• LitenBlåBlomma

Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?

Hej!

Skulle ni ha lämnat en 8-åring (9 år i november) själv på morgonen? Föräldern måste gå hemifrån senast 05:55 på morgonen för att hinna till jobbet. Barnet skulle då få sköta alla morgonbestyr själv, samt låsa och gå till skolan (ingen bilväg).

Eller hade ni lämnat barnet på fritids på morgonen?

Barnet slutar klockan 13:00 två dagar i veckan, samt 14:30 två dagar i veckan. Hade ni låtit barnet gå hem själv efter skolan då och invänta föräldern hemma (föräldern kommer hem mellan klockan 16:00-16:30), eller hade ni låtit barnet vara på fritids? Mellis är vid klockan 15:00 på fritids.

Hur hade ni gjort? Hur hade ni tyckt och tänkt om en förälder som lämnar barnet själv på morgonen, samt själv på eftermiddagen?

Om ni tycker att 9 år är för ungt för så många timmar med så mycket ansvar, vid vilken ålder anser ni då att det är rimligt?

Hur många timmar på eftermiddagen kan en snart 9-åring vara själv på eftermiddagen?

Tacksam för inputs!

• Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?
  • Imsevimse77

Bonusen har sedan 8 årsåldern gått hem direkt från skolan då hon inte trivs på fritids.
    Men hon är bara hemma själv någon timme eller två innan jag eller min man kommer hem.
    Morgonfrågan har inte varit aktuell än men hon skulle säkert klara av det med lite stöd från oss, typ ta fram kläder, ställa klockan när hon måste gå iväg etc.
    :)

• Rutankajutan

Jag tror det beror på hur mogna dom är överlag.

Min bonusson som fyllde 9år i juni vill sluta på fritids säger han både på eftermiddag & morgon, men det går inte. Vi sa i våras att "kanske efter sommaren" men det går verkligen inte, man kan inte lita på att han låser dörren,tar med det han ska,håller reda på nyckel, kommer ihåg vad vi har kommit överens om dagen innan osv.

Nej här får det dröja ett tag till annars kommer vi inte kunna slappna av en sekund på jobbet! Men som sagt, alla är olika & jag vet flera som alldeles säkert skulle klara det!

• Sous

Jag var nyckelbarn redan från 7 år, inte så ovanligt i slutet på 80-talet. Men förberedelse var a och o. Mamma ringde och väckte mig i rätt tid och påminde mig då om vilken tid jag skulle gå, vi hade sett till att väskan var packad kvällen innan, kläder och ytterkläder var framlagda och frukosten förberedd (ex brödet var skivat). Man får börja så. När jag var 9 fixade jag allt själv och var även hemma själv på ex lov och studiedagar och fixade att värma lunch och så.

• Genne

Jag skötte mig själv på morgonen (göra frukost, borsta tänder, mata husdjur, låsa själv, gå själv till skolan och korsa bil/spårvagnsväg) från att jag var 7-8 nån gång. Blev dock väckt av mamma som såg till att jag gick upp innan hon åkte till jobbet (runt 06). Jag gick på fritids på eftermiddagen tills jag fyllde 9. Det var aldrig några problem. Men jag var väldigt mogen och ansvarsfull när jag var liten, det är ju inte alla som är det.

• whitestar

Min nyss fyllda 9- åring går fritids på både morgon och kväll men jag väcker han bara på morgon och skickar iväg han själv( cyklandes) till fritte sen får han cykla hem själv efter mellis. Oftast har jag hunnit hem men om inte så vet han vart nyckeln finns.

• Mrs Green

Jag hade nog hoppat över morgonfritids, men behållt eftermiddagsfritids åtminstone om kompisarna är där. Låter tråkigt att vara ensam hemma hela eftermiddagarna om kompisarna är på fritids.

• Duckan

Jag grejade det som 9-åring, men min egen är ju lite curlad sådär som är så vanligt idag tyvärr. Dvs hon är skitseg på att kliva upp och göra sig i ordning samt inte helt van att fixa mellanmål själv utan det mesta sker genom trist tjat.
    Jag skulle gärna mjukstarta och testa oss fram ändå. Kanske börja med att hon får gå hem själv (efter mellanmålet i vårt fall) och om det funkar så kanske någon morgon också.
    Beror som tidigare sagt helt på hur barnet är.

• No Logo

Jag hade låtit barnet klara morgonen själv men behållit fritids på eftermiddagen så att det blev aktiviteter och social samvaro istället för tv/iPad. På morgonen kan man förhoppningsvis ringa från jobbet och kolla att barnet stigit upp. Andra hjälpmedel i början är att sätta alarm 5-10 min innan det är dags att gå, och att checka "hitta mina vänner" (om barnet har mobil) om man känner att man vill vara säker på att barnet kommit fram till skolan.

• elyse

Vad tycker barnet?

Om barnet inte haft nyckel och/eller gått till skolan själv måste ni träna på det samt göra barnet medveten om en förväntad takt att gå i för att hinna i tid.

Telefonkontakt måste vara möjligt. Om föräldern inte kan få tid att ringa och väcka/kolla att barnet är vaken tror jag inte på detta. Samt ordentlig förberedelse kvällen innan med framlagda kläder, skolväskan packad och att frukost finns.

När barnet går hem från skolan samt när det kommer hem skulle jag gärna få ett SMS. Och hemma gärna inövade/förberedda rutiner kring mellanmål etc.

• stormfågel

Min 9-åring "fritidsvägrar"- han vill absolut inte vara kvar där, vilket jag förstår med tanke på hur rörigt och bråkigt där är.

Så från och med den här terminen när han börjar trean får han gå hem själv alla dagar. Han slutar mellan 14.00 och 14.30 och vi kommer hem senast kl 16.15.

Han är inte alls rädd att vara ensam och trivs med lugn och ro, men jag är lite orolig att det blir lite väl mycket TV-tittande när han är ensam.

På morgonen tror jag inte han skulle klara sig själv än.

Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?