• Anonym (Ts)

    Varför litar vi inte på läkare som förr?

    Jag har lagt märke till att man får mindre och mindre tillit till läkare. Läkarvetenskapen utvecklas och deras verktyg blir fler. Men det känns som man förr i världen litade blint på läkare medan man idag inte litar på de alls. Varför?

  • Svar på tråden Varför litar vi inte på läkare som förr?
  • LauraPalmer

    Nu är det så lätt att ta reda på information själv. Dessutom är inte vården vad den en gång var. Det gör nog också att måna är på sin vakt. 

  • Annaspilar

    För att jobbet sköts sämre idag och det är inte alla gångerna som det är läkarens fel utan brist på övrig personal så läkarna får mer att göra.

  • Anonym (Ts)
    LauraPalmer skrev 2016-08-16 21:25:30 följande:

    Nu är det så lätt att ta reda på information själv. Dessutom är inte vården vad den en gång var. Det gör nog också att måna är på sin vakt. 


    Samtidigt är vi inte tränade att bedöma symtom och många tror de har en massa sjukdomar och att deras symtom stämmer in trotts att det inte gör det.

    När tänker du vården var bättre?
  • Anonym (Ts)
    Annaspilar skrev 2016-08-16 21:25:47 följande:

    För att jobbet sköts sämre idag och det är inte alla gångerna som det är läkarens fel utan brist på övrig personal så läkarna får mer att göra.


    På vilket sätt sköts det sämre? När var det bättre?
  • ubbebubbe

    För att folk är korkade och inte kan hantera den informationsmängd som erbjuds via internet. De kan inte skilja på tillförlitlig och icke tillförlitlig information, och litar mer på vad någon random bloggare skriver än vad deras läkare säger.

  • LauraPalmer
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-16 21:28:37 följande:
    Samtidigt är vi inte tränade att bedöma symtom och många tror de har en massa sjukdomar och att deras symtom stämmer in trotts att det inte gör det.

    När tänker du vården var bättre?
    Så är det ju. Men förr, innan internet så var det nog lättare att lita på läkare. 

    Jag vet inte vilket landsting du tillhör men här där jag bor har vården bara blivit sämre för varje år. Det är brist på läkare, brist på sjuksköterskor och brist på undersköterskor. Dessutom finns inga pengar att skjuta till. 
  • Wolt

    Läkarna i dag saknar kompetens och informationen som finns ute är förträfflig många gånger.

    Det finns många historier där läkare själv sätter sig vid datorn för att söka fram svaret på internet. Inte så förtroendeingivande.

  • Anonym (Internet)

    Jag tror det är för att även "vanligt folk" vet mer idag. Dels kan man hitta tillförlitlig (och "otillförlitlig") information på nätet och det är lätt att via en databas hitta vetenskapliga artiklar. Det sistnämnda utifall man har något mer kronisk och allvarlig sjukdom, tror inte alla tittar artiklar men vet att i flera Facebookgrupper jag är med i delas artiklar hejvilt. Och även för att vi delarna med oss av personliga erfarenheter över nätet. Grupperna jag är med i är det skrämmande att se hur olika vård våra barn får.

  • Anonym (a)
    Wolt skrev 2016-08-16 21:37:23 följande:
    Läkarna i dag saknar kompetens och informationen som finns ute är förträfflig många gånger.

    Det finns många historier där läkare själv sätter sig vid datorn för att söka fram svaret på internet. Inte så förtroendeingivande.
    Det finns nog inte en läkare som inte googlar symptom och behandlingar. Skillnaden är att läkarna vet vilka sidor som ger tillförlitliga svar, tex internetmedicin. Det finns så mycket information idag, och så många sjukdomar som inte var upptäckta eller behandlingsbara förr att det är omöjligt att kunna alltihop.
  • ubbebubbe
    Anonym (Internet) skrev 2016-08-16 21:38:49 följande:

    Jag tror det är för att även "vanligt folk" vet mer idag. Dels kan man hitta tillförlitlig (och "otillförlitlig") information på nätet och det är lätt att via en databas hitta vetenskapliga artiklar. Det sistnämnda utifall man har något mer kronisk och allvarlig sjukdom, tror inte alla tittar artiklar men vet att i flera Facebookgrupper jag är med i delas artiklar hejvilt. Och även för att vi delarna med oss av personliga erfarenheter över nätet. Grupperna jag är med i är det skrämmande att se hur olika vård våra barn får.


    Problemet är att vetenskapliga artiklar är ofta väldigt svåra att bedöma om man inte besitter kompetens inom området. Det finns ofta artiklar med motstridiga slutsatser, och bara för att en vetenskaplig granskad artikel verkar komma till en viss slutsats kan man inte förkasta all tidigare kunskap. Folk som har lite kunskap inom ett område överskattar ofta sin egen förmåga att tolka information inom området ENORMT mycket.
Svar på tråden Varför litar vi inte på läkare som förr?