• driver28

vems jobb tar invandrarna egentligen?

De invandrare som kommit i arbete i Sverige sedan säg 90-talet. Vems jobb är det egentligen de påstås ta? De jobbar som läkare, undersköterskor och tandsköterskor. Alla bristyrken där det behövs personal. De jobbar som tolkar. Ett jobb få svenskar kan ta.
    De jobbar dessutom ofta som städare, taxiförare, bussförare, spärrvakter, telefonsäljare, McDonalds, jobb inga svenskar vill ha. De är i alla fall väldigt svåra att rekrytera till. Antingen får man få sökande eller så kommer de inte på intervju. Eller så kommer de för att kunna visa upp att de söker jobb och kan fortsätta få bidrag istället. En konstig och skrämmande utveckling för småföretagare. Som startar verksamheter, har kunder men inte kan rekrytera lika snabbt som behovet. Gäller även av invandrare drivna företag. De startar eget i rätt stor utsträckning. Grossistföretag, tvätterier, tobaksaffärer, caféer. Varför klarar de det bättre än svenskar? Det finns få svenskar häromkring som har sådana företag. (Storstockholm)

Så. Vems jobb tar de?

• Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?
  • driver28
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.