Inlägg från: Monmoi |Visa alla inlägg
  • Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • Monmoi

Men alltså fan... Har provat allt ni säger *ledsen* !! :(((

Jag kan inte ta mig upp klockan 6-7 vilket har varit mina vanliga tider för att jag börjar 7.00-8.30.

Har försökt att inte snooza... Förödande. Blir för "plötsligt". Så jag snoozar ca 30 min. Ej mer.

Ljusinsläppet är skitsamma.

Men ni som vaknar tidigt, hur länge sover ni? Hur många timmar är tillräckligt för er?

Hur känns det är kropp och knopp? Pigga?

Alltså är ni verkligen pigga på morgonen efter tex 7 timmars sömn?

Fler som är oklokt trötta på morgonen? Eller har varit? Åh vill förändra livet.. Så jobbigt.

Har alltid omringats av morgonpigga människor! De vaknar som om de kommer få löneförhöjning idag.. Så avundsjuk.

Har missat så mycket pga min trötthet. elefantridning i Thailand, kungen och drottningens besök i staden, guide turer på charterresor, andra tidiga äventyr som jag sen förbannat mig över att jag inte vaknade tidigt för! Så ledsamt..

Okej, dessa saker är inte så "viktiga". Men jobbet är!

• Monmoi
    Schack73 skrev 2016-08-18 17:36:52 följande:

Kan du komma in senare på jobbet? Prata med chefen och fråga om det är ok att komma in runt 9-10. Då får du sitta lite längre på kvällen men det kanske inte gör så mycket.

Jobbar på förskola. Går ej att jobba hemifrån heller haha
  • Monmoi
    Birgitta02 skrev 2016-08-18 18:07:43 följande:

Men SOMNAR du vid 23-tiden om du lägger dig då? En normal människa behöver 7 timmars ren sömn för att vara hyfsat fräsch på morgonen. Det är sömnen som är viktig. Inte när du lägger dig. Och att sjukanmäla dig ständigtt gör så att du är den första som ryker den den dagen företaget omorganiserar. Och det kan också bli så att arbetsgivaren kommer att kräva förstadagsintyg från läkaren. Dvs du måste till läkare och skaffa läkarintyg samma dag du sjukanmäler dig.

Eller så börjar du jobba natt. Byt jobb.

Nej kanske inte prick 23... Men iaf 23.30! Ibland blir det kl 00.00 men om jag ska vakna 7.00 så är det ju 7 timmars sömn?

Men behöver jag kanske sova mer? Kan det stämma? Låt säga att jag behöver gå upp kl 7.00. Ska jag lägga mig sådär kl 20-21?

Är det normalt? Alla filmer börjar efter 21.., då är inget i livet anpassat åt oss morgontrötta. Varken morgon eller kväll. Vi kan väl gå och skjuta oss *fniss*
  • Monmoi

Vet inte om det gör skillnad men jag är alltså en kvinna på 30+.. Ingen ungdom.

Har ett barn på 1 år.

Har sovit mycket under tiden jag var mammaledig. Fick ångest. Visst man är trött som nybliven mamma/pappa men jag har varit så hela livet. Kunde iaf skylla på bebisen en tid.. Men nu?

Får även ångest över att mitt barn vill ut tidigt och leka, röra på sig (snackar framtiden). Men hur när hans mamma vill sova till kl 12 ! *såååå ledsen*

Är så himla bra och energisk annars! Väldigt mycket moralmänniska (alltså känner mycket empati och kan inte ljuga eller vara oärlig lättvindigt) men tröttheten gör att jag tex sjukanmäler mig ofta. Störigt!

• Monmoi
    Velmaja skrev 2016-08-18 18:46:02 följande:

Jag lägger mig 21-21 på vardagarna. Går upp 05.30. Helgerna är jag vaken längre men sover aldrig längre än till 8. Sover jag för länge så vänder jag fel på rutinerna och då blir det svårare att gå upp tycker jag. Filmer får jag kolla på netflix, ladda hem eller på helgerna. Det borde du med göra om du måste vara hemma flera gånger i månaden för du inte orkar upp.

Jag gör vad som helst! Och det mesta har jag provat. Det är precis som att jag inte får nog av sömn. Har provat, precis som ni skriver att lägga mig tidigare. Men morgonen är jobbig ändå. Frågan är HUR tidigt jag ska lägga mig.. Räcker det med klockan 20... Jag kan prova. Men då har man verkligen inget liv. Okej, visst. Vad som helst för att slippa sjuka mig. Vad som helst för att slippa vara knäppt trött på morgonen.

Finns det sjukdomar som kan leda till sådan trötthet? Iofs då har jag varit sjuk i över 10 år... Dock hade jag inte problem i skoltiden! Knasigt va? Var i skolan varje dag! Så detta problem uppkom för ca 10 år sen men eskalerat något otroligt senaste 5 åren! Blivit skrämmande.
  • Monmoi
    äldreochklokare skrev 2016-08-18 19:23:07 följande:

har du kollat om du har problem med sömn? Tex sömnavbrott typ apne? 

Vad är det? Blir orolig nu..

Har läst lite om folk som är kroniskt trötta men jag anser mig väldigt pigg annars. Bara problem mellan 5-10 på morgonen *agghh*
  • Monmoi
    sportpappa skrev 2016-08-18 18:54:43 följande:

Sluta titta på tablålagd TV. Det finns Netflix och andra streamingtjänster där du kan se filmer när som helst. Jag tycker själv att filmerna börjar på tok för sent och har slutat titta på tablålagd tv för länge sen.

Testa att sova mer och att gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag. Även på helger. Följ det strikt i en månad. Testa att sova minst 8 timmar. Även 9 eller 10 timmar kan du prova.

Träna minst 30 minuter per dag. Hur mycket tränar du idag? Träna utomhus så du får mycket frisk luft och gärna dagsljus.

Ha inte mobiltelefonen i sovrummet. Den stör även om man sätter den på ljudlös eller "stör ej"-läge.

Använd inte mobiltelefon, surfplatta eller dator sista timmen innan du ska sova.

Ska prova! Min man har ju det så. Han är såklart morgonpigg! Och nu när jag tänker efter.. Han vaknar och lägger sig i princip samma tid varje dag, oavsett helg mm.
  • Monmoi
    Chianti skrev 2016-08-18 22:05:49 följande:

För mig handlar det om när jag vaknar på morgonen. Jag vaknar ofta fem sex på morgonen och känner mig ganska pigg men det är för tidigt för mig att gå upp så jag somnar om och när jag sen måste vakna vid 8 är jag så trött att jag känner mig sjuk. Jag vet precis vad du menar, man är helt knäckt! Men det har mer med sömnrytm än med antal timmar att göra för min del. Testa att laborera med tiden du sätter klockan på.

Intressant men vad menar du med det sista? Hur laborerar jag med tiden menar du?
  • Monmoi
    Amanda84 skrev 2016-08-18 22:34:11 följande:

Det bästa vore ju att du helt enkelt jobbar kväll och natt. Både min bror och jag lider av samma sak som du, liksom min mamma. Min mamma har stått ut i alla år, men brorsan jobbar kväll och natt och har gjort så i 10 år. Själv arbetar jag i förskolan, liksom du. När det var som svårast för mig, så fick jag under ett par månader faktiskt schemalagt att jag började klockan 9 och slapp alla supertidiga mornar. Det var svårt att gå upp då med, men inte lika svårt som när jag öppnar och börjar klockan 6.

Under en period arbetade jag på Nattis. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag har aldrig varit så utvilad och älskat mitt jobb så mycket som jag gjorde då. Jag hade gärna jobbat så nu med, men det är svårt att kombinera när man själv har barn och dessutom har en man som också arbetar natt.

Åh vad intressant! NÅGON som mig! Trodde liksom att jag var en utomjording utan dess like.. Skönt att höra att det finns andra!

Hur gör du idag då eftersom du också har barn? Hur förändrade du det hela?
  • Monmoi

[quote=76897567][quote-nick]Spegelbilden skrev 2016-08-19 22:24:34 följande:[/quote-nick]Jag är morgontrött och lägger mig 21 på vardagarna och somnar typ en timme senare. Jah behöver Mio timmar sömn för att orka vara människa dagen efter. Mannen är inte alls likadan utan klarar sig på sju timmar vilket gör att han kan gå och lägga sig senare än mig. Jag tycker du ska försöka vända dygnet så att du lägger dig vid nio. Tror det kommer hjälpa mycket.[/

Jag har inte sjukat mig på tio arbetsdagar och det är riktigt bra. Jag vet att ni tänker "what?!" Men alltså detta är svårt när jag är så morgontrött som jag är.

Har i onsdags och torsdags lagt mig vid 22 tiden (somnat omgående) men ändå är jag trött! Ska prova kl21 på måndag, tisdag osv. Fy fan var meckigt. Andra bara lägger sig och vaknar bara så där.. Varför måste jag ha det så kämpigt..

Detta är ändå som en sjukdom! Sjuk..

• Monmoi
    Hanky Panky skrev 2016-08-20 12:11:32 följande:

Vem tittar på film på tv längre tänker jag spontant? Vill du se film innan du lägger dig finns det ju mängder med alternativ nuförtiden istället för tvs nio-filmer som avbryts av reklam och nyheter.

Jag är också sjukt morgontrött, snoozar som en idiot men tar mig upp i tid för att komma till jobbet. Väl där är jag en zombie tills efter lunch. Måste ha 9 timmars sömn för att må riktigt bra, men får aldrig mer än 7 på vardagar.

Det är är svårt att komma i säng så tidigt som jag behöver, så jag tar mig igenom dagarna med sjuk trötthet.

Har bett om att få jobba kväll istället, hoppas jag får det så jag slipper tänka "skjut mig" varje morgon när klockan ringer.

Finns inte kvällsjobb på ditt jobb, fundera på att byt bana och gör något annat. Att sjukanmäla sig i tid och otid är inte schyst mot företaget.

Absolut, jag överdrev för ingen tittar på tv:s filmer, inte minst jag. Jag har play på allt, Netflix, viaplay mm. Men jag menade som ett exempel. Att på två börjar filmer 21-22... Är hela tv världen gjord för morgonpigga? Eller jag förstår inte. Samma med arbete.. Allt i vårt samhälle börjar 6-8 på morgonen. Vad gör vi som är "morgonsjuka"?

Och jag upptäcker nu att många är det..

Men handlar det om att ni som är det, är mer diciplinerade och faktiskt tar er upp på morgonen eller handlar det om att jag är ovanligt trött/alltså döende? För jag har svårt 70% av tiden. Så ni förstår.. Blir mycket sjunkande.

Vad säger jag till läkaren? Är rädd att det bara blir "jaja du har lite järnbrist, lägg dig tidigare höhö, adjö adjö"... Suck...
  • Monmoi
    garib skrev 2016-08-20 14:06:31 följande:

Du jobbar på förskola.Det är ett krävande jobb.Dock vissa fördelar tex  man får frisk luft  somgör en piggare och att man kan vila på dagen.Men det hjälper kanske inte om du är morgontrött.Har du frågat om du kan ta stängning varje dag?

Funderade på det men avstod stängning då man ändå börjar mellan 8-9... Tidigt ändå. Sen kändes det taskigt mot min som :( Ska jag komma hem vid 18-18.30 varje dag för att jag hellre vill sova en-två timmar mer på morgonen... Inte klokt.

Hade det handlat om att börja 11-12 och sluta 18-18.30 så visst, då blir det "värt det" kanske...

Vilka nattyrken finns det egentligen?
Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?