• driver28

vems jobb tar invandrarna egentligen?

De invandrare som kommit i arbete i Sverige sedan säg 90-talet. Vems jobb är det egentligen de påstås ta? De jobbar som läkare, undersköterskor och tandsköterskor. Alla bristyrken där det behövs personal. De jobbar som tolkar. Ett jobb få svenskar kan ta.
    De jobbar dessutom ofta som städare, taxiförare, bussförare, spärrvakter, telefonsäljare, McDonalds, jobb inga svenskar vill ha. De är i alla fall väldigt svåra att rekrytera till. Antingen får man få sökande eller så kommer de inte på intervju. Eller så kommer de för att kunna visa upp att de söker jobb och kan fortsätta få bidrag istället. En konstig och skrämmande utveckling för småföretagare. Som startar verksamheter, har kunder men inte kan rekrytera lika snabbt som behovet. Gäller även av invandrare drivna företag. De startar eget i rätt stor utsträckning. Grossistföretag, tvätterier, tobaksaffärer, caféer. Varför klarar de det bättre än svenskar? Det finns få svenskar häromkring som har sådana företag. (Storstockholm)

Så. Vems jobb tar de?

• Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?
  • Anonym (Ja..)

Ingens jobb.

Många av invandrarna är ambitiösa människor. Många med bra utbildningar.

Idag kommer det nyanlända med högstatuskompetens. De vill inte arbeta på McDonalds. De lär sig språket för att komma ut där de behövs, med sin kompetens.

Många svenskar får jobb som de inte har utbildning för och lika många invandrare går hemma med utbildningen och meriten för att de inte kan få jobb. Med andra ord, ibland får svenskar jobbet som egentligen en utbildad (utländsk) skulle haft. Vilken upp-och-nervänd värld.

Dessutom är det fortfarande svenskar i majoritet på chefsposter.

• Anonym (OT)
    Anonym (Ja..) skrev 2016-08-18 18:53:49 följande:

Ingens jobb.

Många av invandrarna är ambitiösa människor. Många med bra utbildningar.