• Tezzie83

Stenfruktsallergiker

Hej,
    Ni som inte tål stenfrukter, vad äter ni för frukt förutom banan å apelsin?

• Svar på tråden Stenfruktsallergiker
  • Carambolan

Vindruvor, mandarin, sharon, melon och dadlar äter vad jag äter oftast.

• Tezzie83
    Carambolan skrev 2016-08-16 17:48:24 följande:

Vindruvor, mandarin, sharon, melon och dadlar äter vad jag äter oftast.

Tack för tipsen :)
  • emzerus

vindruvor, ananas, mango, melon, kiwi, physsalis, mandarin, sharon är nog det jag kan äta förutom apelson o banan :)

• Tezzie83
    emzerus skrev 2016-08-16 19:18:39 följande:

vindruvor, ananas, mango, melon, kiwi, physsalis, mandarin, sharon är nog det jag kan äta förutom apelson o banan :)

Är inte kiwi en stenfrukt?
    Jag kan inte äta kiwi nämligen :)
  • Carambolan

Jag kan också äta kiwi. Antar att den bara är närbesläktad så att vissa är allergiska och andra inte?

• emzerus
    Tezzie83 skrev 2016-08-16 20:22:19 följande:

Är inte kiwi en stenfrukt?

Jag kan inte äta kiwi nämligen :)

Jag kan äta kiwi men inte flera stycken...få kan det börja klia i munnen fast det har det gjort sen jag var liten o vart ibte allergisk mot stenfrukter först i vuxen ålder. Men det kanske är en stenfrukt ..Vet faktiskt inte :)

Jordgubbar är också en sån sak...kan äta men inte hur mkt dom helst.

Så trist med denna allergi :(
  • Meriall

Jag kan äta gula kiwis men inte mango, det är väl en stenfrukt?

Jag äter banan, apelsin, mandariner, vindruvor, olika sorters bär, melon, ananas. Men jag gillar inte frukt så mycket, föredrar då grönsaker såsom avokado, morots/gurkstavar, babytomater, stjälkselleri etc :)

• MammAmma

Förutom banan och apelsin kan jag äta alla bär (räknas körsbär som bär? Det kan jag inte äta iaf), mango (trots att det är en stenfrukt), ananas, vindruvor och melon. Äpplen, päron och kiwi går inte.

Ni andra med stenfruktsallergi, tål ni mandel och råa morötter? Har ni även pollenallergi?

• emzerus
    MammAmma skrev 2016-08-16 20:50:28 följande:

Förutom banan och apelsin kan jag äta alla bär (räknas körsbär som bär? Det kan jag inte äta iaf), mango (trots att det är en stenfrukt), ananas, vindruvor och melon. Äpplen, päron och kiwi går inte.

Ni andra med stenfruktsallergi, tål ni mandel och råa morötter? Har ni även pollenallergi?

tror att körsbär är en frukt men vet inte säkert...jag kan iaf inte äta körsbär, plommon o persika heller...o inte hallon...

jag tål mandel o morötter men vet flera som inte gör det. 
    Min stenfruktsallergi kom i samband men pollenallergi för ca 8 år sen. 
  • Meriall
    emzerus skrev 2016-08-16 20:57:54 följande:

tror att körsbär är en frukt men vet inte säkert...jag kan iaf inte äta körsbär, plommon o persika heller...o inte hallon...

Så olika det är! :) Jag kan äta hallon och morötter men inte körsbär, mandel, plommon och persika.
  • MammAmma
    emzerus skrev 2016-08-16 20:57:54 följande:

Ah, jag tycks tåla mandel ibland och andra gånger inte. Morötter börjar klia i halsen och jag nyser massor bara av att skala dem. Samma sak med rå potatis. Tål du äpple och päron?

Min kom också i samband med pollenallergi året jag skulle fylla 21, strax efter att ha fött mitt andra barn. Jag vet inte om det kan vara så att graviditeten på något sätt utlöste det eller nåt. Efter att ha fött mitt första barn tålde jag inte sol och fick hemsk soleksem och en massa fräknar, vilket jag aldrig haft eller fått innan. Så är väl inte omöjligt att det kan finnas ett samband...
  • Carambolan

Råa morötter tål jag inte. Det får jag till och med hudutslag av om jag skalar. Jag är också allergisk mot hasselnöt, valnöt och mandel. Ganska lindrigt däremot, jag brukar kunna äta köpt marsipan utan problem men om någon har gjort hemgjord mandelmassa med mandelskalen kvar så blir jag jätteallergisk. Kan äta några bitar schweizernötschoklad utan problem, men hela hasselnötter känner jag av på en gång, osv.

Mango tål jag däremot.

• Tezzie83
    MammAmma skrev 2016-08-16 20:50:28 följande:

Jag tål varken råa rotfrukter eller nötter och mandel :(
    Har även päls-och pollenallergi.
    Så trist!!
  • emzerus
    MammAmma skrev 2016-08-16 21:07:46 följande:
    Ah, jag tycks tåla mandel ibland och andra gånger inte. Morötter börjar klia i halsen och jag nyser massor bara av att skala dem. Samma sak med rå potatis. Tål du äpple och päron?

Min kom också i samband med pollenallergi året jag skulle fylla 21, strax efter att ha fött mitt andra barn. Jag vet inte om det kan vara så att graviditeten på något sätt utlöste det eller nåt. Efter att ha fött mitt första barn tålde jag inte sol och fick hemsk soleksem och en massa fräknar, vilket jag aldrig haft eller fått innan. Så är väl inte omöjligt att det kan finnas ett samband...
    nej jag tål inte äpple o päron heller...

Det är inte omöjligt att en graviditet kan utlösa allergi, i mitt fall var det inte så men har hört talas om det iaf :) 

Försvann din solallergi eller är den kvar?
  • MammAmma
    emzerus skrev 2016-08-17 16:49:22 följande:

nej jag tål inte äpple o päron heller...

Det är inte omöjligt att en graviditet kan utlösa allergi, i mitt fall var det inte så men har hört talas om det iaf :) 

Försvann din solallergi eller är den kvar?

Den försvann efter nåt år som tur är Fräknar får jag dock fortfarande, men de håller sig främst till näsa och kindben numera :P
  • emzerus
    MammAmma skrev 2016-08-17 17:10:54 följande:
    Den försvann efter nåt år som tur är Fräknar får jag dock fortfarande, men de håller sig främst till näsa och kindben numera :P
    oki det var ju bra iaf! :) och fräknar är fint tycker jag :) 
Svar på tråden Stenfruktsallergiker