• driver28

vems jobb tar invandrarna egentligen?

De invandrare som kommit i arbete i Sverige sedan säg 90-talet. Vems jobb är det egentligen de påstås ta? De jobbar som läkare, undersköterskor och tandsköterskor. Alla bristyrken där det behövs personal. De jobbar som tolkar. Ett jobb få svenskar kan ta.
    De jobbar dessutom ofta som städare, taxiförare, bussförare, spärrvakter, telefonsäljare, McDonalds, jobb inga svenskar vill ha. De är i alla fall väldigt svåra att rekrytera till. Antingen får man få sökande eller så kommer de inte på intervju. Eller så kommer de för att kunna visa upp att de söker jobb och kan fortsätta få bidrag istället. En konstig och skrämmande utveckling för småföretagare. Som startar verksamheter, har kunder men inte kan rekrytera lika snabbt som behovet. Gäller även av invandrare drivna företag. De startar eget i rätt stor utsträckning. Grossistföretag, tvätterier, tobaksaffärer, caféer. Varför klarar de det bättre än svenskar? Det finns få svenskar häromkring som har sådana företag. (Storstockholm)

Så. Vems jobb tar de?

• Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?
  • Anonym (Ja..)

Ingens jobb.

Många av invandrarna är ambitiösa människor. Många med bra utbildningar.

Idag kommer det nyanlända med högstatuskompetens. De vill inte arbeta på McDonalds. De lär sig språket för att komma ut där de behövs, med sin kompetens.

Många svenskar får jobb som de inte har utbildning för och lika många invandrare går hemma med utbildningen och meriten för att de inte kan få jobb. Med andra ord, ibland får svenskar jobbet som egentligen en utbildad (utländsk) skulle haft. Vilken upp-och-nervänd värld.

Dessutom är det fortfarande svenskar i majoritet på chefsposter.

• Anonym (OT)
    Anonym (Ja..) skrev 2016-08-18 18:53:49 följande:

Ingens jobb.

Många av invandrarna är ambitiösa människor. Många med bra utbildningar.

Idag kommer det nyanlända med högstatuskompetens. De vill inte arbeta på McDonalds. De lär sig språket för att komma ut där de behövs, med sin kompetens.

Många svenskar får jobb som de inte har utbildning för och lika många invandrare går hemma med utbildningen och meriten för att de inte kan få jobb. Med andra ord, ibland får svenskar jobbet som egentligen en utbildad (utländsk) skulle haft. Vilken upp-och-nervänd värld.

Dessutom är det fortfarande svenskar i majoritet på chefsposter.

Helt OT här, men är det inte ganska rimligt att det är "svenskar" i majoritet på chefsposter? Sist jag kollade bor det fortfarande betydligt fler "svenskar" är "invandrare" här...
  • Anonym (Ja..)

Absolut. Men låt säga att 3/4 är svenskar och 1/4 är utländska.

Vi har fortfarande inte samma fördelning på chefsposterna där det fortfarande är (i stort sett) 4/4 svenska chefer.

1/4 kunde varit utländska chefer men det finns inte möjligheter än.

• flygrl
    Anonym (Ja..) skrev 2016-08-18 19:04:07 följande:

Absolut. Men låt säga att 3/4 är svenskar och 1/4 är utländska.

Vi har fortfarande inte samma fördelning på chefsposterna där det fortfarande är (i stort sett) 4/4 svenska chefer.

1/4 kunde varit utländska chefer men det finns inte möjligheter än.

Har du källor va cheferna har för bakgrund? För jag märker många svenskar har synen på "invandrare" som det e en homogen grupp man enkelt kan skilja ut på utseendet. Men man missar många invandrare kommer från grannländerna och sen övriga Europa, USA mm och dom e inte med nödvändighet särskilt annorlunda till utseendet.

Sen finns såna som jag dvs personer födda här svenska medborgare sen födseln men med utseende som gör folk klassar en som "invandrare" för en eller båda föräldrar invandrat (mina från Latinamerika). Jag tycker inte jag e invandrare i egentlig mening MEN uppfattas som det till skillnad från Pekka från Finland & Åse från Norge som invandrade förra veckan.

Sen inte heller vi med utomeuropeisk bakgrund e en homogen grupp utan skiljer oss i kultur, religion, utseende mm. Just sayin.
  • Anonym (X)

Ingens!
    Jag har ett företag med nio anställda inom en väldigt nischad bransch. Vi har haft problem att hitta rätt kompetens i flera år, främst för att utbildningen i stort sett är nedlagd i hela landet.
    Bara för att klargöra, utan att avslöja detaljer, i vårt län finns det ca 10 personer som klarar av jobbet förutom våra anställda.
    Vi hittar kompetensen bland nyanlända. Det senaste två åren har vi anställt tre stycken.
    Det är svårt att rekrytera @svenskar" från andra delar av landet, då de har familj och inte vill flytta för ett jobb.
    Det är min erfarenhet.

• Anonym (tina)

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

• Anonym (Kvinna)

De tar väl ingens jobb eftersom dom inte jobbar. Däremot betalar vi som betalar skatt för att dom ska kunna leva här utan att ge något tillbaka

• Anonym (X)
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

Myt att svenskar inte vill ha jobb?
    Jag har erbjudit X antal svenskar tillsvidaretjänst, men de vägrar att flytta för ett jobb! De som gladeligen flyttar är invandrare!
  • Arenaman

Ingens jobb. Ingen arbetstagare "äger jobben" och de är inte heller lovade till någon. Det är arbetsgivaren som anställer.

Jag tillämpar personligen en meritokratisk rekryterings/selekteringsprocess och väger där in den socioekonomiska bakgrunden.  

• Anonym (invandrare)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-21 14:44:37 följande:
    De tar väl ingens jobb eftersom dom inte jobbar. Däremot betalar vi som betalar skatt för att dom ska kunna leva här utan att ge något tillbaka
    Är det inte lite dumt att säga så? För rätt som det är så stöter man på någon på ett forum som både har invandrarbakgrund, högt uppsatt arbete och en mycket hög inkomst, vilket innebär att denne troligen ger betydligt mer tillbaka till samhället än vad man själv gör.
Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?