 15:59
    #11

    BlueBallon: Nej, det stämmer inte. Tidigast 1/7 nästa år så kommer besked om vilka punkter i Skatteverkets förslag gällande namn och efternamn, som kommer att ändras. Det är inte alls säkert att man ens godkänner punkten om två efternamn.

  • Äldre 16 Aug 16:00
    #12
    BlueBalloon skrev 2016-08-16 10:04:08 följande:

    Från och med 1 januari försvinner antagligen mellannamnen och man har då istället två efternamn. Nu vet jag inte när ni ska gifta er men värt att ha i åtanke.


    NakenNektarin skrev 2016-08-16 15:59:34 följande:

    BlueBallon: Nej, det stämmer inte. Tidigast 1/7 nästa år så kommer besked om vilka punkter i Skatteverkets förslag gällande namn och efternamn, som kommer att ändras. Det är inte alls säkert att man ens godkänner punkten om två efternamn.


  • Äldre 16 Aug 22:48
    #13
    drakhare skrev 2016-08-16 10:17:24 följande:

    Jag kan faktiskt inte svara på frågan varför han inte vill att jag ska ha mitt som mellannamn. Han är som sagt traditionell och har sagt hela tiden att när han gifter sig så är det självklart för honom att båda ska ha hans efternamn.


    Fast nu ser ju inte er familj ut som en "traditionell" familj. Så då tycker jag man får bortse från sådana traditioner... Men bra förslag att höra med barnen! Men då tycker jag också att du ska göra som de tycker, oavsett om det innebär att du får dubbelnamn.
  • Äldre 17 Aug 06:43
    #14

    Pratade med barnen igår, sjuåringen verkade inte bry sig nämnvärt om saken och äldsta sa att "vi är väl en familj även om vi har olika efternamn" och konstaterade sedan att jag och alla barn har samma mellannamn/förnamn (ej efternamn) efter min mamma och det tyckte hon var likvärdigt, hehe. Så jag får väl lyssna på äldsta barnet och släppa tanken på att olika efternamn skapar utanförskap helt enkelt. Tack för era tankar :)

  • Äldre 17 Aug 07:09
    #15
    drakhare skrev 2016-08-16 10:17:24 följande:

    Jag kan faktiskt inte svara på frågan varför han inte vill att jag ska ha mitt som mellannamn. Han är som sagt traditionell och har sagt hela tiden att när han gifter sig så är det självklart för honom att båda ska ha hans efternamn.


    Tycker du inte att han är extremt egoistisk? Är inte din och dina barns vilja och välbefinnande viktigt i sammanhanget? Tycker nog att hans vilja kommer i sista hand här. Han ska väl inte bestämma vad du ska heta!
  • Äldre 17 Aug 07:43
    #16
    AnkiC skrev 2016-08-17 07:09:06 följande:

    Tycker du inte att han är extremt egoistisk? Är inte din och dina barns vilja och välbefinnande viktigt i sammanhanget? Tycker nog att hans vilja kommer i sista hand här. Han ska väl inte bestämma vad du ska heta!


    Håller med. Jättekonstigt att han ska bestämma det. Om han nu var så traditionell skulle han ju inte bli ihop med en kvinna med sedan tidigare och definitivt inte fått barn med henne utan att vara gift först. Dummaste jag hört att kalla sig "traditionell" när det passar honom. Lite mer förståeligt om han hade blivit ledsen om TS inte velat ha hans efternamn alls, men hur han kan bli sur för att hon vill behålla sitt eget namn också förstår jag inte.
  • Äldre 17 Aug 21:58
    #17
    drakhare skrev 2016-08-16 09:06:35 följande:

    Jag har funderat på att göra just så men min blivande man känner att det är viktigt för honom att jag bara har hans. Min fråga var väl egentligen om ni tror att det skapar en känsla av utanförskap för mina två äldsta barn om jag tar hans efternamn bara.


    Reste du till 1800-talet och hämtade honom eller..?
Svar på tråden Efternamn