• Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • Gladskit

Ingen aning men det är ju inte schysst att du sjukskriver dig tycker jag.
    När du väl vaknar till, känner du dig utvilad då?
    Alltså sover du nog med timmar bara det att du har skjutit på ditt dygn?
    Eller har du problem med att du sover för lite också?
    Finns säkert hälsokostpreparat man kan testa. Googla lite på det

• hrewak

Oj. Hur jag gör? Ja, jag sätter klockan på den tid jag måste upp för att hinna klart i tid. Så när klockan ringer på morgonen så går jag upp direkt. Inget snoozande. Upp och börjar röra mig så "piggnar" jag till rätt snart.
    Men är man väldigt morgontrött så hjälper det kanske inte.
    Sen är väl kanske mat, träning och lite frisk luft och sol en bra grej kanske för att kroppen ska må bra.

• Schack73

Kan du komma in senare på jobbet? Prata med chefen och fråga om det är ok att komma in runt 9-10. Då får du sitta lite längre på kvällen men det kanske inte gör så mycket.

• Farfallos

Men men men... Du har ju själv givit svaret. "På helgerna sover jag till 11/12/13". Jag vet ju inte när du har lagt dig då, men om du t.ex behöver 9 timmars sömn på helgerna så får du väl se till att skaffa det på vardagarna. Att lägga sig mellan 22 och 23 på vardagar innebär ju knappast att du får lika många timmars sömn som du har fått när du vaknar 12 på helgerna eller? ...och om det skulle vara så så har det kanske med ljuset att göra. Skaffa en sådan där lampa som långsamt tänder upp i rummet.

Men det finns ju många faktorer som gör att man sover bättre, mer eller mindre. Så utöver att undvika kaffe, alkohol och mat efter 18 så har man ju det där med mobilen. Att stänga av den på natten och skaffa en vanlig klocka att titta på om man undrar över tiden är ju en god idé.

• Carambolan

Min strategi är att surfa på familjeliv och facebook på mobilen så fort jag vaknar, istället för att snooza. En kvart slösurfande i skärmljus får mig att piggna till mycket mer än en kvarts snooze.

• Birgitta02

Men SOMNAR du vid 23-tiden om du lägger dig då? En normal människa behöver 7 timmars ren sömn för att vara hyfsat fräsch på morgonen. Det är sömnen som är viktig. Inte när du lägger dig. Och att sjukanmäla dig ständigtt gör så att du är den första som ryker den den dagen företaget omorganiserar. Och det kan också bli så att arbetsgivaren kommer att kräva förstadagsintyg från läkaren. Dvs du måste till läkare och skaffa läkarintyg samma dag du sjukanmäler dig.

Eller så börjar du jobba natt. Byt jobb.

• IsDimma

Ett jobb där du jobbar eftermiddagar och kvällar så har du löst problemet
    Vissa är obotligt morgontrötta. Det finns hur mycket studier som helst på det. Själv är jag obotligt kvällstrött. Jag är överlycklig när sambon säger att han tänker gå och lägga sig på helgerna. Då är det liksom äntligt får jag gå till sängs nu måste jag naturligtvis inte vara uppe så länge som han. Och det är jag ganska sällan men det händer. Senast nio på vardagar och senast tio på helgerna, och iaf helgerna är inte riktigt socialt accepterat så jag kan sträcka mig till elva ibland. Dock kan jag räkna på handens ena fingrar dom gånger senast sju åren jag varit vaken till efter midnatt.

• Monmoi

Men alltså fan... Har provat allt ni säger *ledsen* !! :(((

Jag kan inte ta mig upp klockan 6-7 vilket har varit mina vanliga tider för att jag börjar 7.00-8.30.

Har försökt att inte snooza... Förödande. Blir för "plötsligt". Så jag snoozar ca 30 min. Ej mer.

Ljusinsläppet är skitsamma.

Men ni som vaknar tidigt, hur länge sover ni? Hur många timmar är tillräckligt för er?

Hur känns det är kropp och knopp? Pigga?

Alltså är ni verkligen pigga på morgonen efter tex 7 timmars sömn?

Fler som är oklokt trötta på morgonen? Eller har varit? Åh vill förändra livet.. Så jobbigt.

Har alltid omringats av morgonpigga människor! De vaknar som om de kommer få löneförhöjning idag.. Så avundsjuk.

Har missat så mycket pga min trötthet. elefantridning i Thailand, kungen och drottningens besök i staden, guide turer på charterresor, andra tidiga äventyr som jag sen förbannat mig över att jag inte vaknade tidigt för! Så ledsamt..

Okej, dessa saker är inte så "viktiga". Men jobbet är!

• Monmoi
    Schack73 skrev 2016-08-18 17:36:52 följande:

Kan du komma in senare på jobbet? Prata med chefen och fråga om det är ok att komma in runt 9-10. Då får du sitta lite längre på kvällen men det kanske inte gör så mycket.

Jobbar på förskola. Går ej att jobba hemifrån heller haha
  • Froken Lokens

Du får helt enkelt lägga dig tidigare och vänja kroppen vid det. Det innebär att du lägger dig tidigare på helgerna också! Jag måste sova minst nio timmar per natt, vissa saker får man bara acceptera. Att missa jobbet för att man är morgontrött är inte acceptabelt.

Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?