Mattips till barnfamilj med kräsna och allergiska barn
Korv står mig upp i halsen nu. Börjar dräggla bara av att se ett nötdjur och drömmer om en redig köttbit. En sådan med lite tuggmotstånd och saft/blod.
Gravid och trött på allt som jag är finns inte energin till att laga flera olika rätter.
Barnen är kräsna. Eller det ena i alla fall.
Den andra är allergisk mot allt.
- Spannmål (vete, råg, korn, havre etc.)
- Ägg
- Soja
- Ärt och baljväxter (bönor och linser inkluderat)
- Mandel, kokos, jordnöt, hasselnöt... You name it! Finns ordet nöt med blir det ett päron på intensiven istället.
- Banan, äpple, mango, avokado
- Mjölkprotein
- Fisk
- Mögel. Quorn är uteslutet pga mögel och att svampen matas med vete för att växa sig ätbar. Druvsocker/dextros från vete förekommer också som tillsats i nästan alla deras produkter.
Barnen älskar potatis, korv och bacon.
Jag hatar korv och bacon.
Ena barnet älskar mosad mat, grytor, grönsaker, färger och allt går ner om man lägger till Zlatan före allt. Tex Zlatanfilé, Zlatangryta...
Det andra barnet tycker inte om något. Eller jo... Att peta i maten. Sortera efter färg och storlek. Allt ska vara i bitar och inget får blandas. Hon älskar godis också. Massor.
Helst godis varje dag. Tjatet om godis lugnade sig något för ett par veckor sedan när jag blev mätt på tjatet och serverade en påse lösgodis på fatet till middag.
Pappan i familjen är matglad och äter mycket och gärna. Dessvärre var han lite för uppkäftig mot sin chef och enda kollega under en vadslagning. Så måndag-fredag jobbar han på annan ort tills vidare och är därför endast behjälplig lördag och söndag.
Färdiga matkassar är ju inte ett alternativ då ingen levererar en komplett kasse med för oss ätbara varor. Det mesta kan vi inte ens ta innanför dörren.
Jag är inte främmande för att laga mat från grunden. Här måste jag liksom göra vår egen buljong på likdelar från tex kyckling. Jag är vanligtvis kreativ och har lösningar på det mesta, men nu när jag ska planera veckans mat och handla är det stopp. Så tips på lite ovanlig men inte dödlig mat önskas nu. Helst igår.
Vad äter andra barnfamiljer?
/Något utmattad