Inlägg från: Anonym (tina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tina)

vems jobb tar invandrarna egentligen?

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

• Anonym (tina)

Det verkar vara stor skillnad på storstäder och glesbygd. Jag har rötterna i glesbygden och på de orterna jag känner till så är det så gott som uteslutande svenskar som jobbar i mataffärer, på äldreboendena, kör taxi, färdtjänst och buss, har städfirmor, frisörsalonger, masserar och fixar naglar. Restaurangerna drivs också av svenskar, men pizzeriorna har utländska ägare. Invandrare som har hamnat på de här små orterna har hittills snabbt flyttat därifrån och det är ett gäng slitstarka ortsbor som driver runt allt, oftast i ganska hård motvind.
Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?