• Mabel

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag känner igen mig i morgontröttheten och det är knappast så enkelt som att bara vända tillbaka dygnet och så blir du morgonpigg. Handlar snarare om att hitta sätt att hantera morgontröttheten. Mitt sätt är att lägga fram morgonrocken och stappla upp, dra på den och gå och dricka kaffe och äta frukost, direkt. Skölja ansiktet och ögonen med lite vatten brukar jag också göra direkt, men allt annat fixande får vänta tills jag hunnit vakna till.

Att gå upp tidigt på helgerna för att hålla dygnsrytmen är fullständigt poänglöst för mig, jag låter mig själv sova ut då istället och kan muta mig själv med att "snart så" i veckorna. Har oftast lättast att komma upp på måndagar då jag är som mest utvilad efter helgen, svårast på onsdagar då jag har hunnit bli trött men det är för långt till helgen för att kännas riktigt nära.

• Mabel

Medelmänniskans naturliga dygn ligger på 24,5 timme har jag läst nånstans, majoriteten är alltså något morgontrötta. En sådan dygnsrytm är dock inga större problem, men de som naturligt har en dygnslängd på kanske 28 timmar och helt enkelt skulle må bra av att sova länge och vara vaken länge får problem att anpassa sig. Men inte så värst mycket att göra åt, mer än lära sig hantera det.

Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?