• Rumpkulla

Mattips till barnfamilj med kräsna och allergiska barn

Korv står mig upp i halsen nu. Börjar dräggla bara av att se ett nötdjur och drömmer om en redig köttbit. En sådan med lite tuggmotstånd och saft/blod.

Gravid och trött på allt som jag är finns inte energin till att laga flera olika rätter.

Barnen är kräsna. Eller det ena i alla fall.

Den andra är allergisk mot allt.

- Spannmål (vete, råg, korn, havre etc.)

- Ägg

- Soja

- Ärt och baljväxter (bönor och linser inkluderat)

- Mandel, kokos, jordnöt, hasselnöt... You name it! Finns ordet nöt med blir det ett päron på intensiven istället.

- Banan, äpple, mango, avokado

- Mjölkprotein

- Fisk

- Mögel. Quorn är uteslutet pga mögel och att svampen matas med vete för att växa sig ätbar. Druvsocker/dextros från vete förekommer också som tillsats i nästan alla deras produkter.

Barnen älskar potatis, korv och bacon.

Jag hatar korv och bacon.

Ena barnet älskar mosad mat, grytor, grönsaker, färger och allt går ner om man lägger till Zlatan före allt. Tex Zlatanfilé, Zlatangryta...

Det andra barnet tycker inte om något. Eller jo... Att peta i maten. Sortera efter färg och storlek. Allt ska vara i bitar och inget får blandas. Hon älskar godis också. Massor.

Helst godis varje dag. Tjatet om godis lugnade sig något för ett par veckor sedan när jag blev mätt på tjatet och serverade en påse lösgodis på fatet till middag.

Pappan i familjen är matglad och äter mycket och gärna. Dessvärre var han lite för uppkäftig mot sin chef och enda kollega under en vadslagning. Så måndag-fredag jobbar han på annan ort tills vidare och är därför endast behjälplig lördag och söndag.

Färdiga matkassar är ju inte ett alternativ då ingen levererar en komplett kasse med för oss ätbara varor. Det mesta kan vi inte ens ta innanför dörren.

Jag är inte främmande för att laga mat från grunden. Här måste jag liksom göra vår egen buljong på likdelar från tex kyckling. Jag är vanligtvis kreativ och har lösningar på det mesta, men nu när jag ska planera veckans mat och handla är det stopp. Så tips på lite ovanlig men inte dödlig mat önskas nu. Helst igår.

Vad äter andra barnfamiljer?

/Något utmattad

• Svar på tråden Mattips till barnfamilj med kräsna och allergiska barn
  • Rumpkulla

Det brukar vara något åt det hållet ca en gång varannan vecka. Allergiska barnet gillar det. Andra barnet petar som vanligt och äter 1/2 tsk köttfärs innan "jag gillar inte tacos" kommer ur hennes mun. Att hon växer är för mig ett mysterium.

Försöker att involvera huliganerna så gott det går så att de är med och planerar maten varje vecka men det blir ju samma sak hela tiden.

Måndag: Korvstroganoff och ris

Tisdag: Köttbullar och potatis (kräsna barnet äter inte)

Onsdag: Korv och strips

Torsdag: Korv och majspasta

Fredag: Kycklingnuggets med rostade rotsaker och dip (kräsna barnet rör inte maten för att det inte ser ut som McDonalds nuggets)

Lördag: Lasagne (kräsna barnet äter inte för att lasagnen inte kommer ur en låda från frysdisken på mataffären)

Söndag: Skinkstek med skysås och potatis (kräsna barnet smakar pyttelite och tycker sedan inte om trots att hon åt samma sak för två veckor sedan med god aptit)

Så där håller det på. Nu har jag anpassat så mycket och gjort barnvänlig mat som ska passa båda barnen att jag tappat all lust och inspiration. Jag kräks helt enkelt av korv och all annan barnmat. Eventuellt pga graviditeten, men ändå.

Jag som egentligen älskar att laga mat och vara i köket är utbränd pga kravfylld hushållstjänst.

Har sådan god lust att helt enkelt bara sluta ta hänsyn till "jag tycker inte om" och slänga fram ett paket kalla hotdogs till fröken kräsen och laga en god kalops till oss andra som uppskattar mat bara vi tål den.

Men innan jag skrev här googlade jag lite och hittade ett annat inlägg om liknande problematik och man får tydligen inte strunta i att ta hänsyn till kräsna barn.

Alltså måste jag jobba runt det och hitta alternativa vägar. Känner bara att jag inte orkar anstränga mig mer. Behöver en paus om så bara för en vecka.

Kan man bota kräsenhet på något magiskt vis?

Är det grymt orättvist att göra en veckoladdning med korv och enbart servera det till kräsna barnet medan jag och andra barnet äter "riktig mat"? Naturligtvis får fröken kräsen även äta av det, om hon vill.

Flera sorters grönsaker står alltid på bordet. Jag lagar både lunch och middag. Ingen behöver lägga sig hungrig, men om det händer så är det självvalt.

• Parkslide

Hu, det låter som en urjobbig situation för dig! Om jag vore du hade jag nog satsat på plockmat, med skålar med lite av varje (även korv då) som får plockas in och ut till varje måltid. Ett tag iallafall tills orken och lusten är tillbaka.

• Lena

Jag hade haft en dag i veckan där jag inte tagit hänsyn till tycke och smak utan bara allergier. Så kan alla som lagar maten ha tycker jag.

• Alessia

Jobbigt vid matbordet förstår jag. Har det allergiska barnet KONSTATERAD allergi mot allt det du listar. Inte mycket kvar att bygga en meny på. Är dessa allergier konstaterade bör du begära hjälp av en dietist (det finns i alla landsting om jag är korrekt informerad) så att du kan ge barnet fullvärdig kost. Hur gör man på förskola/skola med maten till detta barn?
    Det kräsna barnet kan nog få svälta lite. Äts inte det som serveras, ja - då blir det inget annat. Brukar ta en vecka sedan äts det!!!

• hondendärtjejen

Laga det du och det allergiska barnet vill äta och låt det kräsna barnet äta korv.

Eller så gör du ingen extra mat och säger det här är det som serveras ät eller strunta i det.

• cosinus

Blir det kräsna barnets mat lättare (och roligare) att lösa om det får äta sånt som den allergiske inte tål?

Isf hade jag försökt göra lite storkok av bägges rätter och så ibland äta samma som den ena och ibland samma som den andra. Och så ha kanske 3 gemensamma mål i veckan. Jag tycker ju inte man alltid behöver äta lika som allergikern resten av familjen och med så mycket att undvika hade jag nog försökt få i det andra barnet (och mig själv) lite mer varierad kost också.

• amia01

Jobbigt med så många allergier, och där har jag inte så mycket tips att komma med. Har en dotter som visat allergier mot spannmål, ägg, soja och nöter vid ett test, men än så länge är det bara soja och nötter hon får besvär av, så resten kör vi vidare med som vanligt.

Däremot har vi ett barn till som är extremt kräsen med mat. Vi har aldrig lagt någon större vikt vid det, utan följt BVC sköterskans råd: "Inga barn svälter ihjäl så länge det finns mat att äta". Har gått dagar utan han fått i sig mer än några glas mjölk, men han har vuxit och mått bra ändå. Kanske för att han haft förmågan att kompensera genom att äta riktigt bra någon gång emellanåt (när man minst anat det...), oftast frukt och grönt som gått ner de gångerna.

Ville bara säga att jag tycker att du med gott samvete kan fokusera på att hantera allergierna, det känns som tillräckligt tufft!

• Rumpkulla

Tack för era tips!

Japp, det allergiska barnet har alla sina allergier konstaterade genom tex ISAC, gastroskopi, patch och pricktest. Det tillkommer dock något nytt vid varje infektion i kroppen som sedan följer med oss så det är otroligt många saker med på listan. Fler än vad jag orkar med att lista

Tyvärr blir han jättedålig även vid kontakt och inandning så vi kan inte tillaga sådant han inte tål i hemmet. Kokkärl, diskmaskin, ugn mm kontamineras då.

Men jag har vågat vara tuffare och faktiskt varit lite hårdare mot kräsna barnet. Hon klagar inte för hos mamma måste hon äta upp all mat på tallriken och här kan hon välja. Hungrig eller äta. Vissa dagar går det i mer. Andra mindre. Nu är skolan igång så då äter hon ett mål mat där och så mellis på fritids de dagar hon är där.

Svar på tråden Mattips till barnfamilj med kräsna och allergiska barn