• driver28

vems jobb tar invandrarna egentligen?

De invandrare som kommit i arbete i Sverige sedan säg 90-talet. Vems jobb är det egentligen de påstås ta? De jobbar som läkare, undersköterskor och tandsköterskor. Alla bristyrken där det behövs personal. De jobbar som tolkar. Ett jobb få svenskar kan ta.
    De jobbar dessutom ofta som städare, taxiförare, bussförare, spärrvakter, telefonsäljare, McDonalds, jobb inga svenskar vill ha. De är i alla fall väldigt svåra att rekrytera till. Antingen får man få sökande eller så kommer de inte på intervju. Eller så kommer de för att kunna visa upp att de söker jobb och kan fortsätta få bidrag istället. En konstig och skrämmande utveckling för småföretagare. Som startar verksamheter, har kunder men inte kan rekrytera lika snabbt som behovet. Gäller även av invandrare drivna företag. De startar eget i rätt stor utsträckning. Grossistföretag, tvätterier, tobaksaffärer, caféer. Varför klarar de det bättre än svenskar? Det finns få svenskar häromkring som har sådana företag. (Storstockholm)

Så. Vems jobb tar de?

• Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?
  • driver28
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

Är man arbetsgivare är det ingen myt längre tyvärr. Detta gäller Stockholmsregionen. Jag är aktiv på sociala media och erbjuder till och med arbetssökande som aktivt går ut och söker jobb i grupper för detta på Facebook till exempel. Fastän de skriver "allt av intresse" så svarar de inte ens nej tack när man hör av sig till dem. Fastän man ser att de läst meddelandet.
  • driver28
    Anonym (ingens) skrev 2016-08-22 06:17:35 följande:

Oftas vill dem inte jobba alls. Bidrag är bättre.

De tar pengar från sjukvård och skolor som går till bidrag.

Vi har haft invandring i många årtionden nu och ständigt har det sagts att de kommer hit och tar våra jobb. De tar ju oftast jobb som svenskar ändå nobbar. De set till att man kommer till jobbet, att det är rent och snyggt, att man får kläderna kemtvättade, håret klippt, bilen handtvättad. Sånt som svenskar fnyser åt. Så de tar egentligen ingens jobb alls. Det finns fortfarande många exempel på produktiva invandrare. Träffade häromdagen en Syrier som varit i Sverige i 2 år. Perfekt svenska, har tagit busskörkort och har heltidsjobb redan. 25 år gammal. Men som så många av de tidigare invandrarna har han likt dem universitetsexamen inom ekonomi.

Sen finns det bidragssurfare men det är inte dem jag talar om
  • driver28
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

Stockholms län. Om svenskar inte vill ta alla jobb som står till buds, varför är det då till största delen så att det är utomeuropeiska invandrare som kör taxi, städar, sitter i spärren i tunnelbanan, har Pizzerian på hörnet, mm. mm.
Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?