• Farfallos

Inglasad balkong eller ej

Vår bostadsrättsförening står i begrep att rösta om att glasa in balkongerna, och jag vet inte själv var jag står i frågan och vill ha lite synpunkter på både plus och minussidan. På rak arm så kommer jag på följande plus och minus:

Absoluta plus:
    - Man får ett litet ljust (och lite svalt) extra rum där ute.
    - Man kan skjuta undan glaset och få sol på näsan redan i april. 

Möjliga plus:
    - Rökande grannar kanske röker mer inne på sin egen inglasade balkong och det stör mindre.

Möjliga minus:
    - Det blir lättare olidligt varmt på balkongen när solen ligger på.

Absoluta minus:
    - Inglasningen kommer att skymma utsikten från vardagsrummet.
    - Det blir lite mörkare i vardagsrummet.
    - Att vädra kommer att kräva två moment, att öppna både balkongdörr och glasparti.
    - Puts av fönster på utsida inglasning blir svårare än att putsa nuvarande vardagsrumsfönster från balkongen. 

Ser att jag har lite tunt med plus-argument, och det borde ju finnas fler tänker jag. Vad missar jag?

• Svar på tråden Inglasad balkong eller ej
  • zZzZz

Jag har alltid bara tyckt det varit fördel med inglasning, man slipper snö och fåglar och skit på ens balkong, man har som ett extra rum fast utomhus, samt man kan ha grejer, möbler osv där ute utan att regn/snö har sönder det..

och känner man att man vill ha öppet så skjuter man bara undan rutorna och vips det är öppet...

men allt är en smaksak... :)

• Fia 28

Angående putsning på utsidan så är det inga problem så länge glasen inte sitter helt fast utan går att putta åt sidan och då även fälla ut i ena sidan. 

Ett stort plus är ju att det inte regnar in på balkongen och man kan ha lite mer ömtåliga möbler där. 

• nnnnnnnn

Man kan ställa ut mat och liknande när man har bjudning, om det är kallt ute. Utan inglasning så riskerar man att fåglar kommer och äter/förstör.

Man kan njuta av höst och vårsolen, trots att det är för kallt för att sitta ute - men växthuseffekten på balkongen räcker till för att det ska bli varmt och skönt.

• Farfallos
    zZzZz skrev 2016-08-18 11:32:56 följande:

Jag har alltid bara tyckt det varit fördel med inglasning, man slipper snö och fåglar och skit på ens balkong, man har som ett extra rum fast utomhus, samt man kan ha grejer, möbler osv där ute utan att regn/snö har sönder det..

och känner man att man vill ha öppet så skjuter man bara undan rutorna och vips det är öppet...

men allt är en smaksak... :)

OK, men snö på balkongen blir ju bara ett problem om man tänker sig att ha ömtåliga grejer där. Visst är det ett "möjligt plus" men ingen absolut fördel.

...och "öppet" när man skjuter undan glaset är ju en sanning med modifikation. 
  • Farfallos
    nnnnnnnn skrev 2016-08-18 12:36:11 följande:
    Man kan ställa ut mat och liknande när man har bjudning, om det är kallt ute. Utan inglasning så riskerar man att fåglar kommer och äter/förstör.

Man kan njuta av höst och vårsolen, trots att det är för kallt för att sitta ute - men växthuseffekten på balkongen räcker till för att det ska bli varmt och skönt.
    Vad det gäller maten på balkongen så var det en ny grej. Bortsett från att jag nog aldrig har haft behovet så skulle jag vara lite tveksam ändå eftersom solens direktverkan skulle göra det väldigt varm väldigt fort om den tittade fram. 

Jo, det där med att njuta av solen även under de lite kyliga dagarna på höst och vår är ju de klassiskt tunga argumenten för inglasning, men är det så mycket värt att de negativa sakerna väger mindre?
  • PurpleHeart

För oss så innebar en inglasad balkong att vi kunde förvara en del grejer där vintertid utan att det blev blött. I övrigt kunde jag inte se några andra uppenbara fördelar.

Vad det gäller rökande grannar så gjorde det inte någon skillnad alls. De hade sina glas öppna för att vädra ur, och även fast vi hade stängda glas så kom röken in till oss ändå.

• Fia 28

Varför skulle det blir mörkare och skymma utsikten för? Det är ju genomskinligt glas vi pratar om. 

Glasen är inte så täta så det inte skulle vädra utan att öppna glasen. Och även om du vill vädra mera så räcker det att öppna ett glas och det tar mindre än en minut. 

När solen gassar som mest är det bäst att inte ha alla glas stängda. Helst har man öppet ett glas i varje ände så cirkulerar luften hur bra som helst.

Har man husdjur så får ju även de gå "ut" utan att man riskerar att de rymmer.

• Farfallos
    PurpleHeart skrev 2016-08-18 13:56:09 följande:
    För oss så innebar en inglasad balkong att vi kunde förvara en del grejer där vintertid utan att det blev blött. I övrigt kunde jag inte se några andra uppenbara fördelar.

Vad det gäller rökande grannar så gjorde det inte någon skillnad alls. De hade sina glas öppna för att vädra ur, och även fast vi hade stängda glas så kom röken in till oss ändå.
    Nu har vi gott om förrådsutrymmen, så vi behöver inte balkongen som förråd, och dynor ligger redan säkrade där de ligger.

...men oj, blev det det inte bättre med röken?! Det var min största förhoppning :-/
  • myskmalva

Varför glasa in balkongen när det man egentligen vill ha är ett gammalt hederligt kallskafferi? Själv ser jag balkongen som ett ställe där jag kan vara utomhus men ändå hemma. Jag vill att där ska blåsa och regna ibland. Det är en del av charmen. Fast jag måste erkänna att jag uppskattar att ha lite regnskydd av balkongen ovanför. Då kan man sätta sig ute och titta och lukta på regnet utan att bli blöt. Hade jag bott på en plats där det snöade mycket och jag blev tvungen att gå ut och skotta i tid och otid, för att inte balkongen skulle ramla ner, så hade jag kanske föredragit en inglasad.

• Klickerträna

Största plusset för mig är att jag kan inreda balkongen mycket skönare, och inte plocka in och ut ömtåliga grejer som tyger osv.

Och det blåser inte kallt om det är stängt.

Hade på riktigt inte velat använda balkongen om den inte var inglasad.

Man kan väl ha bra mörkläggningsgardiner som hjälper bra mot solen om den står på?
    Och öppna i tid, så det inte blir så kvavt.

Man kan ha växthus på inglasad balkong?
    Man slipper blåst.
    Man kan inreda och låta vara året om.
    Har du dessutom infravärme kan du definitivt sitta där året om.

Valet hade varit så lätt för mig.

Svar på tråden Inglasad balkong eller ej