• LitenBlåBlomma

Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?

Hej!

Skulle ni ha lämnat en 8-åring (9 år i november) själv på morgonen? Föräldern måste gå hemifrån senast 05:55 på morgonen för att hinna till jobbet. Barnet skulle då få sköta alla morgonbestyr själv, samt låsa och gå till skolan (ingen bilväg).

Eller hade ni lämnat barnet på fritids på morgonen?

Barnet slutar klockan 13:00 två dagar i veckan, samt 14:30 två dagar i veckan. Hade ni låtit barnet gå hem själv efter skolan då och invänta föräldern hemma (föräldern kommer hem mellan klockan 16:00-16:30), eller hade ni låtit barnet vara på fritids? Mellis är vid klockan 15:00 på fritids.

Hur hade ni gjort? Hur hade ni tyckt och tänkt om en förälder som lämnar barnet själv på morgonen, samt själv på eftermiddagen?

Om ni tycker att 9 år är för ungt för så många timmar med så mycket ansvar, vid vilken ålder anser ni då att det är rimligt?

Hur många timmar på eftermiddagen kan en snart 9-åring vara själv på eftermiddagen?

Tacksam för inputs!

• Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?
  • Holma

Jag hade låtit barnet vara på fritids . Mest för min egen trygghet

• Fia 28

Jag skötte alla morgon och eftermiddagsbestyr själv i den åldern. MEN mamma väckte mej alltid innan hon for till jobbet, annars hade jag nog sovit halva dan. 

• infochristina

Mitt barnbarn 9 år sköter sig själv mellan 7.00 och 8,00 på morgonen samt 13.30- 17.00 på kvällen

• LitenBlåBlomma

Jag gjorde det också, vid ungefär 9-års ålder.

Fast jämför jag hur jag var i den åldern, med hur detta barn är, så finns det vissa skillnader. Däribland ansvarstagandet och "flummigheten".

Barnet glömmer lätt av saker, fastnar vid saker och känner noll ansvar om hen får i uppgift att exempelvis passa på sin yngre kompis på leklandet. Plötsligt är något annat roligare och då drar hen och lämnar en gråtandes kompis.

Men det kanske så nioåringar i allmänhet är?

Fia 28 skrev 2016-08-17 15:58:17 följande:

Jag skötte alla morgon och eftermiddagsbestyr själv i den åldern. MEN mamma väckte mej alltid innan hon for till jobbet, annars hade jag nog sovit halva dan. 

• LitenBlåBlomma

Kan tillägga att detta barn aldrig gått till skolan själv. Barnet gör vanligtvis inte frukost eller annan mat själv. Barnet har lämnats själv korta stunder (30 minuter), men inte mer än så.

Ska man mjukstarta eller kan man "kräva" att en snart 9 åring klarar detta? Från 0-100 över en natt.

• fluu

Beror på ungen. Men jo,jag hade nog kunnat lämna själv i den åldern förutsatt att mitt jobb inte låg för långt bort och att jag hade möjlighet att ringa hem och väcka. Själv på em inga problem. Förutsatt att barnet själv vill.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    LitenBlåBlomma skrev 2016-08-17 16:12:55 följande:
    Kan tillägga att detta barn aldrig gått till skolan själv. Barnet gör vanligtvis inte frukost eller annan mat själv. Barnet har lämnats själv korta stunder (30 minuter), men inte mer än så.
    Ska man mjukstarta eller kan man "kräva" att en snart 9 åring klarar detta? Från 0-100 över en natt.
    I det läget hade jag mjukstartat. Ett steg i taget.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Carambolan

Jag hade kunnat tänka mig det om det finns möjlighet att ringa och kolla läget en halvtimme innan det är

dags att gå till skolan. Då blir det både tid för "god morgon älskling, ha en bra dag" och för sista minuten-väckarklocka vid behov ;)

En bra mjukstart skulle kunna vara att ni gemensamt lägger fram kläder och fixar färdiga frukostmackor kvällen innan.

Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?