• perlotz

    Skolor diskriminerar mot icke-asylsökande?

    Jag funderar på om vi inte blir diskriminerade av skolor för att flickvännen inte är asylsökande.

    Min flickvän är universitetsutbildad sjuksköterska i sitt land och har arbetat som det i år där. Hon håller på att ta licens i Sverige så hon kan arbeta som det här också. För ca 1 månad sedan kom det ett utskick i posten (adresserat till henne personligen) för utbildningar för lärare/sjuksköterskeutbildade personer utanför EU, och hur de skulle hjälpa dessa att få sin licens snabbare. Perfekt tänkte vi, det är ju henne i ett nötskal, finns ingen mer lämplig person. 

    Trodde vi. Vi fick idag svaret som ungefär löd "Tack för din ansökan. Vi kommer nu att börja antagningsprocessen. Du har inte blivit antagen då vi prioriterar asylsökande." 
    Tidigare fick vi också en kommentar från institutionen att hon nog inte har stor chans då hon är nedprioriterad då de prioriterar asylsökande som ej har uppehållstillstånd, då det tar så lång tid för dem att få UT. Med andra ord så prioriterar de asylsökande som inte ens har tillåtelse att vara i Sverige ännu över hårt arbetande folkbokförda utlänningar som har svensk sambo/familj. (jo tack det tog oss 1 år att få UT för henne också under vilken tid hon inte fick befinna sig i Sverige medan hon väntade) 

    Så min fråga är; är inte detta ett klart fall av diskriminering? Inte bara blev hon direkt nekad utbildning utan att ens ha en fighting chance bland de andra ansökande - enbart på grund av att hon inte är muslim. Hon blev nedprioriterad bara för att de vill ta in folk utan uppehållstillstånd (=har ej rätt att vara i Sverige långsiktigt) som möjligtvis kan bli utvisade inom dagar/veckor/månader.

    Följande anser diskrimineringsombudsmannen vara diskriminering:


    kön
    könsöverskridande identitet eller uttryck
    etnisk tillhörighet (nationell eller etnisk bakgrund)
    religion eller annan trosuppfattning
    funktionsnedsättning
    sexuell läggning
    ålder.

    Borde inte detta vara ett fall av diskriminering pga nationalitet då hon inte ens fick en fair chance att vara med i uttagningen? (dvs att hon inte tillhörde den favoritiserade nationaliteten) Tankar? Tack på förhand.

    /Upprörd sambo
  • Svar på tråden Skolor diskriminerar mot icke-asylsökande?
  • Anonym (Kanske)

    Nu är jag inte insatt i reglerna för asylsökande men det låter inte helt orimligt. 

    Ställda mot varandra som icketillhöriga har den enda ett eventuellt skyddsbehov och den andra inte. Jag förstår alltså att man anser att den ena ( din flickvän ) lika väl kan studera i sitt eget land, medan den asylsökande inte kan det ( och eventuellt kommer att bli kvar i Sverige ). 

  • Anonym (Kanske)

    Och så läste jag hela ditt inlägg och insåg att det bara är rasistisk propaganda. Vad tråkigt. 

  • perlotz

    Om du anklagar mig för att hitta på historier för att 'driva propaganda' har du fel. Om du tycker jag låter 'rasistisk' för att jag använde ordet muslim eller något sådant så är det din personliga åsikt. Islam är en religion, inte en ras, och oavsett så har jag bott i nordamerika och asien i 5 år så att anklaga mig för rasism eller främlingsfientlighet är bara onödigt. Kalla mig bitter om du vill, det kan jag inte neka till när man kommit tillbaka till sitt hemland och blir nedprioriterad som skattebetalande medborgare.

    Men det är bara min åsikt, jag tror dock att du kan förstå att jag önskar det bästa för min tjej som har lämnat sitt land för att komma hem med mig. Att se henne bli nekad sin chans till den perfekta utbildningen till hennes licens innan antagningsprocessen ens har börjat är extremt frustrerande. Jag tackar dig dock för ditt första omtänksamma inlägg.

  • Anonym (Kanske)
    perlotz skrev 2016-08-20 00:11:31 följande:

    Om du anklagar mig för att hitta på historier för att 'driva propaganda' har du fel. Om du tycker jag låter 'rasistisk' för att jag använde ordet muslim eller något sådant så är det din personliga åsikt. Islam är en religion, inte en ras, och oavsett så har jag bott i nordamerika och asien i 5 år så att anklaga mig för rasism eller främlingsfientlighet är bara onödigt. Kalla mig bitter om du vill, det kan jag inte neka till när man kommit tillbaka till sitt hemland och blir nedprioriterad som skattebetalande medborgare.

    Men det är bara min åsikt, jag tror dock att du kan förstå att jag önskar det bästa för min tjej som har lämnat sitt land för att komma hem med mig. Att se henne bli nekad sin chans till den perfekta utbildningen till hennes licens innan antagningsprocessen ens har börjat är extremt frustrerande. Jag tackar dig dock för ditt första omtänksamma inlägg.


    Stod det någonstans i pappret att det handlade om muslimer, eller är det din "åsikt"?
  • anonym1981

    förstår helt å hållet din frustration. anser oxå att det ska vara lika för alla, kanske till å med lite tvärtom då asylsökande riskerar får avslag och därmed är ett "osäkert" kort gällande att fullborda utbildningen samt att valideringen tar mycket längre för dem då de oftast inte ens har pass för att kunna styrka sin identitet, än mindre sin utbildningsgrad. men det är så mycket fel just nu så jag är inte förvånad över brevet och ännu mindre att du blir kallad rasist bara för du vågar öppna munnen istället för att bara ta smällarna och snällt betala för kalaset i Sverige.

  • Anonym (Jesse)

    Hon valdes inte bort för att hon inte är muslim eller av "fel" etnicitet. Hon är inte prioriterad för att hon inte är asylsökande. Det finns inte bland diskrimineringsgrunderna så ni har inget case. Ni kan tycka att det är orättvist, men det är inte diskriminering.

Svar på tråden Skolor diskriminerar mot icke-asylsökande?