Inlägg från: elin1989 |Visa alla inlägg
  • elin1989

Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?

Mibi skrev 2016-08-20 21:39:36 följande:

Hej!

Jag funderar på att flaskmata vårt 3:e barn från dag 1, pga olika anledningar. Ni som gjort detta, kan ni berätta mer omhur ni gick tillväga? Vilken flaska är att föredra? Hur mkt ger man o hur ofta? Hur blev ni bemöta på bb o av andra? Hur fungerade nätterna tyckte ni? För- och nackdelar? Är immunförsvaret verkligen bättre för barn som ammas eller är det bara bs?

Tack!

Jag använde Philips Avent-flaskor. Det står hur mycket/ofta på paketet, men man märker själv hur mycket bebisen behöver. Vi kokade alltid vattnet, blandade ersättningen med det varma vattnet och väntade tills de svalnade. På natten hade vi några flaskor i kylen som vi sen värmde upp i flaskvärmare. Men vårt barn åt bara på natten de första sex-sju veckorna. Jag upplevde aldrig att jag blev dåligt bemött. Han föddes inte i Sverige så kanske skulle det vara annorlunda där.

Fördelarna för mig var att vi kunde dela på matningen och att jag inte var låst vid hemmet. Dessutom att det är enklare att ha rutiner kring matningen och att barnen blir mättare och sover längre. Jag upplevde det som fördelar iaf. Min son hade förstoppning som liten, trots att vi hade speciell ersättning mot förstoppning. Jag vet inte om det var för att han var flaskmatad eller om det hade hänt om han var ammad också.
  • elin1989
    Mibi skrev 2016-08-22 17:02:20 följande:

Använde ni napp mellan matningstillfällena? Jag tänker..sökte inte barnet tutten per automatik när ni hade den nära?

Ett barn som aldrig har ammats söker väl inte tutten? Det hände iaf aldrig mig, men jag hade alltid behå och kläder på mig så jag vet inte hur barnet skulle kunna hitta den! Men ja, han hade napp!
Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?