• Farfallos

Inglasad balkong eller ej

Vår bostadsrättsförening står i begrep att rösta om att glasa in balkongerna, och jag vet inte själv var jag står i frågan och vill ha lite synpunkter på både plus och minussidan. På rak arm så kommer jag på följande plus och minus:

Absoluta plus:
    - Man får ett litet ljust (och lite svalt) extra rum där ute.
    - Man kan skjuta undan glaset och få sol på näsan redan i april. 

Möjliga plus:
    - Rökande grannar kanske röker mer inne på sin egen inglasade balkong och det stör mindre.

Möjliga minus:
    - Det blir lättare olidligt varmt på balkongen när solen ligger på.

Absoluta minus:
    - Inglasningen kommer att skymma utsikten från vardagsrummet.
    - Det blir lite mörkare i vardagsrummet.
    - Att vädra kommer att kräva två moment, att öppna både balkongdörr och glasparti.
    - Puts av fönster på utsida inglasning blir svårare än att putsa nuvarande vardagsrumsfönster från balkongen. 

Ser att jag har lite tunt med plus-argument, och det borde ju finnas fler tänker jag. Vad missar jag?

• Svar på tråden Inglasad balkong eller ej
  • wallawalla

Har inglasad balkong själv och det är rätt himmelskt ibland.

På sommaren är det ju bara att öppna inglasningen (våra är skjutfönster som man kan låsa när man vill)

På hösten kan du vädra bäst du vill utan att det blir iskallt inne så länge man stänger fönstren ute på balkongen.

Plus att sitta där ute och mysa med tända ljus och en kopp varm choklad i pyjamas utan att frysa ihjäl samtidigt som det snöar runt omkring, det är värt att glasa in balkongen bara för det.

Så do it!

• Farfallos
    infochristina skrev 2016-08-18 17:49:31 följande:
    När du har glasen frånskjutna sitter du ute. Vi använder altanen mars till oktober med mysiga möbler som man kan sjunka ner i . Inga simpla plaststolar med dynor där inte. Våra växter trivs jättebra i uterummet
    Det är inte så att jag inte förstår det goda med att sitta på en inglasad balkong en småkall kväll i april, men det är ju inte det enda en inglasning medför. För...
    - möjligheten att kunna sola på balkongen minskar
    - ljusinsläppet minskar
    - vädring blir krångligare
    - fler fönster måste putsas
    - utsikten försämras

Så, åter igen, jag vill ha bra argument för inglasning (för jag gillar inglasat ibland) men om jag ser nyktert på det hela så ser jag flera absoluta nackdelar och få fördelar (utöver den du just angav). Vissa möjligheter har det pekats på (bl.a att man kan ha husdjur där), men också vissa risker (att det luktar lite illa).
  • wallawalla

Känner heller inte igen det om att det skulle börja lukta och kännas instängt på balkongen, men vi har 3/4 av året i och för sig alltid vår inglasning "på glänt", man måste ju vädra Alla stängda utrymmen med jämna mellanrum för att det inte ska bli dålig luft och/eller lukt.

Bara vädra så lär ni inte få det problemet.

Ett enkelt sätt att göra en inglasad balkong mysig och samtidigt lättstädad är att måla balkonggolvet med betongfärg och väggarna där ute.

Sen är det bara att damma och skura lite med jämna mellanrum och den nya ytan så blir det inte så himla smutsigt där ute så som det kan bli om man har slitna ytskikt som smutsen tränger sig in i.

Och eftersom det nu är lätt att hålla rent finns det inget som hindrar en från att slänga ut massa mysiga kuddar, filtar eller annan dekor där ute.

:)

• infochristina
    Farfallos skrev 2016-08-18 18:00:06 följande:
    Det är inte så att jag inte förstår det goda med att sitta på en inglasad balkong en småkall kväll i april, men det är ju inte det enda en inglasning medför. För...
    - möjligheten att kunna sola på balkongen minskar
    - ljusinsläppet minskar
    - vädring blir krångligare
    - fler fönster måste putsas
    - utsikten försämras

Så, åter igen, jag vill ha bra argument för inglasning (för jag gillar inglasat ibland) men om jag ser nyktert på det hela så ser jag flera absoluta nackdelar och få fördelar (utöver den du just angav). Vissa möjligheter har det pekats på (bl.a att man kan ha husdjur där), men också vissa risker (att det luktar lite illa).
    Visst blir det fler fönster men du behöver inte tvätta de inre lika ofta. Sätter du dit infravärme kan du använda rummet året runt. Hur jobbigt på en skala är det att skjuta upp ett fönster för vädring
  • Farfallos
    infochristina skrev 2016-08-18 18:29:30 följande:
    Visst blir det fler fönster men du behöver inte tvätta de inre lika ofta. Sätter du dit infravärme kan du använda rummet året runt. Hur jobbigt på en skala är det att skjuta upp ett fönster för vädring
    På totalen blir det ungefär 4 till 5 gånger mer ytterglasyta att putsa än idag, och den är mer svåråtkomlig. Ingen värdering i det, utan det bara är så. Naturligtvis är det inte så himla jobbigt att öppna ett fönster, men idag går jag upp naken och öppnar balkongdörren utan att någon kan se mig. Med inglasning så... Jag bryr mig inte så mycket personligen, men kanske grannen gör det  
  • infochristina
    Farfallos skrev 2016-08-18 18:37:48 följande:
    På totalen blir det ungefär 4 till 5 gånger mer ytterglasyta att putsa än idag, och den är mer svåråtkomlig. Ingen värdering i det, utan det bara är så. Naturligtvis är det inte så himla jobbigt att öppna ett fönster, men idag går jag upp naken och öppnar balkongdörren utan att någon kan se mig. Med inglasning så... Jag bryr mig inte så mycket personligen, men kanske grannen gör det smile1.gif  
    Min lägenhet och min inglasning är min borg, Vill grannen titta är det upp till hen, Jag skiter i vilket

• Grande Rock

I vår förening gjorde vi så att föreningen skaffade bygglov för inglasning som gällde för hela fastigheten, man tog även in offerter från en lokal entreprenör för de olika balkongstorlekarna. Sedan lämnades det fritt till de boende om de ville glasa in sin balkong, på egen bekostnad.

Born to lose, live to win!
  • Farfallos
    Grande Rock skrev 2016-08-18 19:39:31 följande:
    I vår förening gjorde vi så att föreningen skaffade bygglov för inglasning som gällde för hela fastigheten, man tog även in offerter från en lokal entreprenör för de olika balkongstorlekarna. Sedan lämnades det fritt till de boende om de ville glasa in sin balkong, på egen bekostnad
    Nu blev det visserligen lite OT, men det sättet att hantera frågan är förkastligt. En inglasning tillhör "skalet" och är föreningens ansvar. Om en innehavare idag glasar in med en egenhändig dålig lösning så är det föreningens ansvar om fem år då ny medlem bor där och allt måste åtgärdas för att en storm fått saker att hänga och dingla. Man vill inte ha det så i en förening.
  • infochristina

I min dotters förening fick de som ville ha inglasning men föreningen bestämde entrepenör och hur det skulle se ut, enhetligt

• themia

Inglasad balkong - plus och minus enligt mig.

Plus
    Sommarsäsongen förlängs med minst två månader
    Trafikbullret reduceras betydligt
    Vi har ett extra stort kylskåp under vinterhalvåret
    Jag kan sitta där och läsa, och lägga ifrån mig boken en dag utan att den blir dammig
    Hunden kan vistas där utan att jag behöver oroas att den hoppar ut.
    Vår trerummare har egentligen fyra rum.

Minus
    Tja - möjligt att hyran är något högre

• Farfallos
    themia skrev 2016-08-18 20:52:24 följande:
    Inglasad balkong - plus och minus enligt mig.

Plus
    Sommarsäsongen förlängs med minst två månader
    Trafikbullret reduceras betydligt
    Vi har ett extra stort kylskåp under vinterhalvåret
    Jag kan sitta där och läsa, och lägga ifrån mig boken en dag utan att den blir dammig
    Hunden kan vistas där utan att jag behöver oroas att den hoppar ut.
    Vår trerummare har egentligen fyra rum.

Minus
    Tja - möjligt att hyran är något högre
    Bra, men just här så ligger balkongerna mot en gräsmatta och sedan skog. Det som stängs ute är fågelsång och trädens sus. Det är dessutom direkt söderläge. Så kylskåpet är osäkert (och inte heller nödvändigt) och efter 19 finns ingen sol där ändå. Goa kvällar blir korta. Har sedan ingen hund och läser inte pappersböcker
  • infochristina
    Farfallos skrev 2016-08-18 20:57:41 följande:
    Bra, men just här så ligger balkongerna mot en gräsmatta och sedan skog. Det som stängs ute är fågelsång och trädens sus. Det är dessutom direkt söderläge. Så kylskåpet är osäkert (och inte heller nödvändigt) och efter 19 finns ingen sol där ändå. Goa kvällar blir korta. Har sedan ingen hund och läser inte pappersböcker
    Utan inglasning korta kvällar, Med inglasning och infra kan du sitta hela natten
  • Farfallos
    infochristina skrev 2016-08-18 21:00:51 följande:
    Utan inglasning korta kvällar, Med inglasning och infra kan du sitta hela natten
    Jo, men jag ser inte riktigt vitsen med det under de förutsättningarna.
  • infochristina
    Farfallos skrev 2016-08-18 21:09:22 följande:
    Jo, men jag ser inte riktigt vitsen med det under de förutsättningarna.
    Vi är väl olika men jag älskar att sitta i mina fina fåtöljer i inglasningen till sent in på kvällen i glada vänners lag och äta och ta en kall GT
Svar på tråden Inglasad balkong eller ej